Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

5 oktober 2004

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 15.45 uur in de perskamer van het stadhuis. Aansluitend hierop is er een gezamenlijke persconferentie van provincie en gemeente Utrecht over het Cultuurconvenant 2005 - 2008 (16.00 uur - 17.00 uur) .


1. Cameratoezicht op bedrijventerreinen
Zes bedrijventerreinen in West-Utrecht krijgen vanaf medio 2005 cameratoezicht. De hiervoor nodige infrastructuur wordt aangelegd, inclusief een centrale meldkamer. Er wordt een koepelorganisatie opgericht, die het cameratoezicht gaat beheren. Het cameratoezicht vloeit voort uit samenwerking tussen ondernemersorganisaties en de gemeente. Verwacht wordt dat medio 2006 alle bedrijventerreinen zullen zijn aangesloten.

Op de bedrijventerreinen Cartesiusweg, Lage Weide, Meubelboulevard, Overvecht, Merwedestrook-zuid en De Wetering is het behalen van het Keurmerk Veilig Ondernemen een belangrijke prioriteit. Ondernemers werken aan veiligheid en maken samen afspraken met politie en gemeente. Bedrijventerrein Cartesiusweg heeft het keurmerk bijna gehaald. Lage Weide en Meubelboulevard liggen op schema. Overvecht, Merwedestrook-zuid en De Wetering zijn bezig met het opstellen van plannen om het keurmerk binnen afzienbare tijd te krijgen. Cameratoezicht past hier uitstekend bij. De gemeente legt de infrastructuur aan (met gebruikmaking van breedbandtechnologie) en vangt een eventueel tekort gedurende het eerste jaar op. Daarna neemt de koepelorganisatie, bestaande uit ondernemingsverenigingen, beveiligingsstichtingen, gemeente en politie, het beheer en de exploitatie over.

De ¬ 2,8 miljoen die het project kost, komt uit het budget voor Grote Stedenbeleid stadseconomie, uit Europese fondsen (Doelstelling 2-gelden) en uit de gemeentelijke investeringsplanning. Ook het project Veilig Ondernemen draagt een steentje bij. Het cameratoezicht past goed in de aanpak 'Utrecht Veilig! Dat doen we samen', dit is een initiatief van gemeente, politie en openbaar ministerie om de veiligheid in Utrecht te vergroten.


2. Recht van Initiatief: Monnikerraklaan (Leidsche Rijn) Bewoners van de Monnikerraklaan in Leidsche Rijn hebben (in het kader van het Recht van Initiatief) gevraagd om een verkeersdrempel op de Monnikerraklaan ter hoogte van de huisnummers 25 t/m 46. Dit verzoek wordt niet gehonoreerd omdat het college het onderwerp in een breder verband van een wijkverkeersplan wil beoordelen. Er is een wijkverkeersplan voor Leidsche Rijn in voorbereiding. Dit najaar worden door gemeente en bewoners geconstateerde knelpunten (waaronder de situatie op de Monnikerraklaan) beoordeeld en in volgorde van prioriteit gebracht. Dit gebeurt in overleg met bewoners. Een ander argument van de afwijzing op dit moment is dat de verkeerscirculatie rondom de Monnikerraklaan onlangs gewijzigd is toen de brug bij de Grietmansraklaan voor verkeer geopend werd. De effecten daarvan moeten eerst duidelijk worden.


3. Nieuw Afvalstoffenplan vastgesteld
Het Afvalstoffenplan 2004-2008 is door het college vastgesteld. Kern van het plan is de versterking van gescheiden inzameling:


- de gescheiden inzameling van groente-, fruit- en tuinafval (gft) blijft in stand,
- de inzameling van oud papier wordt verder gestimuleerd,
- het brengen van grof huishoudelijk afval naar de afvalscheidingsstations wordt gestimuleerd.

Voor de gft-inzameling komt een minimumnorm per wijk. In wijken waar 'onder de norm' wordt opgehaald, wordt met voorlichting geprobeert de hoeveelheid te vergroten. Als dit geen vruchten afwerpt, kan de gft-inzameling in zo'n wijk uiteindelijk gestopt worden.

Gelet op de kleine ingezamelde hoeveelheden en inspraakreacties stelt het college de gemeenteraad voor om de gft-inzameling in de binnenstad te stoppen per 1 januari 2005. In wijken waar de gft-inzameling goed loopt blijft de inzameling. De gemeente gaat bovendien een thuiscomposteer-project starten. Het geheel van maatregelen zal budgettair neutraal worden uitgevoerd.

