Rechtszekere oplossing in zicht voor distributie groene stroom Belgie
Op voorstel van Kris PEETERS, Vlaams minister van
Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur heeft de
ministerraad beslist dat vanaf 1 januari 2005 de gratis
distributie van groene stroom wordt stopgezet. Om een
juridische procedure voor het Europees Hof van Justitie
en nog jaren rechtsonzekerheid te vermijden, heeft de
Vlaamse Regering deze standpuntbepaling goedgekeurd.
Bijkomend moeten er maatregelen worden genomen om de
structurele hinderpalen voor de producenten van
hernieuwbare energie weg te werken. Deze en andere
maatregelen moeten ervoor zorgen dat, conform het
regeerakkoord, de Europese doelstelling om te streven
naar 6% hernieuwbare energie wordt waargemaakt.
Het Vlaamse Elektriciteitsdecreet van 17 juli 2000
voorziet de gratis distributie van groene stroom. Bij
besluit van 4 april 2003 beperkte de Vlaamse Regering de
gratis distributie tot groene stroom geproduceerd in
Vlaanderen. De Raad van State schorste dit besluit en op
5 maart 2004 nam de Vlaamse Regering een nieuw besluit
waarbij het toepassingsgebied werd verruimd tot groene
stroom geproduceerd in België.
De Europese Commissie is ten stelligste van mening dat
deze Vlaamse regelingen indruisen tegen de Europese
regels inzake de interne markt en het vrij verkeer van
goederen. Buitenlandse producenten van groene stroom
worden volgens de Europese Commissie gediscrimineerd
aangezien hun product niet in aanmerking komt voor gratis
distributie. Intussen zette de Commissie al stappen om op
korte termijn een juridische procedure te kunnen starten
tegen het Vlaamse Gewest. Vlaanderen loopt in dat geval
het risico veroordeeld te worden, met alle
rechtsonzekerheid vandien.
Na uitgebreide onderhandelingen met Europa en overleg met
de sector, stelt de Vlaamse Regering de opheffing voor
van het systeem van gratis distributie zodat binnenlands
en buitenlands geproduceerde groene stroom op dezelfde
manier wordt behandeld. Aldus zal worden voldaan aan de
opmerkingen van de Europese Commissie. Een jarenlang
aanslepende rechtsprocedure zou de investeringszekerheid
in Vlaanderen sterk hypothekeren. De toestand van
onzekerheid, veroorzaakt door onvoldoende stabiliteit en
rechtszekerheid in Vlaanderen, had de voorbije jaren als
gevolg dat een aantal voorziene investeringen in de
productie van groene stroom productie werd uitgesteld.
Een andere mogelijkheid om een rechtszekere situatie te
creëren, was het uitbreiden van de gratis distributie
naar groene stroom geproduceerd binnen de EU. Daarvoor
werd niet gekozen omdat de kans reëel is dat dan een
aanzienlijke hoeveelheid buitenlandse groene stroom wordt
geïmporteerd, wegens de gunstige voorwaarde van gratis
distributie. Dit zou de totale kosten voor de distributie
van groene en grijze elektriciteit mogelijks aanzienlijk
kunnen verhogen. Deze mogelijke impact zou in strijd zijn
met het regeerakkoord dat bepaalt dat de Vlaamse Regering
waakzaam zal blijven voor de elektriciteitsprijs en zal
stoppen met het verhogen van de energierekening via het
doorrekenen van nieuwe initiatieven in de
distributietarieven.
Op korte termijn zal deze beslissing om de gratis
distributie op te heffen, mogelijks een impact hebben op
de inkomsten van sommige producenten en leveranciers.
Maar de belangrijkste inkomstenbron voor de productie van
groene stroom, namelijk de opbrengst van de groene
stroomcertificaten, blijft van kracht. Dit systeem zorgt
ervoor dat het produceren van groene stroom in Vlaanderen
op een economisch rendabele manier kan gebeuren, mits een
overwogen keuze van technologie en zonodig locatie.
Andere financiële stimuli, zoals fiscale ondersteuning en
subsidies, blijven ook van kracht.
De Vlaamse Regering wil de productie en consumptie van
groene stroom verder blijven stimuleren. Het gebruik van
groene stroom door Vlaamse gezinnen, bedrijven en lokale
overheden blijft van groot belang. Minister Kris Peeters
zal daarom in overleg met de sector onderzoeken hoe
structurele hinderpalen binnen en buiten de overheid,
(bijvoorbeeld wat betreft locaties of vergunningen, die
momenteel nieuwe investeringen in de productie van
hernieuwbare energie in de weg staan) kunnen verholpen
worden. Een aantal mogelijke hefbomen behoren tot de
bevoegdheid van de federale regering, wat illustreert
waarom ook in het energiebeleid een verdere
defederalisering aangewezen is, zoals opgenomen in het
Vlaamse regeerakkoord. Dit alles moet de Europese
doelstelling om te streven naar een aandeel van 6%
hernieuwbare energie uit o.a. windenergie, biomassa en
zonne-energie waarmaken, dit conform het Vlaamse
regeerakkoord.
persinfo : Luc De Seranno, woordvoerder van
minister Peeters - tel. 02 552 66 00
e-mail: persdienst.peeters@vlaanderen.be
Vlaamse overheid