4-10-2004
Skoda scoort uitstekend in de AutoWeek Tevredenheids Trofee
koda-rijders zijn uitermate tevreden over hun autos en over de
dealerorganisatie. Dat blijkt uit de uitslag van de AutoWeek
Tevredenheids Trofee 2004, waarvan de resultaten donderdagavond 30
september bekend zijn gemaakt.
De koda Fabia is zelfs als beste beoordeeld in zijn segment, de
compacte klasse. De Octavia doet daar vrijwel niet voor onder, met een
tweede positie in de compacte middenklasse. In het algemeen klassement
staat koda zowel bij de merken als bij de dealerorganisaties in de top
5. Sinds de eerste aflevering van de Tevredenheids Trofee is koda
altijd in de bovenste regionen geëindigd.
AutoWeek is in het juryrapport lovend over de prestaties van koda. Dit
merk zet al jaren knappe prestaties neer in ons onderzoek. Steeds meer
automobilisten kunnen deze gulle, stille en onderhoudsongevoelige
automobielen zeer waarderen. De koda-dealers spelen een grote rol bij
het op de kaart zetten van dit merk. Het rapport prijst verder de zeer
gedienstige verkopers en prima werkplaatsen die betaalbaar werk
afleveren. De conclusie is er een om in te lijsten: Geen enkel aspect
blijft onder het gemiddelde. Dan kun je alleen maar zeggen: koda en
koda-dealers, chapeau!
koda Fabia eerste in de compacte klasse
De populaire koda Fabia komt in de Tevredenheids Trofee als beste
compacte auto naar voren. Hij verslaat de Toyota Yaris en de Mini. De
Fabia doet het bijzonder goed op de onderdelen uitrusting, kwaliteit
en betrouwbaarheid. De auto wordt gewaardeerd vanwege de mooie
standaarduitrusting, weinig bijgeluiden en de lage onderhoudskosten.
De conclusie luidt dan ook: Een bijna probleemloze vierwieler.
Onlangs is de vernieuwde Fabia van modeljaar 2005 gepresenteerd, die
met name opvalt door een nog hoger uitrustingsniveau, nieuwe
uitvoeringen zoals de luxe Laurin & Klement en een gewijzigd in- en
exterieur.
koda Octavia tweede in de compacte middenklasse
De koda Octavia, die het ook bijzonder goed doet in de zakelijke
markt, wordt in het juryrapport eveneens overladen met complimenten.
De auto wordt gewaardeerd vanwege zijn grote bagageruimte, de lage
onderhoudskosten en de uitgebreide standaarduitrusting. De
pech-onderwegscore is beduidend lager dan bij menig ander merk, is de
conclusie. De ruime koda krijgt zelfs het predikaat aanrader
opgeplakt. Tot de sterkste punten van dit model behoren de uitrusting,
betrouwbaarheid en doelmatigheid van het interieur.
De koda Octavia moest in zijn klasse alleen de Subaru Impreza voor
laten gaan en deelt zijn tweede plek met de Toyota Corolla. Met de
komst van de geheel nieuwe Octavia heeft koda ook details verbeterd
die door de deelnemers aan het onderzoek voor verbetering vatbaar
werden geacht, zoals het comfort achterin en het interieurdesign. De
nieuwe Octavia is door klanten en vakpers, waaronder ook AutoWeek,
inmiddels geprezen om zijn zeer goede eigenschappen.
Zeer uitvoerig consumentenonderzoek
In totaal hebben 24.000 automobilisten meegedaan aan het
tevredenheidsonderzoek van AutoWeek en Trendbox. Daarmee is de
AutoWeek Tevredenheids Trofee één van de grootste en wellicht wel hèt
grootste Nederlandse consumentenonderzoek. Om dit in perspectief te
plaatsen: de opiniepeilingen in verkiezingsperiodes zijn gebaseerd op
de mening van duizend tot tweeduizend ondervraagden en de
tv-kijkcijfers worden vastgesteld aan de hand van het kijkgedrag van
zon 2.400 personen. Om de representativiteit van de Tevredenheids
Trofee te waarborgen zijn verder alleen de merken en modellen gebruikt
waarover minstens vijftig deelnemers hun mening gaven.
De volledige uitslag van de AutoWeek Tevredenheids Trofee staat in
AutoWeek nummer 42, die van 6 tot en met 12 oktober verkrijgbaar is.
De uitslag komt ook op de website www.autoweek.nl te staan.
AutoRai