Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
AAN Postbus 90801
2509 LV Den Haag
colleges van Burgemeester en Wethouders Anna van Hannoverstraat 4
i.a.a. Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
Directeuren Sociale Dienst
Hoofden Sociale Zaken
Hoofden Financiën
Directeuren/hoofden I&A
Gemeenteraadsleden p/a griffier
Hoofdkantoor en vestigingen CWI
Hoofdkantoor UWV
Hoofdkantoor en regiokantoren IWI
Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer
Intercom/2004/66433 (070) 333 4130
Onderwerp Datum Contactpersoon
Verzamelbrief september 2004 4 oktober 2004 Gemeenteloket
Door middel van deze brief informeer ik u over enkele relevante ontwikkelingen op het
terrein van werk en inkomen.
1. Verlenging tijdvak Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving
De Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving is bedoeld om een impuls
geven aan het tot stand brengen van hoogwaardige handhaving. Na signalen vanuit
gemeenten wordt verwacht dat een aantal gemeenten het activiteitenplan niet voor 1 januari
2005 kunnen implementeren. Naar aanleiding hiervan heeft SZW besloten het
subsidietijdvak eenmalig met 3 maanden te verlengen, tot uiterlijk 1 april 2005. De
wijziging van de regeling is uitsluitend bedoeld om gemeenten die reeds subsidie hebben
ontvangen de gelegenheid te geven de implementatie van het bij de subsidieaanvraag
ingediende activiteitenplan volledig af te ronden. Het indienen van nieuwe of aanvullende
subsidieaanvragen is niet mogelijk. De verantwoording dient uiterlijk op 1 augustus 2005 in
het bezit te zijn van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Meer informatie
over dit onderwerp kunt u vinden op gemeenteloket.szw.nl (Handhaving->
Fraudebestrijding gemeenten).
2. Uitkering oorlogsslachtoffers
Door de Commissie Algemene Oorlogsongevallen regeling (Indonesië) (AOR) werd mijn
ambtsvoorganger gewezen op het feit dat er kennelijk onduidelijkheid bestaat over het al
dan niet verrekenen van een AOR-uitkering met de bijstand. Deze onduidelijkheid leidt
ertoe dat gemeenten op verschillende wijze omgaan met dergelijke uitkeringen.
Ik wijs er op dat de periodieke uitkering, zoals van bijvoorbeeld de Algemene
Oorlogsongevallenregeling, niet kan worden aangemerkt als een vergoeding voor materiële
of immateriële schade. Een dergelijke uitkering dient te worden gerekend tot de middelen
waarover de belanghebbende beschikt en die met de algemene bijstand behoort te worden
verrekend. De op grond van artikel 19 Wet uitkeringen burger-oorlogsslachtoffers 1940-
1945 (WUBO) toegekende toeslag voor voorzieningen, welke strekt tot verbetering van de
levensomstandigheden respectievelijk tot dekking van noodzakelijke kosten van
geneeskundige behandeling en verpleging van belanghebbende, wordt niet tot de middelen
gerekend ( art. 31, tweede lid, onderdelen f en m, WWB).
3. Zelfstandigenbeleid
In de wetstoelichting op de WWB is een aparte wet voor inkomenssteun aan zelfstandigen
per 1 januari 2005 aangekondigd. In deze wet zouden de doelgroepen van het Besluit
bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004) en de Wet inkomensvoorziening oudere en
gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) moeten worden
opgenomen. Uit een nadere analyse is gebleken dat de meerwaarde van een dergelijke
regeling ontbreekt omdat de doelgroepen van het Bbz 2004 (préstarters en actieve
zelfstandigen) en van de IOAZ (gewezen zelfstandigen) daarvoor teveel verschillen.
Daarnaast is nagegaan in hoeverre eventuele positionering van het Bbz 2004 bij het
ministerie van Economische Zaken (EZ) zou kunnen bijdragen aan versterking van het
beleid ten aanzien van zelfstandige (startende) ondernemers. Tussen EZ en SZW is
afgesproken het Bbz 2004 niet over te hevelen naar het ministerie van EZ. De
verantwoordelijkheid voor het Bbz 2004 blijft dus bij het ministerie van SZW.
