Consument kiest voor vaste relatie met tijdschrift
P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 5 oktober 2004
Een toenemend aantal consumenten verkiest een tijdschriftenabonnement
boven het kopen van losse nummers. Dat blijkt uit de HOI-cijfers met
betrekking tot het tweede kwartaal van dit jaar, die op 5 oktober 2004
door het Instituut voor Media Auditing zijn gepubliceerd.
De tijdschriftenmarkt is momenteel stabiel. De totaal betaalde oplage
van de publiekstijdschriften was in het tweede kwartaal dezelfde als
in het eerste kwartaal: ruim 20 miljoen exemplaren. Ten opzichte van
het tweede kwartaal van 2003 was er een marginale daling van één
procent.
De totaal verspreide oplage van de vrouwenbladen was 3 procent hoger
dan in het tweede kwartaal van 2003. Een flink aantal vrouwenbladen
boekt goede resultaten op de lezersmarkt. Celebrity wist het aantal
abonnementen te verdubbelen. Starstyle zag het aantal abonnees met 32
procent groeien. Ook Vriendin (+16%), Flair (+10%) en Midi (+5%)
realiseerden een flinke stijging van het abonneebestand.
Nieuwe titels als Happinez, Linda, Joie de Vivre en AM houden zich
goed staande en hebben inmiddels een eigen plek in het
vrouwenbladenaanbod gevonden.
In het mannenbladensegment een paar opvallende stijgers. Playboy zag
de betaalde oplage met 6 procent stijgen, Mens Health groeide met 3
procent. De totaal verspreide oplage van Esquire nam 15 procent toe.
Het opiniebladensegment is stabiel. Wel is ook hier een duidelijke
verschuiving te zien richting abonnementen: het aantal abonnementen in
dit segment steeg met 11 procent. De verspreide oplage van de Groene
Amsterdammer groeide met 11 procent.
In het segment special interestbladen algemeen springen de goede
prestaties van Psychologie Magazine in het oog. Het aantal
abonnementen steeg met 12 procent. De losse verkoop dikte nog eens 10
procent aan. De totaal verspreide oplage van Het Historisch Nieuwsblad
steeg met 22 procent.
Ook de sportbladen boekten in het tweede kwartaal goede resultaten.
Natuurlijk was er de EK, maar de invloed van de Olympische Spelen zal
zich vooral doen gelden in het derde kwartaal. Het sportbladensegment
als geheel zag de totaal betaalde oplage met 6 procent stijgen. Met de
abonnementen ging het nog harder: +8 procent. Runners World spande de
kroon met een abonnemententoename van 26 procent. Golfers Magazine
pluste 20 procent en de fietsbladen (Fiets, FietsActief) waren goed
voor een stijging van 19 procent. Sport International zag het
abonnementenbestand met 15 procent groeien, Voetbal International met
7 procent.
Als de belangstelling voor management een maatstaf voor economisch
herstel is dan zitten we goed: het abonnementenbestand van FEM
Business groeide met 8 procent, dat van Quote met 3 procent.
Ook bij de woonbladen werd volop geplust. Buitenleven zag het
abonneebestand met 22 procent stijgen. Ook More than Classic (+17%),
VT Wonen (+6%) en Elle Wonen (+6%) lieten uitstekende cijfers zien.
---
Nederlands Uitgeversverbond