Gemeente Den Haag

september 2004
Gemeente start communicatiecampagne over de toekomst van Den Haag (3 september)

Den Haag van Morgen is het thema van een grote communicatiecampagne die de komende maanden in de stad plaats vindt. In september wordt gestart met een prijsvraag voor de inwoners, bedrijven en instellingen. Op 2 oktober vindt de première plaats van de film "Den Haag van Morgen, de toekomst in vogelvlucht" in het Atrium van het Stadhuis. Vervolgens wordt op drie andere locaties in de stad gedurende een week deze bijzondere film vertoond over hoe Den Haag er over ongeveer 10 jaar uit zal zien. Daarnaast is er een tentoonstelling over de 12 grootste bouwprojecten die momenteel in Den Haag te zien zijn of binnenkort van start zullen gaan. De tentoonstelling laat zien waarom deze grote projecten belangrijk zijn voor de toekomst van de stad.

Doelstelling van de campagne is om op heldere en aansprekende wijze te laten zien welke visie het gemeentebestuur heeft op de toekomst van de stad en waarom al die grote projecten noodzakelijk zijn. Tevens wil het gemeentebestuur het draagvlak vergroten en behouden voor de toekomstvisie en grote projecten.

Prijsvraag
De prijsvraag heeft tot doel inwoners, bedrijven en organisaties in de stad te stimuleren om zelf ook ideeën aan te leveren voor de ontwikkeling van Den Haag. Hierover vinden op drie verschillende campagnelocaties discussieavonden plaats tussen bestuurders, bewoners en organisaties. Dan worden de ideeën besproken die Hagenaars hebben ingediend of nog willen indienen. De inzenders van de beste 16 plannen worden gehonoreerd met een bedrag van 1000 euro. Tijdens een slotmanifestatie, eind november, gaan de Hagenaars met een deskundige jury de beste twee ideeën kiezen. De gemeente zal daarna proberen om deze twee plannen ook daadwerkelijk uit te voeren.

Première
In de korte film "Den Haag van Morgen, de toekomst in vogelvlucht", speelt de Haagse ooievaar de hoofdrol. De ooievaar vliegt over en door de stad. Je ziet de ooievaar niet zelf, maar kijkt door zijn ogen. Met animatiebeelden wordt ook het resultaat van de grote projecten in de toekomst in beeld gebracht, waarbij aandacht wordt besteed aan het belang ervan voor de versterking van de concurrentiepositie van Den Haag als woon- en werkstad. Het gaat hierbij om de volgende projecten: het Wijnhavenkwartier, het Beatrixkwartier, het Congresgebouwgebied, Scheveningen Haven, de Spuimarkt, de drie Haagse Vinex-lokaties, de Westlandse Zoom, Transvaal, Den Haag Zuidwest en Duindorp, RandstadRail, Nieuw Centraal, nieuwbouw hoofdvestiging Mondriaangroep en het Stadion in het Forepark.

De première vindt plaats op 2 oktober in het Atrium van het stadhuis aan het Spui. Daarna gaan de film en de tentoonstelling op tournee in Escamp, Scheveningen en Leidschenveen-Ypenburg. De slotmanifestatie met de verkiezing van de twee beste ideeën van de prijsvraag vindt plaats in het Atrium op 30 november.