ERNST AND YOUNG
Ernst & Young: oogkleppen af bij ontwikkeling goederenvervoer
Oogkleppen af bij ontwikkeling Nederlands goederenvervoer!
HAVENONDERNEMERS OP ERNST & YOUNG HAVENAVOND PLEITEN VOOR
KLANTGERICHTE, GEïNTEGREERDE OPLOSSINGEN
ROTTERDAM, 1 OKTOBER 2004 - De achterlandverbindingen van de
Rotterdamse Haven hebben behoefte aan geïntegreerde oplossingen van de
vervoersmodaliteiten. De ontwikkeling van de Nederlandse logistieke
functie wordt gehinderd door een geïsoleerde benadering van de
vervoersmodaliteiten, hetgeen de internationale positie van de
Rotterdamse Haven in gevaar brengt. Dat is de conclusie van de
HavenAvond van Ernst & Young, een jaarlijkse discussieavond voor
betrokkenen bij de Rotterdamse haven. Onder leiding van Tweede
Kamerlid Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink wisselden ca. 70
havenondernemers van gedachten over de potentie van Rotterdamse
achterlandverbindingen.
De haven van Rotterdam heeft te kampen met zorgwekkende congestie en
wachttijden. Dat komt onder meer door de snelle economische
ontwikkeling van China, die leidt tot een enorm groeiende
containerstroom naar Noord-West Europa en dus naar Rotterdam. Volgens
Ron van 't Schip, Directeur Transport & Logistiek Nederland, moet
naast verhoging van de afhandelingscapaciteit van de haven, de
oplossing vooral worden gezocht in verhoging van de afvoercapaciteit
via binnenvaart, spoor en wegtransport: 'De grootste uitdaging en
besparing zit in de koppeling van ladingstromen van meerdere
vervoerders en verladers. Zo'n koppeling overstijgt de kennis en de
mogelijkheden van de meeste bedrijven.'
Gerard de Groot, Commercieel Directeur van Geest Short Sea Lines,
benadrukte het belang van het totale pakket: 'Schepen zijn geen doel,
maar een middel. We hebben te maken met een markt voor Europees
vervoer van A naar B. We moeten de klant een duidelijke keuze kunnen
bieden: snel en duur of langzaam en goedkoop en alles wat daar tussen
zit. Zeker als je bedenkt dat de markt ingrijpend gaat veranderen door
de toetreding van nieuwe lidstaten tot de EU. Als je de verschillen in
loonniveaus bekijkt tussen de West-Europese en Oost-Europese
lidstaten, kun je niet anders dan concluderen dat reallocatie van
productiefactoren zal optreden, met alle logistieke gevolgen van
dien.'
De noodzakelijke heroriëntatie op de logistieke verbindingen tussen
Rotterdam en haar achterland wordt echter op verschillende manieren
gefrustreerd. Volgens Directeur Kees de Vries van Koninklijke
Schuttevaer heeft het imago van de transportsector de laatste tijd
veel schade geleden. Carel Robbeson, algemeen directeur van Railion
Benelux, veroordeelt nog immer bestaande protectionistische
maatregelen in het goederenvervoer per spoor en de disproportioneel
hoge infrabijdrage voor de Betuwelijn: 'Het lijkt alsof niemand meer
oog heeft voor de internationale logistieke netwerken die in Europa
aan het ontstaan zijn. Oogkleppen af. Ik pleit voor een nieuwe
onderzoekscommissie die de opdracht krijgt 'Hoe maak ik van die
Betuweroute een succes?'
Noot aan de redactie
De HavenAvond is een EY Leadership programma van Ernst & Young en
biedt betrokkenen binnen de Rotterdamse haven jaarlijks een platform
voor discussie. De HavenAvond werd dit jaar voor de derde keer
georganiseerd door Ernst & Young.