4. Kinderalimentatiestelsel
In de WWB en de bijbehorende invoeringswet is rekening gehouden met de komst van een
nieuw kinderalimentatiestelsel. Tot de invoering hiervan blijft de Abw-verhaalswetgeving
onverkort van kracht, maar dan als discretionaire bevoegdheid voor gemeenten.
De inwerkingtreding van het nieuwe kinderalimentatiestelsel, waarvoor momenteel een
wetsvoorstel bij de Tweede Kamer in behandeling is, was oorspronkelijk per 1 juli 2004
gepland. Het (latere) invoeringsmoment is afhankelijk van de verdere afhandeling van dit
wetsontwerp. Hierover zal later in het jaar meer duidelijkheid komen. Invoering op korte
termijn is derhalve op dit moment niet aan de orde.
5. Stand regulier maken van ID-banen per 22 september 2004 (bijlage: pagina 1)
In totaal zijn 13.336 aanvragen gedaan. Sinds de deadline op 30 juni 2004 zijn nog ca. 650
aanvragen binnengekomen. Deze moeten afwijzend worden beschikt omdat ze niet aan de
voorwaarde van de regeling voldoen, dat de Minister de aanvraag uiterlijk op 30 juni moest
hebben ontvangen. De overige ca. 12.700 aanvragen worden allemaal in behandeling
genomen. In de bijlage bij deze verzamelbrief kunt u de stand van het regulier maken van
ID-banen per 22 september 2004 nalezen.
6. Brief Belastingdienst inzake Automatische voorlopige teruggaaf (bijlage: pagina 2
t/m 4)
In de verzamelbrief van juni jl. (met kenmerk Intercom/2004/40896), bent u geïnformeerd
over de omzetting van de Voorlopige teruggaaf heffingskortingen in een Automatische
voorlopige teruggaaf. In deze verzamelbrief is de brief bijgevoegd, die de Belastingdienst
ter zake heeft gezonden aan alle Belastingplichtigen met een lopende voorlopige teruggaaf.
7. Enquête Digitaal Verantwoordingsysteem (DVS) (bijlage: pagina 5)
Tussen juli en december 2003 heeft het ministerie van SZW bij 8 gemeenten een pilot
uitgevoerd, om te kunnen beoordelen of het technisch en organisatorisch haalbaar is, om de
financiële en beleidsmatige verantwoording door de gemeenten aan SZW via het Internet te
laten plaatsvinden. Het digitaliseren van de informatiestromen tussen SZW en gemeenten
draagt bij aan het terugdringen van de administratieve lasten, de snelheid van verwerking en
de betrouwbaarheid van de gegevens en vergroot daarmee de beschikbaarheid en
bruikbaarheid van deze informatie. Om inzicht te verkrijgen in de te verwachte (vrijwillige)
deelname aan de digitale verantwoording in 2005, verzoek ik u het enquêteformulier in te
vullen die als bijlage bij deze brief is toegevoegd. Ik zie uw reactie graag voor 16 oktober
a.s. tegemoet. Natuurlijk is het invullen geen verplichting. Maar ook de gemeenten zelf
hebben er belang bij dat uit deze enquête een zo compleet mogelijk beeld naar voren komt.
Daarom hoop ik op uw medewerking.
8. Financieringssystematiek WWB
Met de VNG heb ik overleg gevoerd over de verdere ontwikkeling van het verdeelmodel
voor het inkomensdeel WWB. Een plan van aanpak stuur ik naar de Tweede Kamer. Het
accent van de doorontwikkeling van het verdeelmodel zal liggen op de verklaring van
herverdeeleffecten. Door middel van deze verklaringswijze kunnen verdeelfouten worden
gesignaleerd en opgelost. Voor de toekomst zullen procedures worden gecreëerd waarmee
wordt gewaarborgd dat mogelijke verdeelfouten worden gesignaleerd en dat naar passende
oplossingen wordt gezocht (onderhoudstraject).
