Vlaamse overheid

Rechtszekere oplossing in zicht voor distributie groene stroom Belgie

Op voorstel van Kris PEETERS, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur heeft de ministerraad beslist dat vanaf 1 januari 2005 de gratis distributie van groene stroom wordt stopgezet. Om een juridische procedure voor het Europees Hof van Justitie en nog jaren rechtsonzekerheid te vermijden, heeft de Vlaamse Regering deze standpuntbepaling goedgekeurd. Bijkomend moeten er maatregelen worden genomen om de structurele hinderpalen voor de producenten van hernieuwbare energie weg te werken. Deze en andere maatregelen moeten ervoor zorgen dat, conform het regeerakkoord, de Europese doelstelling om te streven naar 6% hernieuwbare energie wordt waargemaakt.

Het Vlaamse Elektriciteitsdecreet van 17 juli 2000 voorziet de gratis distributie van groene stroom. Bij besluit van 4 april 2003 beperkte de Vlaamse Regering de gratis distributie tot groene stroom geproduceerd in Vlaanderen. De Raad van State schorste dit besluit en op 5 maart 2004 nam de Vlaamse Regering een nieuw besluit waarbij het toepassingsgebied werd verruimd tot groene stroom geproduceerd in België.

De Europese Commissie is ten stelligste van mening dat deze Vlaamse regelingen indruisen tegen de Europese regels inzake de interne markt en het vrij verkeer van goederen. Buitenlandse producenten van groene stroom worden volgens de Europese Commissie gediscrimineerd aangezien hun product niet in aanmerking komt voor gratis distributie. Intussen zette de Commissie al stappen om op korte termijn een juridische procedure te kunnen starten tegen het Vlaamse Gewest. Vlaanderen loopt in dat geval het risico veroordeeld te worden, met alle rechtsonzekerheid vandien.

Na uitgebreide onderhandelingen met Europa en overleg met de sector, stelt de Vlaamse Regering de opheffing voor van het systeem van gratis distributie zodat binnenlands en buitenlands geproduceerde groene stroom op dezelfde manier wordt behandeld. Aldus zal worden voldaan aan de opmerkingen van de Europese Commissie. Een jarenlang aanslepende rechtsprocedure zou de investeringszekerheid in Vlaanderen sterk hypothekeren. De toestand van onzekerheid, veroorzaakt door onvoldoende stabiliteit en rechtszekerheid in Vlaanderen, had de voorbije jaren als gevolg dat een aantal voorziene investeringen in de productie van groene stroom productie werd uitgesteld.

Een andere mogelijkheid om een rechtszekere situatie te creëren, was het uitbreiden van de gratis distributie naar groene stroom geproduceerd binnen de EU. Daarvoor werd niet gekozen omdat de kans reëel is dat dan een aanzienlijke hoeveelheid buitenlandse groene stroom wordt geïmporteerd, wegens de gunstige voorwaarde van gratis distributie. Dit zou de totale kosten voor de distributie van groene en grijze elektriciteit mogelijks aanzienlijk kunnen verhogen. Deze mogelijke impact zou in strijd zijn met het regeerakkoord dat bepaalt dat de Vlaamse Regering waakzaam zal blijven voor de elektriciteitsprijs en zal stoppen met het verhogen van de energierekening via het doorrekenen van nieuwe initiatieven in de distributietarieven.

Op korte termijn zal deze beslissing om de gratis distributie op te heffen, mogelijks een impact hebben op de inkomsten van sommige producenten en leveranciers. Maar de belangrijkste inkomstenbron voor de productie van groene stroom, namelijk de opbrengst van de groene stroomcertificaten, blijft van kracht. Dit systeem zorgt ervoor dat het produceren van groene stroom in Vlaanderen op een economisch rendabele manier kan gebeuren, mits een overwogen keuze van technologie en zonodig locatie. Andere financiële stimuli, zoals fiscale ondersteuning en subsidies, blijven ook van kracht.

De Vlaamse Regering wil de productie en consumptie van groene stroom verder blijven stimuleren. Het gebruik van groene stroom door Vlaamse gezinnen, bedrijven en lokale overheden blijft van groot belang. Minister Kris Peeters zal daarom in overleg met de sector onderzoeken hoe structurele hinderpalen binnen en buiten de overheid, (bijvoorbeeld wat betreft locaties of vergunningen, die momenteel nieuwe investeringen in de productie van hernieuwbare energie in de weg staan) kunnen verholpen worden. Een aantal mogelijke hefbomen behoren tot de bevoegdheid van de federale regering, wat illustreert waarom ook in het energiebeleid een verdere defederalisering aangewezen is, zoals opgenomen in het Vlaamse regeerakkoord. Dit alles moet de Europese doelstelling om te streven naar een aandeel van 6% hernieuwbare energie uit o.a. windenergie, biomassa en zonne-energie waarmaken, dit conform het Vlaamse regeerakkoord.

persinfo : Luc De Seranno, woordvoerder van minister Peeters - tel. 02 552 66 00
e-mail: persdienst.peeters@vlaanderen.be