Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
ROVER blij dat VVD voorstellen van ROVER aangaande aansturing van NS
overneemt
Reizigersvereniging ROVER is blij dat de VVD-tweedekamerfractie bij
monde van fractiespecialist Hofstra heeft aangegeven, voorstellen van
ROVER over aansturing (beloning en sancties) van de NS over te nemen.
Op 2 oktober verkondigde Pieter Hofstra dat je de NS beter kunt
aansturen dan nu in de concessie is geregeld. Volgens hem moet de top
van NS het in de eigen portemonnee voelen als ze het niet goed doen.
De managers (hij had het over de 100 bovenste bazen) moeten dan in
salaris achteruit gaan, aldus Hofstra. En als ze er dan nog niets van
bakken, dan moeten ze maar 'en masse' ontslagen en vervangen worden.
Boetes opleggen aan het bedrijf heeft geen zin, want dan krijg je als
staat alleen maar minder dividend. Als obstakel voor 'zijn' idee zag
hij nog de Raad van Commissarissen. ROVER is verheugd dat Hofstra de
suggestie die ROVER heeft gedaan, heeft overgenomen. Onderstaand leest
u de brief over dit onderwerp die ROVER een maand geleden naar de
kamer stuurde.
Aan:
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat
griffier van de VC V&W
Postbus 20018, 2500 EA Den Haag
Van:
Reizigersvereniging ROVER
Postbus 2132, 3800 CC Amersfoort
033-4220450, bestuur@rovernet.nl
Drs M.B. van der Vlis, voorzitter
Over:
Ontwerp Concessiewet personenvervoer per trein
Staatsblad 2003, nr 265
Dames en heren,
U bespreekt binnenkort het wetsontwerp over de NSR-concessie. Bij de
stukken zit, nemen wij aan, het advies van de consumentenorganisaties
en de reactie van de staatssecretaris daarop. En u heeft terzake een
brief van de gezamenlijke consumentenorganisaties gehad. Graag brengen
wij, in aanvulling daarop, het volgende onder uw aandacht.
1. Aansturing van NS: strenge sturing door Stas
Met instemming nemen wij kennis van de mededeling van de
Staatssecretaris dat zij tot de NS klaar is om op afstand van de
overheid te staan 'de vinger stevig aan de pols wil houden' en
'nauwlettend wil volgen wat er in de sector gebeurt om bij te kunnen
sturen als dat nodig is'. Ook lezen wij met genoegen dat 'met deze
concessie het bepalen van de te leveren prestaties niet aan NS wordt
overgelaten'. Wij nemen ons voor volop gebruik te maken van de
mogelijkheden om terzake NS, de staatssecretaris en de Kamer te
adviseren. Toch moet ons van het hart dat de in de wet voorziene
situatie erg lijkt op die van voor de verzelfstandiging, maar dan met
minder bevoegdheden voor de Staatssecretaris aangezien de NS inmiddels
'op afstand' is gezet.
2. Aansturing van NS: een oefenperiode?
De Staatssecretaris maakt de geciteerde opmerkingen nav onze wens om
duidelijk en vooraf doelen te formuleren rond punctualiteit,
klantvriendelijkheid, reizigerskilometerprestatie en andere
onderwerpen van kwaliteit en prestatie. Dat zijn onderwerpen die niets
van doen hebben met 'op afstand van de overheid staan', zij hebben te
maken met kwalitatief presteren. Het zijn tevens onderwerpen waarop
'het spoor' meer dan 150 jaar heeft kunnen oefenen en in het verleden
ook redelijk naar genoegen heeft gepresteerd. Ons ontgaat volstrekt
waarom rond deze onderwerpen een oefenperiode gewenst wordt. Zelfs als
het falen van de recente jaren daar aanleiding voor zou zijn moet het
toch mogelijk zijn om een helder herverbeterpad uit te zetten. Zonder
dat wordt het voor u en ons lastig om NS te houden aan een
kwaliteitsopgave.
3. Aansturing van NS: bonus en malus
Wat ons het meest verontrust is dat de wet geen enkel ander mechanisme
bevat dan een 'boze staatssecretaris' voor het geval NS de nog te
stellen doelen niet haalt. Geen mogelijkheden voor gedupeerde klanten
om verhaal te halen, geen koppeling tussen de prijs van het
treinkaartje en de geleverde kwaliteit, geen bonus/malus voor het
bedrijf, geen inkomensconsequenties voor het NS-management. Wij zijn
natuurlijk blij met de mededeling van de Staatssecretaris dat
'consumentenorganisaties de mogelijkheid hebben om via het vervoerplan
invloed uit te oefenen op de verbetering van de kwaliteit', maar als
NS faalt kunnen noch wij noch de klanten wat en de Staatssecretaris
kan boos worden en kan misschien met veel geweld uiteindelijk de
directie naar huis sturen, maar onderweg kan ze eigenlijk ook niks
anders dan op haar knietjes wat vragen. Wij verzoeken u dringend om de
prestaties van NS van enigerlei vorm van een bonus/malus mechanisme te
voorzien. Voor de diverse opties verwijzen wij naar de reader
(bijgevoegd) van een door ROVER georganiseerd symposium.
4. Reizigerskilometers
Wij vinden onze eigen oordelen en adviezen natuurlijk heel belangrijk
en zijn blij met onze rol van 'gekwalificeerd adviseur'. Maar wij
vinden de mening van de (potentiële) treingebruiker toch nog een stuk
belangrijker en wij kunnen daarvoor eigenlijk geen betere maat
verzinnen dan het daadwerkelijk door NS gepresteerde aantal
reizigerskilometers (mogelijk als percentage van de totale
mobiliteit). Als het goed gaat met dat item, gaat het kennelijk goed
met de tevredenheid van de klant, met de bijdrage die de trein levert
aan de bereikbaarheid (congestiebestrijding) van de grote steden en
aan het contact (o.a. sociale functie) in de rest van het land. Wij
stellen voor dat het aantal reizigerskilometers een belangrijke rol
speelt in het 'afrekenen' van NS op zijn prestatties. Gezien het feit
dat NS vorig jaar, in reizigerskilometers, 7% van zijn klandizie heeft
verloren vinden wij dat er alle reden is om dit punt scherp aan te
zetten.
5. Tarieven
Bij het werven en behouden van reizigerskilometers spelen tarieven
natuurlijk een stevige rol en op dat front heeft NS het niet alleen
voor het zeggen, dan speelt ook de infra-heffing een belangrijke rol.
Wij vinden het in principe niet onredelijk dat de treinreiziger
meebetaalt aan de kosten van de infra, net zo als het redelijk is dat
de automobilist meebetaalt aan de kosten van de auto-infrastructuur.
Maar dan zijn wij wel voor een 'level playing field' een
gelijkwaardige ontwikkeling van de infrakosten die een OV-gebruiker en
een autogebruiker in rekening worden gebracht. Dan hoort er dus ook
over gelijksoortige doorbelasting van infrakosten aan automobilisten
en over de variabilisering van autokosten te worden gesproken en
behoren de prijsontwikkeling bij beide modaliteiten met elkaar in
verband gebracht te worden. Dat is eigenlijk geen onderwerp voor de
concessiewet. Wij pleiten er daarom voor om (de hoogte van) de
infraheffing uit de concessiewet te halen en één en ander tot
besluitvorming te leiden in het kader van de Nota Mobiliteit.
6. Tenslotte
Wij zijn gaarne bereid het voorgaande toe te lichten en eventuele
vragen te beantwoorden. Wij danken u voor het bieden van de
gelegenheid daartoe.
Laatst gewijzigd: 3 oktober 2004
---