Beter parkeren in Nijmegen
Nog dit jaar wordt begonnen met een forse verbeteractie van parkeren
in Nijmegen. Een lijst van bijna dertig actiepunten wordt dit jaar en
in 2005 opgepakt. De verbeteracties variëren van de aanleg van
parkeerplaatsen op de Hessenberg tot het aanbieden van
parkeerabonnementen in garages.
Nu betaalt de automobilist in een parkeergarage voor 35 minuten
parkeren ook voor 35 minuten. Per 1 januari 2005 wordt de parkeertijd
naar boven (half uur afgerond). Met die afronding per half uur steekt
Nijmegen overigens nog steeds gunstig af bij de regio. Arnhem en Den
Bosch ronden af op een heel uur. Het parkeren op straat wordt komend
jaar niet duurder. Parkeren in de garages blijft goedkoper. De kosten
van het actieprogramma 2005 bedragen 105.000,00.
Dit staat in het uitvoeringsprogramma parkeren dat een vervolg is op
de parkeervisie 2004.
Het uitvoeringsprogramma bevat activiteiten die op korte termijn (2004
en 2005) worden uitgevoerd en die moeten leiden tot structurele
verbetering van de parkeervoorzieningen in Nijmegen. Ze komen onder
meer voort uit overleg van wethouder Hirdes met bewoners en
organisaties in en rond de binnenstad en de Brabantse Poort.Direct uit
te voeren activiteiten (2004 en 2005):
Dit staat in het uitvoeringsprogramma parkeren dat een vervolg is op
de parkeervisie 2004.
Het uitvoeringsprogramma bevat activiteiten die op korte termijn (2004
en 2005) worden uitgevoerd en die moeten leiden tot structurele
verbetering van de parkeervoorzieningen in Nijmegen. Ze komen onder
meer voort uit overleg van wethouder Hirdes met bewoners en
organisaties in en rond de binnenstad en de Brabantse Poort.
Direct uit te voeren activiteiten (2004 en 2005):
* In de ringstraten komt een progressief parkeertarief (hoe langer
je parkeert, hoe hoger het tarief). Dit omdat de winkels vooral
gebaat zijn bij uitgebreide mogelijkheden voor kort parkeren.
* Aanleg van zeventig extra parkeerplaatsen bij Hessenberg voor
bewoners binnenstad.
* Indexeren van het parkeertarief met 1,5% m.i.v. 2005. Dit merken
de parkeerders pas in 2006 omdat de verhoging met stappen van vijf
eurocent wordt doorgevoerd.
* Opstellen van een meerjarenplan parkeertarieven.
* Aankoop parkeergarage Kop Winkelcentrum Dukenburg.
* Aanbieden parkeerabonnementen in parkeergarages.
* Er komt een onderzoek naar de effecten van een 24 uurs
parkeerregeling in de wijken. Hiervoor wordt een pilotproject
gestart in Bottendaal. s Avonds geldt een lager tarief.
* Extra parkeerplaag Josephhof.
* Uitbreiding parkeerterrein N.E.C.
Activiteiten die moeten leiden tot structurele verbetering van de
parkeervoorzieningen
Hierin staan onder meer de volgende maatregelen:
* Een parkeeronderzoek in het Centrum., Benedenstad en Brabantse
Poort moet leiden tot meer inzicht in de aanwezige
parkeercapaciteit, de bezetting daarvan en de motieven van de
parkeerder voor zijn keuze. Deze gegevens worden vergeleken met de
functies van de binnenstad om zo een inzicht te krijgen in de
reële parkeerbehoefte van de stad.
* Maken van een klantgerichte website en parkeerfolder, onderzoek
naar piekbezetting door bezoekers en mogelijkheden voor
tariefdifferentiatie.
* Particulier initiatief (bij vastgoedbeleggers en
bouwondernemingen) voor bewonersparkeren stimuleren.
* Het plan Ketenmobiliteit uitvoeren. Zo wordt er bij het station
Lent het aantal parkeerplaatsen uitgebreid. Automobilisten kunnen
vervolgens per bus of trein verder reizen naar het stadscentrum.
* Bedrijven stimuleren om Vervoers- en mobiliteitsplannen voor hun
personeel op te stellen.
* Op dit moment loopt er al een haalbaarheidsstudie om bij de Van
Schaeck Mathonsingel een ondergrondse parkeergarage te realiseren.
Dat onderzoek zal volgend jaar worden afgerond.
Op 11 oktober praat de commissie Stadsontwikkeling en op 20 oktober
besluit de gemeenteraad over de Parkeervisie en het Actieprogramma.
Gemeente Nijmegen