KWF KANKERBESTRIJDING

Nieuwe ontwikkeling voor borstkankerpatiënten

KWF Kankerbestrijding start internetmodule voor keuzen bij borstkanker

Amsterdam, 4 oktober 2004 - Vrouwen die geconfronteerd worden met borstkanker moeten vaak moeilijke keuzen maken. Zo moeten tegenwoordig veel vrouwen bijvoorbeeld de keus maken tussen een borstsparende behandeling of een borstamputatie.
Om de dilemma's die patiënten tegenkomen en hun afwegingen daarbij inzichtelijk te maken, heeft KWF Kankerbestrijding een internetmodule ontwikkeld, onder de titel 'Keuzen bij borstkanker'. De module bestaat uit interviews met vrouwen die behandeld worden voor borstkanker gecombineerd met feitelijke informatie over de behandeling. De vrouwen vertellen voor welke keuzen en dilemma's zij staan en geven inzicht in hun afwegingen. De gebruikers van de module kunnen de vrouwen volgen tijdens de onderzoek- en behandelingsperioden, maar kunnen ook focussen op een specifiek fase van de behandeling.

De module is gebaseerd op een cd-rom die in de jaren '90 is ontwikkeld door de BorstkankerVereniging Nederland, het Nederlands Kankerinstituut, het Integraal Kankercentrum Amsterdam en het Academisch Medisch Centrum. Onlangs promoveerde Sjaak Molenaar van het AMC op een onderzoek naar de ervaringen met de cd-rom. Zijn onderzoek is gefinancierd door KWF Kankerbestrijding.

Uit zijn onderzoek onder bijna tweehonderd vrouwen blijkt dat vrouwen die op deze interactieve manier geïnformeerd zijn meer tevreden zijn over de gemaakte behandelingskeuze en over het besluitvormingsproces. Opvallend is dat deze vrouwen in het jaar na de behandeling beter functioneerden en minder klachten hadden, wat mogelijk komt door het gevoel dat ze zelf ook controle hebben over hun ziekteproces. Dat laatste is erg belangrijk, vooral bij een ziekte als kanker.

Vorig jaar, toen de borstkankermaand werd geïntroduceerd in ons land, is gebleken dat vrouwen met diagnose borstkanker naast feitelijke informatie ook grote behoefte hebben aan ervaringen van mede-patiënten. De nieuwe internetmodule is het eerste medium waarin deze twee aspecten van voorlichting geïntegreerd zijn. KWF Kankerbestrijding is vervolgens hard aan de slag gegaan om deze module te verwezenlijken en om deze tijdens de tweede borstkankermaand, gestart op 1 oktober jl. te presenteren. De module is ontwikkeld en gerealiseerd door Hakuna Matata Science & Media en Automatist.org. De patiënten, partners, artsen en verpleegkundigen in de interviews verleenden allen belangeloos hun medewerking. De module is te zien via
www.kwfkankerbestrijding.nl/keuzenbijborstkanker.

Naast wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker, subsidieert KWF Kankerbestrijding momenteel 40 onderzoeksprojecten op het gebied van borstkanker, wat neer komt op een investering van circa 20 miljoen euro en is voorlichting voor borstkankerpatiënten een belangrijk onderdeel in de strijd tegen borstkanker. KWF Kankerbestrijding introduceert dit jaar eveneens, als proef de 'roze tas', een basisinformatiepakket voor nieuwe borstkankerpatiënten. In deze tas wordt naast KWF-voorlichtingsbrochures informatie opgenomen van alle instanties die mogelijk iets voor de patiënten kunnen betekenen.

Feiten & cijfers
In ons land krijgen elk jaar ruim 11.000 vrouwen borstkanker (bron: Incidence of Cancer in the Netherlands 1999/2000, VvIK 2003). Naar schatting zijn er in Nederland ruim 100.000 vrouwen die borstkanker hebben (gehad). Jaarlijks overlijden er ruim 3.300 vrouwen aan de ziekte. Dit betekent dat circa 1 op de 20 ooit aan de ziekte zal overlijden. KWF Kankerbestrijding subsidieert al 55 jaar wetenschappelijk kankeronderzoek en geeft al meer dan 25 jaar voorlichting aan (borst)kankerpatiënten. Ook ondersteunt KWF Kankerbestrijding de patiëntenvereniging BorstkankerVereniging Nederland financieel (in 2004 met een bijdrage van 350.000 euro).


--------------------
Mededeling voor de redactie,