AutoRai

4-10-2004

Peugeot-rijder Grönholm knokt zich terug na pech onderweg

Op het moment dat Marcus Grönholm hevig aandrong om de eerste plaats in te nemen in de onder zomerse omstandigheden verreden Rally dItalia-Sardinia, wilde de turbocompressor van zijn Peugeot 307 WRC niet meer meewerken. De Fin duikelde naar de kansloze negentiende positie, maar knokte zich in de tweede helft van het evenement nog terug naar de zevende plaats.

Op dezelfde klassementsproef waar Grönholm pech onderweg kreeg, moest teamgenoot Harri Rovanperä opgeven met een onwillige transmissie. De Noor Petter Solberg (Subaru) legde na de Wales Rally GB ook op Sardinië beslag op de eerste plaats, terwijl Sebastien Loeb (Citroën) opnieuw tweede werd en zijn leidende positie in het wereldkampioenschap verstevigde. Met nog drie wedstrijden voor de boeg kan de wereldtitel de Fransman nauwelijks meer ontgaan.

Het traditionele rallycentrum Sanremo op het vasteland werd voor het eerst verlaten. De Italiaanse WRC-ronde kreeg een eilanddecor met de Sardijnse stad Olbia als permanence. En de asfaltweggetjes boven de bloemenkust werden verruild voor zeer bochtige onverharde proeven op zacht gravel in het noordoosten van Sardinië. Heel anders dan in de ook op dit eiland verreden Costa Smeralda Rally, die ik vorig jaar won, oordeelde Harri Rovanperä. Ik heb het niet zo op met die aaneenschakeling van langzame bochten. En overal liggen gemene grote stenen. Op KP3 verloor hij veel tijd door een korte excursie naast de weg. Marcus Grönholm viel zijn landgenoot bij in zijn mening over het nieuwe Italiaanse evenement. En net als Rovanperä had hij op de openingsproeven geen goed gevoel met de auto en liet hij bij de eerste gelegenheid de differentieelafstemming wijzigen. Na de service kwam de Peugeot-trein op stoom. Grönholm won KPs 4 en 5 en sloot de dag af op een halve minuut achter koploper Solberg, terwijl Rovanperä naar de zesde positie klom.

Karakter en veerkracht
De tweede dag zetten de Finnen aanvankelijk de Peugeot-opmars voort, maar precies halverwege de wedstrijd, op proef 9, sloeg het noodlot toe. Harri Rovanperä: De transmissie begon op te spelen. Eerst verloren we de eerste, tweede en derde versnelling, en toen bleef de bak in één steken en had het geen zin meer om door te kruipen. Marcus Grönholm: Na ongeveer vijf kilometer op de proef viel de turbodruk weg. We zochten tevergeefs naar een oplossing voor het probleem en verloren daarbij twintig minuten. Bij de service liep de equipe bovendien straftijd op, maar de turbocompressor werd ten minste hersteld. En Grönholm toonde karakter en veerkracht. Na de 45e (!) tijd op KP9 en de vrije val in het klassement naar de negentiende positie waren zijn volgende proefklasseringen drie, één, drie, drie. Dat is het positieve eraan - als alles goed werkt, zie je dat de Peugeot 307 de concurrentie aankan en in staat is om te zegevieren, aldus de getergde Grönholm, die in vier proeven vijf posities goedmaakte.

Geweldige eindsprint
Op de laatste dag klasseerde Marcus Grönholm zich in de resterende zes proeven niet lager dan vijfde. Mede door een geweldige eindsprint, met winst in KP18, haalde de ex-wereldkampioen nog zeven concurrenten in om Peugeot toch nog WRC-punten te kunnen bezorgen. Zijn commentaar: Natuurlijk ben ik teleurgesteld door onze pech, maar we hebben bewezen dat de 307 WRC de snelheid heeft om op gravel te winnen. Nu willen we die snelheid ook aantonen op het asfalt van Corsica en de Costa Brava.

Rally van de 1000 bochten
In de Rallye de France-Tour de Corse, ook wel de rally van de duizend bochten genoemd, heeft Peugeot een reputatie op te houden. Maar het is ook het soort wedstrijdterrein waarin met name wereldtitelkandidaat Sebastien Loeb bijzonder sterk is. In de korte tijd die ons resteert tot Corsica, kunnen we slechts één ding doen, zei Peugeot Sport-directeur Corrado Provera: onze autos optimaal prepareren voor de rijders. Dit betekent dat we nog harder moeten werken dan we al deden. Ondertussen hebben Mitsubishi en Skoda aangekondigd volgend jaar weer een volledig WRC-programma te draaien, waarmee het World Rally Championship in 2005 extra cachet krijgt.