Gemeente Sneek


Programmabegroting 2005
Burgemeester en wethouders van de Gemeente Sneek bieden deze week de gemeenteraad de programmabegroting 2005 aan. Onderdeel van de programmabegroting is de meerjarenraming 2006-2008 die tegelijkertijd met de programmabegroting voor 2005 door de raad moet worden vastgesteld. Het resultaat van de programmabegroting geeft een tekort aan van ruim 160.000.

Het college heeft de bezuinigingsvoorstellen van de gemeenteraad van 25 mei 2004 op haalbaarheid getoetst. Het financiële effect van de door de raad in de vergadering van 25 mei aangenomen moties wordt door het college uiteindelijk berekend op een bezuiniging van 662.689.

Het college draagt in de programmabegroting verder enkele extra bezuinigingen voor tot 2008, gezien de zich nog verder verslechterende financiële situatie. Bij de beoordeling van de mogelijkheden tot bezuiniging heeft het college rekening gehouden met recente uitspraken van de raad als het gaat om speerpunten en beleidsintensiveringen. Het resultaat van deze extra bezuinigingen komt op bijna 1 miljoen euro. De bezuinigingen worden onder meer gehaald uit budgetten van nieuwe ontwikkelingen of gewijzigde omstandigheden, die naar beneden worden bijgesteld, uit vertraging van realisering van investeringsprojecten, uit een grotere efficiency (bijvoorbeeld personeelskosten) en uit versobering in de beheersactiviteiten in de openbare ruimte.

Het college vraagt de gemeenteraad verder in te stemmen met de besteding van de incidentele gelden tot een bedrag van 4.848.550. In de raadsvergadering van 25 mei 2004 heeft de raad aan de hand van de voorjaarsnota 2004 in principe ingestemd met de voorstellen tot besteding van de beschikbare incidentele middelen. Hierbij ging het zowel om onvermijdelijke ontwikkelingen, door de raad aangemerkte speerpunten als om anders wenselijk geachte ontwikkelingen.

De financiële vooruitzichten van de gemeente Sneek zijn afhankelijk van enkele belangrijke beslissingen van het Rijk over afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB (onroerend zaakbelasting). Het college houdt echter in de meerjarenraming al ernstig rekening met voorzieningen die getroffen moeten worden om de afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB en de maximering van het rekentarief te compenseren. Op grond van de huidige inzichten is reeds bekend dat deze twee maatregelen een nadeel van circa 1,1 miljoen euro betekenen. Het college kiest ervoor niet te wachten op de beslissingen van het Rijk hierover, omdat uitstel sowieso geen enkel positief financieel effect op de meerjarenraming heeft.

Conclusie is dat indien de bezuinigingsmaatregelen die het college in de programmabegroting voorstelt gehaald worden, dan is de meerjarenbegroting sluitend.

In de programmabegroting is tevens een hoofdstuk over de reserves/incidentele middelen opgenomen. Uit de berekeningen die daarin beschreven staan, blijkt dat het voor vrije besteding beschikbare bedrag zeer laag is. In voorgaande jaren kon over aanzienlijk hogere saldi worden beschikt. Dit betekent dat er in 2005 relatief weinig mogelijkheden zijn om eenmalige initiatieven te honoreren. De gemeente beschikt naast een algemene reserve ook nog over een risicoreserve van circa 2,1 miljoen euro, hetgeen overeenkomt met het door de raad vastgestelde minimumniveau. Aangezien de risicoreserve op het minimum is vastgesteld, biedt deze verder weinig verlichting.

© copyright 2004 Gemeente Sneek - Laatste wijziging: 1-10-2004