Gemeente Nijmegen

Beter parkeren in Nijmegen

Nog dit jaar wordt begonnen met een forse verbeteractie van parkeren in Nijmegen. Een lijst van bijna dertig actiepunten wordt dit jaar en in 2005 opgepakt. De verbeteracties variëren van de aanleg van parkeerplaatsen op de Hessenberg tot het aanbieden van parkeerabonnementen in garages.

Nu betaalt de automobilist in een parkeergarage voor 35 minuten parkeren ook voor 35 minuten. Per 1 januari 2005 wordt de parkeertijd naar boven (half uur afgerond). Met die afronding per half uur steekt Nijmegen overigens nog steeds gunstig af bij de regio. Arnhem en Den Bosch ronden af op een heel uur. Het parkeren op straat wordt komend jaar niet duurder. Parkeren in de garages blijft goedkoper. De kosten van het actieprogramma 2005 bedragen 105.000,00.

Dit staat in het uitvoeringsprogramma parkeren dat een vervolg is op de parkeervisie 2004.

Het uitvoeringsprogramma bevat activiteiten die op korte termijn (2004 en 2005) worden uitgevoerd en die moeten leiden tot structurele verbetering van de parkeervoorzieningen in Nijmegen. Ze komen onder meer voort uit overleg van wethouder Hirdes met bewoners en organisaties in en rond de binnenstad en de Brabantse Poort.Direct uit te voeren activiteiten (2004 en 2005):

Dit staat in het uitvoeringsprogramma parkeren dat een vervolg is op de parkeervisie 2004.

Het uitvoeringsprogramma bevat activiteiten die op korte termijn (2004 en 2005) worden uitgevoerd en die moeten leiden tot structurele verbetering van de parkeervoorzieningen in Nijmegen. Ze komen onder meer voort uit overleg van wethouder Hirdes met bewoners en organisaties in en rond de binnenstad en de Brabantse Poort.

Direct uit te voeren activiteiten (2004 en 2005):
* In de ringstraten komt een progressief parkeertarief (hoe langer je parkeert, hoe hoger het tarief). Dit omdat de winkels vooral gebaat zijn bij uitgebreide mogelijkheden voor kort parkeren.
* Aanleg van zeventig extra parkeerplaatsen bij Hessenberg voor bewoners binnenstad.

* Indexeren van het parkeertarief met 1,5% m.i.v. 2005. Dit merken de parkeerders pas in 2006 omdat de verhoging met stappen van vijf eurocent wordt doorgevoerd.

* Opstellen van een meerjarenplan parkeertarieven.
* Aankoop parkeergarage Kop Winkelcentrum Dukenburg.
* Aanbieden parkeerabonnementen in parkeergarages.
* Er komt een onderzoek naar de effecten van een 24 uurs parkeerregeling in de wijken. Hiervoor wordt een pilotproject gestart in Bottendaal. s Avonds geldt een lager tarief.
* Extra parkeerplaag Josephhof.
* Uitbreiding parkeerterrein N.E.C.

Activiteiten die moeten leiden tot structurele verbetering van de parkeervoorzieningen

Hierin staan onder meer de volgende maatregelen:
* Een parkeeronderzoek in het Centrum., Benedenstad en Brabantse Poort moet leiden tot meer inzicht in de aanwezige parkeercapaciteit, de bezetting daarvan en de motieven van de parkeerder voor zijn keuze. Deze gegevens worden vergeleken met de functies van de binnenstad om zo een inzicht te krijgen in de reële parkeerbehoefte van de stad.
* Maken van een klantgerichte website en parkeerfolder, onderzoek naar piekbezetting door bezoekers en mogelijkheden voor tariefdifferentiatie.

* Particulier initiatief (bij vastgoedbeleggers en bouwondernemingen) voor bewonersparkeren stimuleren.
* Het plan Ketenmobiliteit uitvoeren. Zo wordt er bij het station Lent het aantal parkeerplaatsen uitgebreid. Automobilisten kunnen vervolgens per bus of trein verder reizen naar het stadscentrum.
* Bedrijven stimuleren om Vervoers- en mobiliteitsplannen voor hun personeel op te stellen.

* Op dit moment loopt er al een haalbaarheidsstudie om bij de Van Schaeck Mathonsingel een ondergrondse parkeergarage te realiseren. Dat onderzoek zal volgend jaar worden afgerond.

Op 11 oktober praat de commissie Stadsontwikkeling en op 20 oktober besluit de gemeenteraad over de Parkeervisie en het Actieprogramma.