Nederlandse Spoorwegen
Bereikbaarheid Nederland gebaat bij investeren in bestaand spoor
1 oktober 2004
NS, Railion en ProRail menen dat de Nota Mobiliteit een goede stap zet
richting de visie Benutten en Bouwen van de sector. Deze visie beoogt
het huidige spoorsysteem als geheel betrouwbaarder te maken, reden
waarom nu besluiten moeten worden genomen zodat concrete maatregelen
voor verdere verbetering ingevoerd kunnen worden. Wel betreurt de
spoorsector het dat de Nota nog niet het geld in het verschiet stelt
om Benutten en Bouwen onverkort te realiseren.
---
Ook in de Nota Mobiliteit wordt voor het spoor prioriteit gegeven aan
betrouwbaarheid van het bestaande spoor. Betrouwbaarheid vormt de
basis voor een intensiever gebruik van het spoor; de beste manier om
toekomstige groei efficiënt te kunnen opvangen. Voorwaarde is wel dat
beschikbaar geld wordt ingezet ten behoeve van een brede mix van
maatregelen op het gebied van spoorvervanging- en onderhoud, het
oplossen van capaciteitsknelpunten (o.a. Schiphol), verbetering van de
dienstregeling en het rijdend materieel. Daarnaast moet hoog-nodig
worden gewerkt aan het oplossen van geluidshinder en het realiseren
van meer ruimte langs het spoor om de veiligheid voor omwonenden en
bedrijven te waarborgen (verbeteren van de zgn. externe veiligheid).
Al eerder heeft de Minister in haar begroting voor 2005 laten zien,
bereid te zijn conform de visie van Benutten en Bouwen te willen
investeren in het be-staande spoor. In de Nota Mobiliteit laat ze zien
dat ook voor de toekomst vast te willen hou-den. Volgens de
spoorbranche een hoopvolle ontwikkeling.
Publiek belang; prioriteit voor bereikbaarheid belangrijke economische
centra
De overheid geeft in de Nota Mobiliteit aan dat haar bemoeienis met
treinvervoer zich richt op het waarborgen van publieke belangen en de
spoorsector speelt een belangrijke rol in de bereikbaarheid in
Nederland. De prioriteitstelling van de Nota voor de bereikbaarheid
van be-langrijke economische centra sluit aan bij de sterke kanten van
het railvervoer; vervoer van grote stromen op een ruimte-efficiënte
wijze. Voor de spoorsector betekent deze prioriteit te-vens dat zij
graag de discussie aangaat over de invulling van het railvervoer op
regionaal ni-veau. Een heldere relatie tussen het publiek belang van
spoorvervoer en de inzet van publieke middelen is namelijk overal
noodzakelijk. Naar de mening van de spoorsector moeten
investe-ringsoverwegingen wel worden gemaakt, conform de visie van
Benutten en Bouwen, op basis een maatschappelijke kosten en baten
afweging.
Maatschappelijke kosten- batenafweging bij investeringen
De spoorsector is van mening dat een consequente afweging moet worden
gemaakt op welke wijze geïnvesteerde Euro's het meeste rendement
opleveren. Berekeningen geven als uitkomst dat investeren in het
bestaande spoorsysteem het meest bijdraagt aan maatschappelijk
voordeel. Om die reden pleit de spoorbranche voor het aanpakken van
het huidige systeem (1), verbouwen waar nodig (2) en dan pas voor
nieuwbouw (3). De bereikbaarheid van steden, mainports en industrie is
daarmee het beste gediend. Iedere werkdag opnieuw worden 1 mil-joen
passagiers en ruim 115.000 ton goederen vervoerd.
Brede mix van maatregelen
Nog meer reizigers en goederen over het bestaande spoor betekent dat
een brede mix aan gerichte investeringen nodig is, zoals inhaalsporen,
extra perronsporen, perronverlengingen, het aanleggen van opstel- en
keersporen en de verbetering van de dienstregeling en het rijdend
materieel. Geen zaken die tot de verbeelding spreken maar absoluut
noodzakelijk zijn om ca-paciteitsknelpunten op te lossen, groei
mogelijk te maken en de logistiek te verbeteren. Deze knelpunten
liggen vooral in stedelijke gebieden en de oplossing valt of staat met
het nemen van ruimtelijke beslissingen. De Nota Mobiliteit en de Nota
Ruimte zijn hiervoor naar de me-ning van de spoorsector het geëigende
middel, omdat deze het instrumentarium bieden om verdere aantasting
van routes die integraal deel uit maken van het Trans European Network
te beteugelen.