PFIZER
Groei Viagra-spam jaagt bedrijven op kosten
PERSBERICHT
Groei Viagra-spam jaagt bedrijven op kosten
Pfizer neemt stelling tegen Viagra-spam en waarschuwt bedrijven
Capelle a/d IJssel, 30 september 2004
Sinds de komst van Viagra(r) (sildenafil) in Nederland, morgen zes
jaar geleden, is Viagra-spam enorm toegenomen. Zelf verstuurt Pfizer
nooit spam. De meeste spam in de wereld gaat over illegale
Viagra-producten, mede doordat mannen nog altijd schroom hebben om
naar de huisarts te gaan. Spam is een maatschappelijk probleem gezien
de gezondheidsrisico's en de kosten die voor het Nederlandse
bedrijfsleven aan Viagra-spam zijn verbonden. Recent is aangetoond dat
de helft van de via internet aangeboden Viagra-pillen nep is. Daarom
start Pfizer,als vervolg op de patiëntencampagne 'Slik niet zomaar
alles', op 1 oktober de 'Viagra-anti-spam-dag'voor bedrijven.
De economische schade veroorzaakt door spam is enorm en neemt bij
bedrijven steeds grotere vormen aan. 'Gemiddeld bestaat 50 procent van
het zakelijk e-mailverkeer uit spam. De schade voor een bedrijf van
100 werknemers kan daarmee oplopen tot 65.000 euro per jaar', aldus
Frank Tel van WebLimits, specialist op het gebied van beheersbaar
e-mailverkeer. Spammetingen van WebLimits laten zien dat in Nederland
42 procent van de spam gerelateerd is aan de verkoop van
geneesmiddelen. Naar schatting zijn 80 procent hiervan illegale
Viagra-pillen.
Viagra anti-spam-dag
Pfizer, producent van Viagra, wil bedrijven helpen om de hinder van
spam te minimaliseren. