Nota mobiliteit
De nota Mobiliteit is een stapje in de goede richting voor de
verbetering van de bereikbaarheid van Almere en de rest van Flevoland.
Het rijk investeert tot 2020 4,5 miljard om knelpunten op de wegen
rondom Amsterdam weg te werken. Een fors bedrag, maar voor de lange
termijn zeker gezien de bouwopgave van Almere niet voldoende om de
bereikbaarheid op peil te brengen. In de onderhandelingen met het Rijk
over de verdere groei van Almere zullen provincie- en gemeentebestuur
daarom bij het kabinet aandringen op meer tempo en duidelijkheid! Dit
laten de provincie Flevoland en de gemeente Almere weten in reactie op
de donderdag verschenen Nota Mobiliteit van minister Karla Peijs van
Verkeer en Waterstaat.
De Nota Mobiliteit is op 30 september gepresenteerd door de minister
van Verkeer en Waterstaat. Daarin wordt aangegeven wat er op het
gebied van infrastructuur noodzakelijk is om de ambities in de eerder
verschenen Nota Ruimte waar te kunnen maken.
De Nota Mobiliteit spoort niet goed met het in de Nota Ruimte
aangekondigde voornemen Almere ná 2010 met tenminste 40 duizend
woningen te laten groeien. Zo komt er geen aparte planstudie naar de
verbreding van de Hollandse brug, laat de start van de aanleg van de
A6-A9 tenminste tot 2011 op zich wachten en staat de IJmeerverbinding,
die noodzakelijk is voor de verdere groei van Almere, nog niet
duidelijk op de kaart.
Wel gaat het Rijk een eerder aangekondigde planstudie uitvoeren voor
de rijkswegen tussen Schiphol en Almere. Op basis van deze studie
neemt het kabinet besluiten over de verbreding van de A6, A1,
Gaasperdammerweg/A9 en een eventuele nieuwe wegverbinding A6-A9. Een
planstudie naar de verbreding van de Hollandse Brug is in deze studie
opgenomen. Flevoland en Almere betreuren dit en zijn bezorgd over de
vertraging die voor de verbreding van de Hollandse Brug zal ontstaan.
De Zuiderzeelijn wordt onderwerp van een prijsvraag aan marktpartijen.
Het Rijk heeft in de begroting 2005 2,84 miljard beschikbaar voor een
magneetzweefbaan of hogesnelheidslijn die het noorden van het land met
de Noordvleugel verbindt. Het Rijk werkt zelf een alternatief met een
snelle intercityverbinding uit. Het Rijk verwacht pas in de loop van
2006 over de resultaten van deze prijsvraag te kunnen beschikken.
De Hanzelijn, waardoor Lelystad en Almere een rechtstreekse verbinding
krijgen naar Zwolle en verder, loopt vertraging op. Terwijl eerder
werd uitgegaan van ingebruikname voor 2010 is dit tijdstip nu
verschoven naar 2012/1013. Bovendien is het besteedbare budget
verlaagd.
Almere en de provincie Flevoland vinden dat de Nota Mobiliteit een
lange termijn visie ontbeert. Zo worden er bijvoorbeeld geen
uitspraken gedaan over de infrastructuur aan de oostkant van Almere
(A27, A30).
Gemeente en provincie zijn bezorgd dat de eerstkomende jaren geen
verbetering van de externe bereikbaarheid van Almere en Flevoland
wordt gerealiseerd. In de onderhandelingen over de verdere groei van
Almere zullen provincie- en gemeentebestuur bij het kabinet daarom
aandringen op meer tempo en duidelijkheid!
Gemeente Almere