Gemeente Almere

Nota mobiliteit

De nota Mobiliteit is een stapje in de goede richting voor de verbetering van de bereikbaarheid van Almere en de rest van Flevoland. Het rijk investeert tot 2020 4,5 miljard om knelpunten op de wegen rondom Amsterdam weg te werken. Een fors bedrag, maar voor de lange termijn zeker gezien de bouwopgave van Almere niet voldoende om de bereikbaarheid op peil te brengen. In de onderhandelingen met het Rijk over de verdere groei van Almere zullen provincie- en gemeentebestuur daarom bij het kabinet aandringen op meer tempo en duidelijkheid! Dit laten de provincie Flevoland en de gemeente Almere weten in reactie op de donderdag verschenen Nota Mobiliteit van minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat.

De Nota Mobiliteit is op 30 september gepresenteerd door de minister van Verkeer en Waterstaat. Daarin wordt aangegeven wat er op het gebied van infrastructuur noodzakelijk is om de ambities in de eerder verschenen Nota Ruimte waar te kunnen maken.

De Nota Mobiliteit spoort niet goed met het in de Nota Ruimte aangekondigde voornemen Almere ná 2010 met tenminste 40 duizend woningen te laten groeien. Zo komt er geen aparte planstudie naar de verbreding van de Hollandse brug, laat de start van de aanleg van de A6-A9 tenminste tot 2011 op zich wachten en staat de IJmeerverbinding, die noodzakelijk is voor de verdere groei van Almere, nog niet duidelijk op de kaart.

Wel gaat het Rijk een eerder aangekondigde planstudie uitvoeren voor de rijkswegen tussen Schiphol en Almere. Op basis van deze studie neemt het kabinet besluiten over de verbreding van de A6, A1, Gaasperdammerweg/A9 en een eventuele nieuwe wegverbinding A6-A9. Een planstudie naar de verbreding van de Hollandse Brug is in deze studie opgenomen. Flevoland en Almere betreuren dit en zijn bezorgd over de vertraging die voor de verbreding van de Hollandse Brug zal ontstaan.

De Zuiderzeelijn wordt onderwerp van een prijsvraag aan marktpartijen. Het Rijk heeft in de begroting 2005 2,84 miljard beschikbaar voor een magneetzweefbaan of hogesnelheidslijn die het noorden van het land met de Noordvleugel verbindt. Het Rijk werkt zelf een alternatief met een snelle intercityverbinding uit. Het Rijk verwacht pas in de loop van 2006 over de resultaten van deze prijsvraag te kunnen beschikken.

De Hanzelijn, waardoor Lelystad en Almere een rechtstreekse verbinding krijgen naar Zwolle en verder, loopt vertraging op. Terwijl eerder werd uitgegaan van ingebruikname voor 2010 is dit tijdstip nu verschoven naar 2012/1013. Bovendien is het besteedbare budget verlaagd.

Almere en de provincie Flevoland vinden dat de Nota Mobiliteit een lange termijn visie ontbeert. Zo worden er bijvoorbeeld geen uitspraken gedaan over de infrastructuur aan de oostkant van Almere (A27, A30).

Gemeente en provincie zijn bezorgd dat de eerstkomende jaren geen verbetering van de externe bereikbaarheid van Almere en Flevoland wordt gerealiseerd. In de onderhandelingen over de verdere groei van Almere zullen provincie- en gemeentebestuur bij het kabinet daarom aandringen op meer tempo en duidelijkheid!