College Bescherming Persoonsgegevens
4 oktober 2004
KPN heeft overtreding privacywet bij geheime nummers beëindigd
Koninklijke KPN NV (KPN) stelt sinds geruime tijd de adresgegevens van
abonnees met een geheim nummer aan derden beschikbaar voor direct
marketing doeleinden. Het gezamenlijke onderzoek van het College
bescherming persoonsgegevens (CBP) en OPTA naar deze praktijk, bracht
aan het licht dat KPN eerder klanten met een geheim nummer had
toegezegd dit niet te zullen doen. Na de verandering van het beleid
zijn bestaande klanten met een geheim nummer hierover niet
geïnformeerd.
Het CBP concludeerde dat KPN de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP)
overtrad door abonnees met een geheim nummer niet op de hoogte te
stellen van de verkoop van hun adresgegevens voor direct marketing.
Inmiddels heeft KPN door het actief toezenden van een bijsluiter aan
abonnees met een geheim nummer en het tekstueel aanpassen van de
privacybrochure voldaan aan de door het CBP in augustus 2003 gestelde
eisen. Naar het oordeel van het CBP is daarmee de situatie van
voortdurende overtreding van artikel 9 WBP thans beëindigd.
Met een bijsluiter bij de telefoonrekening heeft KPN de bestaande
klanten met een geheim nummer inmiddels geïnformeerd en gewezen op de
mogelijkheid hiertegen verzet aan te tekenen. KPN heeft verder de
privacybrochure Hoe gaat KPN om met uw persoonsgegevens tekstueel
aangepast aan de informatie die in de bijsluiter is vermeld. Alle
nieuwe klanten van KPN zullen de brochure "Hoe gaat KPN om met uw
persoonsgegevens" ontvangen in hun welkomspakket. De brochure zal ook
worden gegeven aan alle abonnees die muteren van gids- en
nummerinformatievermelding naar een geheim nummer.
De verkoop van naam- en adresgegevens voor direct marketingdoelen is
in het algemeen - dus niet alleen bij abonnees met een geheim nummer -
slechts verenigbaar met het doel waarvoor deze gegevens zijn verkregen
indien wordt gezorgd voor passende waarborgen voor de abonnees.
Dergelijke waarborgen worden vereist door artikel 9, tweede lid onder
e WBP, en bestaan veelal uit het geven van actieve en duidelijke
voorlichting en het bieden van een eenvoudige en kosteloze
bezwaarmogelijkheid. Door dit na te laten overtrad KPN de WBP.
Eerdere berichten hierover:
* KPN past beleid geheime nummers aan conform eisen CBP
24 mei 2004
* Voorstel KPN aanpassing beleid geheime nummers schiet tekort
15 april 2004
* KPN krijgt uitstel in zaak over beleid geheime nummers
28 oktober 2003
* KPN informeert abonnees met geheim nummer onvoldoende over direct
marketing
26 augustus 2003
* Onderzoek met OPTA naar beleid KPN rond geheime nummers
5 juli 2002
Over het CBP
Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) houdt -onder de Wet
bescherming persoonsgegevens (WBP)- toezicht op de naleving van wetten
die het gebruik van persoonsgegevens regelen. Bij het CBP moet het
gebruik van persoonsgegevens worden gemeld, tenzij hiervoor een
vrijstelling geldt.
Het CBP adviseert de regering en organisaties over de bescherming van
persoonsgegevens en onderwerpen die daarmee samenhangen. Het CBP
toetst gedragscodes en bemiddelt in geschillen tussen burgers en
gebruikers van persoonsgegevens. Op eigen initiatief of op verzoek van
een belanghebbende kan het CBP onderzoeken of de manier waarop
persoonsgegevens in een bepaalde situatie zijn gebruikt, in
overeenstemming is met de wet en daaraan zonodig gevolgen verbinden.
Voor in gebreke blijven bij de melding kan een boete worden opgelegd.
Bij overtreding van de wet of daarop gebaseerde regelingen kan het CBP
overgaan tot bestuursdwang of een dwangsom opleggen.
Lees de brief
(pdf, 18 K)