Zwolse gebruikers tevreden over scootmobiel
Een overgroot deel van de Zwolse gebruikers van een scootmobiel is tevreden
over het vervoermiddel. Wel is er kritiek op de vering en de snelheid. Dit
blijkt uit een onderzoek dat in de afgelopen maanden is gedaan naar het
gebruik van de scootmobielen die in de gemeente Zwolle zijn verstrekt via
de afdeling Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg).
Het onderzoek is gedaan om te achterhalen of en in hoeverre klanten omgaan
met het gebruik van de scootmobiel. In totaliteit maakten er begin 2004 543
klanten gebruik van een scootmobiel, waarvan 486 thuis wonen en 57 in een
verzorgingstehuis. De eerste groep is schriftelijk benaderd en hiervan
deden 432 mensen mee aan het onderzoek (89 procent). De tweede groep is in
het tehuis bezocht en hiervan waren 49 mensen (86 procent) bereid mee te
doen aan het onderzoek.
Buitenlucht
Het grootste deel van de respondenten (93 procent) geeft aan dat zij
dagelijks dan wel meerdere keren per week gebruik maken van de scootmobiel.
Opvallend is dat 23 klanten de scootmobiel niet gebruiken, waarvan er elf
tijdelijk niet in gebruik zijn door gezondheidsredenen. De overige dertien
zijn in overleg met de klant ingenomen. De scootmobiel heeft een duidelijke
sociale functie. De klanten gebruiken de scootmobiel vooral om in de
buitenlucht te zijn dan wel om boodschappen te doen. Opvallend is dat dit
met name voor bewoners van verzorgingstehuizen die belangrijkste
gebruiksdoelen zijn. Groep 1 (de mensen die thuis wonen) gaat er ook veel
mee op bezoek bij familie en kennissen. De scootmobiel lost voor het
grootste deel van de klanten het vervoersprobleem op. Naast de scootmobiel
maken de thuiswonende klanten ook gebruik van de eigen auto of de auto van
anderen.
Rijvaardigheid
Het overgrote deel van de klanten is van mening dat zij prima met de
scootmobiel overweg kunnen en verkeersveilig rijden. Een klein percentage
heeft behoefte aan wat extra lessen. Tijdens de indicatie- en
selectieprocedure van de scootmobiel wordt veel aandacht besteed aan de
rijvaardigheid van de klant. De Wvg kent de mogelijkheid tot het geven van
trainingslessen voorafgaand aan de indicatiestelling. Deze trainingen zijn
bedoeld om zicht te krijgen op de rijvaardigheid en de verkeersveiligheid
van de klant. De tweede vorm die vanuit de Wvg wordt aangeboden, zijn
gewenningslessen na levering van het vervoersmiddel. Deze lessen zijn
bedoeld om klanten die zich onzeker voelen te laten wennen aan het gebruik
ervan.
Kwaliteit
Kritiekpunten vormen de vering en de snelheid van de scootmobiel. Dit is
een bekend gegeven bij de gebruiker. De snelheid van de verschillende typen
scootmobiel is acht, twaalf of vijftien kilometer per uur. De gemeente
Zwolle hanteert in het beleid dat met een scootmobiel van twaalf kilometer
per uur goed voldaan kan worden aan het doel van het voertuig, namelijk het
overbruggen van afstanden in de directe woonomgeving. De scootmobielen van
vijftien kilometer per uur zijn duurder en hebben ook een betere vering.
Deze worden alleen verstrekt aan die klanten voor wie dit op medische
gronden noodzakelijk is.
---
Gemeente Zwolle