Ingezonden persbericht
- PERSBERICHT -
American Express overhandigt $100.000 aan Pieterskerk
Amerikaans belang voor Pieterskerk onderstreept door gift
Amsterdam, 5 oktober 2004 - Ter gelegenheid van haar 100-jarig bestaan in Nederland draagt American Express 100.000 dollar bij aan de grootscheepse restauratie van de Pieterskerk in Leiden. De financiële dienstverlener ziet in de Pieterskerk - door de historie met de Amerikaanse Pilgrimfathers - de perfecte partner voor het vieren van haar eeuwfeest. Vandaag overhandigt Jean-Luc Nocart, Vice-president & Country Manager van American Express in de Benelux, een cheque aan de burgemeester van Leiden, Dhr. Lenferink en aan de directeur van de Pieterskerk, Dhr. Boon.
Jean-Luc Nocart: "Wij zijn trots dat wij een bijdrage kunnen leveren aan het in stand houden van de Pieterskerk als een waardevol onderpand van de vaderlandse én Amerikaanse geschiedenis". Met deze financiële bijdrage geeft American Express de Pieterskerk de erkenning een belangrijke historische waarde te hebben voor de Amerikanen. "De Pieterskerk is immers onlosmakelijk verbonden met de zogenaamde 'Pilgrimfathers', gelovigen die in de 17e eeuw een belangrijke rol hebben gespeeld in de begintijd van de kolonisatie van Noord-Amerika", aldus Dhr. Boon van de Pieterskerk.
Naast het belang van de kerk voor Amerika onderstreepte Dhr. Lenferink - tevens de voorzitter van de Stichting Pieterskerk - de noodzaak van de restauratie voor de stad Leiden: "Een monument zoals de Pieterskerk vergt voortdurend onderhoud. In de loop der eeuwen hebben dan ook talloze restauraties en verbouwingen plaatsgevonden en de huidige restauratie is waarschijnlijk de meest ingrijpende tot nu toe. Mede vanwege de concerten, tentoonstellingen, officiële bijeenkomsten, congressen en tal van andere culturele en maatschappelijke manifestaties die in de Pieterskerk worden gehouden, is het gebouw het kloppende hart van de stad Leiden en verre omstreken gebleven. Het is voor ons een onmisbaar icoon".
Sprekend voorbeeld voor de renovatie
De Pieterskerk zet de cheque in voor één bepaald onderdeel van de restauratie, namelijk de renovatie van het grote glas-in-lood raam aan de zuidzijde, dat beeldbepalend is voor dit monument en de omgeving. Daarnaast wordt het raam aan de buitenkant voorzien van voorzetbeglazing ter bescherming van het glas-in-lood.
Het betreffende raam is in totaal zeven meter breed en 25 meter hoog en het venster bestaat uit 40.000 kilo natuursteen. 12.984 scherven van Pools mondgeblazen glas in zeven kleuren worden verwerkt in het raam, een totaal van 1.200 kg glas-in-lood. Naast de esthetische waarde van het vernieuwde raam voor de Pieterskerk, zal de renovatie ervan ook bijdragen aan een betere klimaatbeheersing in het monument zodat de kans op de terugkeer van de bonteknaagkever - die graag leeft in vochtige ruimtes - aanzienlijk verkleind wordt.
World Monuments Fund
Eerder dit jaar nam American Express contact op met het World Monuments Fund (WMF) met de vraag hen te helpen bij het zoeken naar een geschikt monument voor hun donatie. Sinds de oprichting in 1965, speelt de WMF - gevestigd in New York - een leidende rol in het redden en behouden van bedreigde monumenten. Het is de enige private non-profit organisatie die zich wijdt aan de bescherming van monumenten en archeologische vindplaatsen. Riccardo Salmona, Vice President External Relations WMF: "Wij hebben het contact met de Pieterskerk geïnitieerd. Wegens de band van het monument met Amerika vonden wij het een uitermate geschikt project voor American Express. Bovendien heeft American Express een rijke geschiedenis met het steunen van restauraties van monumenten over de hele wereld, zoals de ruïnes van Pompeji in Italië, Hagia Sophia in Turkije en Ayuttaya in Thailand."
American Express 100 Jaar in Nederland
Het begon allemaal in 1841 toen Henry Wells, een jonge man uit Buffalo New York, diensten op het gebied van expresse zendingen voor zakenlui aanbood. 63 jaar later, in 1904, dus 100 jaar geleden, opende het eerste American Express kantoor in Rotterdam haar deuren. Dit bedrijf was gericht op overzees vrachtvervoer totdat in 1907 ook financiële diensten werden toegevoegd aan de portefeuille. In 1921 startte het eerste reisbureau van American Express in Nederland. Nu, een eeuw nadat American Express zich in ons land vestigde, is American Express in Nederland uitgegroeid tot een organisatie met circa 350 werknemers en een marktleider in de financiële dienstverlening. In Nederland worden de producten en diensten van American Express Travel Related Services aangeboden, één van de drie onderdelen van de American Express Company.
EINDE BERICHT
Voor hoge resolutie fotomateriaal van de overhandiging kunt u contact opnemen met:
Eva Wolf
Winkelman en Van Hessen
070-416 1616
06-148 789 46
ewolf@winkelmanenvanhessen.nl
Voor extra informatie over American Express kunt u contact opnemen met:
Arthur van Essen
Head of Partnerships & Marketing Communication American Express
020-504 8504
Arthur.h.vanessen@aexp.com
Voor extra informatie over de Pieterskerk Leiden kunt u contact opnemen met:
Ernst Diek
071-512 4319
e.diek@pieterskerk.com
Voor meer informatie over de Pieterskerk en haar geschiedenis kunt u ook kijken op www.pieterskerk.com
Voor extra informatie over The World Monuments Fund kunt u kijken op:
www.wmf.org