1-10-2004
Groei e-tickets voorkomt probleem BA en reisagenten
De sterke groei van het aantal uitgegeven e-tickets door reisagenten
heeft een dreigend conflict tussen British Airways (BA) en de
Vereniging van ANVR Luchtvaartagenten en Zakenreisbureaus (ANVR-VLZ)
opgelost.
BA dreigde alle reisagenten te straffen met een boete als zij papieren
tickets bleven uitgeven. BA en ANVR-VLZ hebben afspraken gemaakt over
een verdere beperking van het aantal papieren tickets.
In juni 2004 deelde BA mee een toeslag (ADM) te gaan invoeren op de
uitgifte van papieren tickets door de agenten. De ANVR-VLZ
protesteerde tegen deze maatregel, omdat dit soort toeslagen veel
extra werk voor agenten oplevert. De gesprekken hierover werden
voortgezet. Reisagenten werden intussen geïnformeerd en gestimuleerd
om geen papieren tickets uit te geven. Later zouden de effecten
hiervan worden besproken.
De meest recente cijfers laten inmiddels een spectaculaire groei zien
van het aantal uitgegeven e-tickets voor BA. Meer dan 95% van de
BA-tickets verloopt nu elektronisch. Nederland loopt hiermee bij BA
internationaal zelfs voorop.
De ANVR-VLZ en BA zijn voor de komende maanden overeengekomen dat een
gemiddelde van 95% de landelijke norm wordt. Binnen deze norm worden
reisagenten die onder de 90% zitten door BA verzocht dit probleem aan
te pakken. Als dit dan niet tot het gewenste resultaat leidt, pakt BA
deze reisagenten (financieel) aan. Het zal overigens om slechts een
paar procent van de Nederlandse reisagenten gaan. Een incidentele fout
van een reisagent zal uiteraard niet direct tot een boete leiden,
aldus BA. Reisagenten en BA blijven de klant, die een papieren ticket
wenst, terwijl een e-ticket tot de mogelijkheden behoort, een toeslag
berekenen.
BA en ANVR-VLZ laten weten zeer tevreden te zijn dat door de
inspanningen van de reisagenten en het goede overleg tussen de
partijen een sterke groei is gerealiseerd in
e-ticketing en daarmee het probleem tussen BA en agenten tot het
verleden behoort.
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen