InBev

Persbericht

InBev voltooit strategisch partnership met Gabriel Sedlmayr Spaten-Franziskaner Bräu KGaA ("Spaten")

Brussel, 1 oktober 2004

Het strategisch partnership met Gabriel Sedlmayr Spaten-Franziskaner Bräu KGaA ("Spaten"), waarbij de brouwersactiviteiten van Spaten met Interbrew Deutschland worden samengevoegd, wordt vandaag afgesloten. Interbrew Deutschland bezit nu alle brouwersactiviteiten van de Spaten-Franziskaner-Löwenbräu-Groep (München). De voltooiing van de acquisitie van de Dinkelacker-Schwaben Bräu (Stuttgart) en Mauritius (Zwickau) brouwerijen wordt verwacht op 4 oktober 2004.

Het partnership met Spaten maakt van Interbrew Deutschland, een dochteronderneming van InBev, de op één na grootste brouwer op de Duitse thuismarkt met een marktaandeel van 11%. Dit strategisch partnership versterkt de geografische aanwezigheid van Interbrew Deutschland in alle belangrijke segmenten van de Duitse biermarkt. Op basis van totale verkoopcijfers, inclusief de exportvolumes van onder meer Beck's®, is Interbrew Deutschland vandaag de grootste Duitse brouwer.

"Wij zijn verheugd dat we binnen de vooropgestelde termijn dit partnership hebben voltooid." zegt InBev's CEO (Algemeen Directeur), John Brock. "Spaten geeft ons niet enkel een sterke positie in het zuiden van Duitsland, maar voegt ook enkele zeer aantrekkelijke merken, met een groot internationaal potentieel, toe aan ons portfolio. In de toekomst zal Duitsland zeker belangrijk blijven binnen onze strategische focus."

Strategisch belang
Duitsland is een belangrijke strategische markt. Het is de grootste biermarkt in Europa en is aan het consolideren. Het doel van InBev bestaat erin de nummer 1 of nummer 2 te zijn op elke markt waar het aanwezig is, met een evenwichtig portfolio van uitstekende merken. InBev is aanwezig op de Duitse markt sinds 2001. Met brouwerijen in Bremen, Issum, Hannover, Braunschweig en Wernigerode en een nationale structuur voor verkoop, marketing en distributie kende Interbrew Deutschland een sterkere groei dan de markt en verhoogde ze de marges. Samen met de nationale pilsmerken Beck's® en Hasseröder®, de regionale merken Gilde®, Haake-Beck® en Wolters® en het leidinggevende Altbier, Diebels®, maken de nieuwe merken van de onderneming het nog sterker op de Duitse markt.

Interbrew Deutschland had al een sterk merkenportfolio, moderne brouwerijen en een uitstekend nationaal distributienetwerk. Toch waren er nog twee gebieden waarop het haar aanwezigheid moest versterken: in het witbiersegment en in het zuiden van Duitsland. De samenvoeging van de bieractiviteiten van Spaten met die van Interbrew Deutschland maakte het mogelijk deze lacunes op te vullen en creëert een krachtig platform voor bijkomende cross-selling, een sterke volumegroei en een verdere verbetering van de marges. Met Franziskaner® verwerft Interbrew Deutschland een sterke positie in het populaire witbiersegment.

Spaten heeft zijn hoofdzetel in München, bestaat sinds 1363 en is de belangrijkste brouwer in Beieren; Dinkelacker-Schwaben Bräu AG ("Dinkelacker") in Stuttgart is een vooraanstaande brouwer in Baden-Württemberg. Ze hebben een sterke reeks merken, waaronder Franziskaner®, Spaten® en Löwenbräu®, twee belangrijke Beierse "Helles"-pilsmerken en Dinkelacker®, een belangrijke pils uit Baden-Württemberg. Ze hebben brouwerijen in München, Stuttgart en Zwickau en sterke regionale structuren voor verkoop, marketing en distributie.

De merken van Spaten en Dinkelacker bekleden een leiderspositie in Beieren en Baden-Württemberg, met een marktaandeel van respectievelijk 7% en 10% in de grootdistributie. Franziskaner® en Löwenbräu® zijn in het hele land aanwezig en hebben een aanzienlijk internationaal potentieel.

Door de samenvoeging met Spaten neemt Interbrew Deutschland in de belangrijkste zes segmenten van de Duitse biermarkt een leiderspositie in: nationale luxebieren, nationale speciaalbieren, nationale pilsbieren, regionale pilsbieren, regionale speciaalbieren en een biermix.

De presentatie voor investeerders is te zien op onze website: http://www.inbev.com/pdf/investors/4_8_1/Spaten-AnnouncementSlides-180903-Final.pdf

Over InBevI

nBev is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext: INB) met hoofdzetel in Leuven, België. Het bedrijf, waarvan de oorsprong teruggaat tot 1366, is vandaag de grootste brouwer ter wereld in volume. De strategie van InBev bestaat erin haar lokale platformen te versterken door belangrijke posities uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten ter wereld. Dit wordt gerealiseerd door interne groei, maximale efficiëntie, gerichte overnames en door de consument op de eerste plaats te zetten. InBev heeft een portfolio van meer dan 200 merken, waaronder Stella Artois®, Brahma®, Beck's®, Leffe®, Hoegaarden®, Staropramen® en Bass®. InBev stelt ongeveer 70.000 mensen te werk en heeft activiteiten in meer dan 30 landen in Amerika, Europa en Azië. In 2003 realiseerde InBev een netto-omzet van ongeveer E9,3 miljard (2003 pro forma). Interbrew Deutschland is een filiaal van InBev.

Bezoek voor meer informatie onze website www.inbev.com.

Contactinformatie
Marianne Amssoms Patrick Verelst
Corporate Media Relations Director VP Investor Relations Tel: +32-16-31-57-69 Tel: +32-16-31-55-41
Fax: +32-16-31-59-69 Fax: +32-16-31-57-13
E-mail: marianne.amssoms@inbev.com E-mail: patrick.verelst@inbev.com


-----------------------


---- --