Daarmee wordt de ingezette lijn van doorgroei naar een verdeling op basis van objectieve
kenmerken, gecontinueerd. De eerste voorstellen voor aanpassing van het model zal ik naar
verwachting in februari 2005 aan de Kamer aanbieden.
Een eerste verbetering, voor groeigemeenten, is dat wetgeving in voorbereiding is om bij de
definitieve vaststelling van het budget in september van het uitvoeringsjaar gebruik te
kunnen maken van geactualiseerde verdeelmaatstaven. Naar verwachting zal deze
wetgeving al toegepast kunnen worden voor het budgetjaar 2005.
Binnenkort ontvangt u de beschikking met het voorlopige budget 2005 en het definitieve
budget 2004. Op het gemeenteloket zal daarna uitgebreide informatie over de
budgettoekenning terug te vinden zijn.
9. Jaarrapport 2003 van de statistiek Wet sociale werkvoorziening (aparte bijlage
bijgevoegd voor hoofden sociale diensten)
Bijgaand bij deze brief treft u het jaarrapport 2003 van de statistiek Wet sociale
werkvoorziening (Wsw) aan. Het rapport geeft inzicht in de landelijke ontwikkelingen met
betrekking tot de Wsw-dienstbetrekkingen, personen met een arbeidsovereenkomst in het
kader van begeleid werken, de wachtlijstontwikkeling en het aantal indicaties. Eerder hebt u
reeds zogeheten locatierapporten ontvangen van Research voor Beleid, het
onderzoeksbureau dat de Wsw-statistiek uitvoert. In die locatierapporten wordt een
overzicht gegeven van de belangrijkste resultaten van uw organisatie of gemeente en
worden ter vergelijking ook landelijke en regionale gegevens gepresenteerd. Het jaarrapport
dat u hierbij aantreft bevat niet alleen gegevens maar ook een beschrijving en analyse
daarvan.
Het jaarrapport is elektronisch beschikbaar op gemeenteloket.szw.nl (onder Officiële
publicaties). Voor technische vragen over het rapport kunt u contact opnemen met Research
voor Beleid via telefoonnummer (071) 5241514 (van 9.00 tot 12.00 uur) of de website
betreffende de Wsw-statistiek raadplegen. Het adres daarvan is www.rvbh.nl/wsw .
Wilt u de verzamelbrief in het vervolg digitaal ontvangen, dan kan dat. Stuur een e-mail met
uw naam, gemeente, functie en e-mail adres naar verzamelbrief@minszw.nl. De eerste
tijd zult u tevens de papierenversie blijven ontvangen. E-mail berichten die meer informatie
bevatten dan bovenstaande onderwerpen, zullen niet worden beantwoord. Voor vragen met
betrekking tot de verzamelbrief kunt u een e-mail sturen naar gemeenteloket@minszw.nl.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
Bijlagen bij verzamelbrief september 2004
5. Stand regulier maken van ID-banen per 22 september 2004
Per 22 september 2004 zijn 8031 aanvragen voorlopig positief beschikt. Dit gebeurt
gemiddeld in 95% van de aanvragen. Na het afgeven van de voorlopige beschikking moeten
werkgevers aanvullende informatie opsturen o.a. om aan te tonen dat de ID'er in kwestie
daadwerkelijk een reguliere baan voor onbepaalde tijd krijgt en dat de gemeente geen
structurele subsidie uit het werkdeel van de WWB verstrekt voor de baan. Klopt deze
informatie dan maakt het agentschap het eerste voorschot over. Op 22 september 2004 zijn
3284 eerste voorschotten verstrekt. Gemiddeld gebeurt dit in ca. 80% van de gevallen. De
verwachting is dat dit laatste percentage de komende periode nog wat afneemt omdat de
laatste weken waarschijnlijk een behoorlijk aantal pro-forma aanvragen zijn ingediend.
Hoeveel dit er precies zijn, is pas eind 2004 bekend aangezien werkgevers tot 1 december
2004 de tijd hebben om de aanvullende informatie te verstrekken.
Stand per 22 september 2004
Sector 31 december Aanvragen totaal Voorlopige Eerste
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid