ERNST AND YOUNG

Ernst & Young: oogkleppen af bij ontwikkeling goederenvervoer

Oogkleppen af bij ontwikkeling Nederlands goederenvervoer!

HAVENONDERNEMERS OP ERNST & YOUNG HAVENAVOND PLEITEN VOOR

KLANTGERICHTE, GEïNTEGREERDE OPLOSSINGEN

ROTTERDAM, 1 OKTOBER 2004 - De achterlandverbindingen van de Rotterdamse Haven hebben behoefte aan geïntegreerde oplossingen van de vervoersmodaliteiten. De ontwikkeling van de Nederlandse logistieke functie wordt gehinderd door een geïsoleerde benadering van de vervoersmodaliteiten, hetgeen de internationale positie van de Rotterdamse Haven in gevaar brengt. Dat is de conclusie van de HavenAvond van Ernst & Young, een jaarlijkse discussieavond voor betrokkenen bij de Rotterdamse haven. Onder leiding van Tweede Kamerlid Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink wisselden ca. 70 havenondernemers van gedachten over de potentie van Rotterdamse achterlandverbindingen.

De haven van Rotterdam heeft te kampen met zorgwekkende congestie en wachttijden. Dat komt onder meer door de snelle economische ontwikkeling van China, die leidt tot een enorm groeiende containerstroom naar Noord-West Europa en dus naar Rotterdam. Volgens Ron van 't Schip, Directeur Transport & Logistiek Nederland, moet naast verhoging van de afhandelingscapaciteit van de haven, de oplossing vooral worden gezocht in verhoging van de afvoercapaciteit via binnenvaart, spoor en wegtransport: 'De grootste uitdaging en besparing zit in de koppeling van ladingstromen van meerdere vervoerders en verladers. Zo'n koppeling overstijgt de kennis en de mogelijkheden van de meeste bedrijven.'

Gerard de Groot, Commercieel Directeur van Geest Short Sea Lines, benadrukte het belang van het totale pakket: 'Schepen zijn geen doel, maar een middel. We hebben te maken met een markt voor Europees vervoer van A naar B. We moeten de klant een duidelijke keuze kunnen bieden: snel en duur of langzaam en goedkoop en alles wat daar tussen zit. Zeker als je bedenkt dat de markt ingrijpend gaat veranderen door de toetreding van nieuwe lidstaten tot de EU. Als je de verschillen in loonniveaus bekijkt tussen de West-Europese en Oost-Europese lidstaten, kun je niet anders dan concluderen dat reallocatie van productiefactoren zal optreden, met alle logistieke gevolgen van dien.'

De noodzakelijke heroriëntatie op de logistieke verbindingen tussen Rotterdam en haar achterland wordt echter op verschillende manieren gefrustreerd. Volgens Directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer heeft het imago van de transportsector de laatste tijd veel schade geleden. Carel Robbeson, algemeen directeur van Railion Benelux, veroordeelt nog immer bestaande protectionistische maatregelen in het goederenvervoer per spoor en de disproportioneel hoge infrabijdrage voor de Betuwelijn: 'Het lijkt alsof niemand meer oog heeft voor de internationale logistieke netwerken die in Europa aan het ontstaan zijn. Oogkleppen af. Ik pleit voor een nieuwe onderzoekscommissie die de opdracht krijgt 'Hoe maak ik van die Betuweroute een succes?'

Noot aan de redactie
De HavenAvond is een EY Leadership programma van Ernst & Young en biedt betrokkenen binnen de Rotterdamse haven jaarlijks een platform voor discussie. De HavenAvond werd dit jaar voor de derde keer georganiseerd door Ernst & Young.