september 2004
Gemeente start communicatiecampagne over de toekomst van Den Haag (3
september)
Den Haag van Morgen is het thema van een grote communicatiecampagne
die de komende maanden in de stad plaats vindt. In september wordt
gestart met een prijsvraag voor de inwoners, bedrijven en
instellingen. Op 2 oktober vindt de première plaats van de film "Den
Haag van Morgen, de toekomst in vogelvlucht" in het Atrium van het
Stadhuis. Vervolgens wordt op drie andere locaties in de stad
gedurende een week deze bijzondere film vertoond over hoe Den Haag er
over ongeveer 10 jaar uit zal zien. Daarnaast is er een
tentoonstelling over de 12 grootste bouwprojecten die momenteel in Den
Haag te zien zijn of binnenkort van start zullen gaan. De
tentoonstelling laat zien waarom deze grote projecten belangrijk zijn
voor de toekomst van de stad.
Doelstelling van de campagne is om op heldere en aansprekende wijze te
laten zien welke visie het gemeentebestuur heeft op de toekomst van de
stad en waarom al die grote projecten noodzakelijk zijn. Tevens wil
het gemeentebestuur het draagvlak vergroten en behouden voor de
toekomstvisie en grote projecten.
Prijsvraag
De prijsvraag heeft tot doel inwoners, bedrijven en organisaties in de
stad te stimuleren om zelf ook ideeën aan te leveren voor de
ontwikkeling van Den Haag. Hierover vinden op drie verschillende
campagnelocaties discussieavonden plaats tussen bestuurders, bewoners
en organisaties. Dan worden de ideeën besproken die Hagenaars hebben
ingediend of nog willen indienen. De inzenders van de beste 16 plannen
worden gehonoreerd met een bedrag van 1000 euro. Tijdens een
slotmanifestatie, eind november, gaan de Hagenaars met een deskundige
jury de beste twee ideeën kiezen. De gemeente zal daarna proberen om
deze twee plannen ook daadwerkelijk uit te voeren.
Première
In de korte film "Den Haag van Morgen, de toekomst in vogelvlucht",
speelt de Haagse ooievaar de hoofdrol. De ooievaar vliegt over en door
de stad. Je ziet de ooievaar niet zelf, maar kijkt door zijn ogen. Met
animatiebeelden wordt ook het resultaat van de grote projecten in de
toekomst in beeld gebracht, waarbij aandacht wordt besteed aan het
belang ervan voor de versterking van de concurrentiepositie van Den
Haag als woon- en werkstad. Het gaat hierbij om de volgende projecten:
het Wijnhavenkwartier, het Beatrixkwartier, het Congresgebouwgebied,
Scheveningen Haven, de Spuimarkt, de drie Haagse Vinex-lokaties, de
Westlandse Zoom, Transvaal, Den Haag Zuidwest en Duindorp,
RandstadRail, Nieuw Centraal, nieuwbouw hoofdvestiging Mondriaangroep
en het Stadion in het Forepark.
De première vindt plaats op 2 oktober in het Atrium van het stadhuis
aan het Spui. Daarna gaan de film en de tentoonstelling op tournee in
Escamp, Scheveningen en Leidschenveen-Ypenburg. De slotmanifestatie
met de verkiezing van de twee beste ideeën van de prijsvraag vindt
plaats in het Atrium op 30 november.
Gemeente Den Haag