4-10-2004
2 podiumplaatsen voor Citroën
Na een zinderend spektakel eindigde Citroën met beide rijders op het
podium in de Rallye dItalia, dankzij een tweede en derde plaats voor
respectievelijk Sébastien Loeb en Carlos Sainz.
Regerend wereldkampioen Petter Solberg won, maar knabbelde slechts
twee punten af van de immense voorsprong van Loeb. Met nog drie races
te gaan heeft Seb een ruime marge van 26 punten.
Het werd op Sardinië een bijzonder moeilijke wedstrijd met zeer smalle
wegen die weinig vergevingsgezind zijn en dus het uiterste vergen van
zowel autos als rijders. Eén fout betekent onvermijdelijk einde
oefening. Slechts vijf autos van de fabrieksteams halen de finish.
Sébastien Loeb rijdt geconcentreerd en gedecideerd naar een tweede
plek, scoort daarmee acht punten en behoudt dus op soevereine wijze
zijn riante voorsprong. Carlos Sainz schuift door zijn goede
klassering voorbij de Est Märtin en staat in het rijdersklassement nu
op de derde plek. Citroën heeft nog slechts zeven punten nodig voor de
titelprolongatie en Loeb vijf voor zijn eerste wereldtitel.
Vertrouwde podiumplaatsen
Op vrijdag zag het er niet goed uit voor Sébastien Loeb, maar toch
beklimt de jonge Elzasser het podium voor de tiende maal, waarvan vijf
maal eerder dit seizoen: Ik verloor in de eerste proef een halve
minuut op Petter. Natuurlijk had ik hier graag willen winnen, maar dat
zat er niet in. Ik ben tevreden met mijn tweede plek en heb met de
komende twee rallys op asfalt vertrouwen in de goede afloop.
Teamgenoot Carlos Sainz staat zondagmiddag voor de 94e maal op het
podium. De veteraan strijdt nog steeds mee aan het front en is menig
jong talent de baas: Het is hier moeilijk met die smalle wegen en
rotsen langs de weg. Ik ben nu derde in het tussenklassement en ga die
positie vol overgave verdedigen.
Betrouwbaar
De derde dag blijkt voor Citroën het hoogtepunt van de rally, want er
worden maar liefst zes proeven gereden zonder tussentijds onderhoud.
Guy Fréquelin kan wederom vaststellen dat beide Citroëns tijdens deze
rally volledig zonder problemen hebben gekoerst; Onze autos zijn zeer
betrouwbaar, en in combinatie met de sportieve kwaliteiten van onze
rijders en navigators hebben we aan de hooggespannen verwachtingen
voldaan. Ik vergelijk een rally wel met de strijd om het
wereldkampioenschap: zestien wedstrijden die net als de proeven in een
rally eindigen met de beste auto en de beste rijder die als winnaar
over de finish gaan.
AutoRai