KWF KANKERBESTRIJDING
Nieuwe ontwikkeling voor borstkankerpatiënten
KWF Kankerbestrijding start internetmodule voor keuzen bij
borstkanker
Amsterdam, 4 oktober 2004 - Vrouwen die geconfronteerd worden met
borstkanker moeten vaak moeilijke keuzen maken. Zo moeten tegenwoordig
veel vrouwen bijvoorbeeld de keus maken tussen een borstsparende
behandeling of een borstamputatie.
Om de dilemma's die patiënten tegenkomen en hun afwegingen daarbij
inzichtelijk te maken, heeft KWF Kankerbestrijding een internetmodule
ontwikkeld, onder de titel 'Keuzen bij borstkanker'. De module bestaat
uit interviews met vrouwen die behandeld worden voor borstkanker
gecombineerd met feitelijke informatie over de behandeling. De vrouwen
vertellen voor welke keuzen en dilemma's zij staan en geven inzicht in
hun afwegingen. De gebruikers van de module kunnen de vrouwen volgen
tijdens de onderzoek- en behandelingsperioden, maar kunnen ook
focussen op een specifiek fase van de behandeling.
De module is gebaseerd op een cd-rom die in de jaren '90 is ontwikkeld
door de BorstkankerVereniging Nederland, het Nederlands
Kankerinstituut, het Integraal Kankercentrum Amsterdam en het
Academisch Medisch Centrum. Onlangs promoveerde Sjaak Molenaar van het
AMC op een onderzoek naar de ervaringen met de cd-rom. Zijn onderzoek
is gefinancierd door KWF Kankerbestrijding.
Uit zijn onderzoek onder bijna tweehonderd vrouwen blijkt dat vrouwen
die op deze interactieve manier geïnformeerd zijn meer tevreden zijn
over de gemaakte behandelingskeuze en over het besluitvormingsproces.
Opvallend is dat deze vrouwen in het jaar na de behandeling beter
functioneerden en minder klachten hadden, wat mogelijk komt door het
gevoel dat ze zelf ook controle hebben over hun ziekteproces. Dat
laatste is erg belangrijk, vooral bij een ziekte als kanker.
Vorig jaar, toen de borstkankermaand werd geïntroduceerd in ons land,
is gebleken dat vrouwen met diagnose borstkanker naast feitelijke
informatie ook grote behoefte hebben aan ervaringen van
mede-patiënten. De nieuwe internetmodule is het eerste medium waarin
deze twee aspecten van voorlichting geïntegreerd zijn.
KWF Kankerbestrijding is vervolgens hard aan de slag gegaan om deze
module te verwezenlijken en om deze tijdens de tweede
borstkankermaand, gestart op 1 oktober jl. te presenteren.
De module is ontwikkeld en gerealiseerd door Hakuna Matata Science &
Media en Automatist.org. De patiënten, partners, artsen en
verpleegkundigen in de interviews verleenden allen belangeloos hun
medewerking. De module is te zien via
www.kwfkankerbestrijding.nl/keuzenbijborstkanker.
Naast wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker, subsidieert KWF
Kankerbestrijding momenteel 40 onderzoeksprojecten op het gebied van
borstkanker, wat neer komt op een investering van circa 20 miljoen
euro en is voorlichting voor borstkankerpatiënten een belangrijk
onderdeel in de strijd tegen borstkanker. KWF Kankerbestrijding
introduceert dit jaar eveneens, als proef de 'roze tas', een
basisinformatiepakket voor nieuwe borstkankerpatiënten. In deze tas
wordt naast KWF-voorlichtingsbrochures informatie opgenomen van alle
instanties die mogelijk iets voor de patiënten kunnen betekenen.
Feiten & cijfers
In ons land krijgen elk jaar ruim 11.000 vrouwen borstkanker (bron:
Incidence of Cancer in the Netherlands 1999/2000, VvIK 2003). Naar
schatting zijn er in Nederland ruim 100.000 vrouwen die borstkanker
hebben (gehad). Jaarlijks overlijden er ruim 3.300 vrouwen aan de
ziekte. Dit betekent dat circa 1 op de 20 ooit aan de ziekte zal
overlijden. KWF Kankerbestrijding subsidieert al 55 jaar
wetenschappelijk kankeronderzoek en geeft al meer dan 25 jaar
voorlichting aan (borst)kankerpatiënten. Ook ondersteunt KWF
Kankerbestrijding de patiëntenvereniging BorstkankerVereniging
Nederland financieel (in 2004 met een bijdrage van 350.000 euro).
--------------------
Mededeling voor de redactie,