In het plan staat verder dat de reinigingsdienst de komende jaren meer maatregelen neemt voor de gescheiden inzameling van papier. De recente extra aandacht voor gescheiden inzameling van papier leidt tot meer ingezameld papier: van 38 kilo per inwoner in 2002 naar 45 kilo per inwoner in 2003. Het landelijk gemiddelde voor stedelijke gebieden was in 2002 35 kilo.

Voor ander afval, zoals glas, textiel en klein chemisch afval blijft dezelfde dienstverlening aan de burgers van Utrecht bestaan. Ook de inzameling van grof huishoudelijk afval wijzigt niet. Wel stelt het afvalstoffenplan voor om de komende jaren de afvalscheidingsstations meer onder de aandacht te brengen. De gemeente zorgt ervoor dat de manier van afval inzamelen zo goed mogelijk aansluit op de omgeving en behoefte van bewoners. Ten slotte legt het afvalstoffenplan de basis voor het verder verbeteren van de informatie over afvalinzameling via internet.


4. Extra parkeerplaatsen voor Veldhuizen
Het college heeft besloten definitief over te gaan tot de aanleg van 112 extra parkeerplaatsen in Veldhuizen. In juni 2004 is bewoners de mogelijkheid geboden zienswijzen in te dienen op het Parkeeraanvullingsplan Veldhuizen-zuid. Achttien bewoners hebben gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. De zienswijzen hebben een aantal kleine wijzigingen in het Parkeeraanvullingsplan opgeleverd.

De extra parkeerplaatsen komen in de deelgebieden Eiland (49 stuks) en Laagland (63 stuks). De extra parkeerplaatsen moeten foutparkeren tegengaan. De aanleg van de extra parkeerplaatsen start 15 november 2004. Alle bewoners van Eiland en Laagland worden met een stadsplan op de hoogte gebracht van de werkzaamheden.


5. Visie en uitvoeringsprogramma As van Berlage De gemeente Utrecht heeft in nauwe samenspraak met een werkgroep van bewoners een ruimtelijke visie ontwikkeld op de As van Berlage. De visie is door het het college in concept vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak.

De as (in de jaren dertig ontworpen door de Amsterdamse architect Berlage) omvat de wegenstructuur van de Van Egmondkade en Van Hoornekade tot de Norbruislaan en is een kenmerkend en waardevol onderdeel van de stedenbouwkundige structuur van Zuilen. De visie is bedoeld om de uitstraling van de 'As van Berlage' te versterken. Als gewenst toekomstbeeld voor de as is gekozen voor herstel van de symmetrie in het wegprofiel. Dat betekent dat op de Burg. Van Tuyllkade, de Prins Bernardlaan en de Burg. Norbruislaan de rijbanen aan weerszijden van een brede groenstrook met bomen liggen. Op voorstel van de bewonersgroep worden op de trottoirs bomenrijen toegevoegd. De ventwegen verdwijnen. In de vork van de as ( de Van Egmondkade en de Van Hoornekade) komt de rijbaan in het midden tussen bomenrijen te liggen. Ook hier verdwijnen de parallelwegen. Met dit symmetrisch wegprofiel wordt de klassieke uitstraling en de eenheid van de 'As van Berlage' hersteld. Daarnaast betekent de keuze voor dit wegprofiel ook een oplossing voor het probleem van het sluipverkeer over de ventwegen.

Om de visie vorm te geven is een uitvoeringsprogramma opgesteld. Daarin zijn de volgende projecten opgenomen: het verwijderen van bussluizen en busbanen, het herintroduceren van tweerichtingsverkeer op de Van Egmondkade en de Van Hoornekade, de aanleg van vrijliggende fietspaden, herinrichting en verjonging van het bomensbestand langs de as, herprofilering van de Burg. Norbruislaan, kunst op het Berlageplein en de herinrichting van het Prins Bernardplein.

Gelet op het beschikbare budget van ¬ 974.288 wordt voorgesteld om te beginnen met de verwijdering van bussluizen, het plaatsen van een kunstwerk op het Berlageplein en het herstel van het tweerichtingsverkeer op de Van Egmondkade. Mocht er na uitvoering van de werkzaamheden geld overblijven dan wordt dat gereserveerd voor de aanpak van de Van Hoornekade. Ook over de door het college vastgestelde prioriteiten van het uitvoeringsprogramma vindt inspraak plaats.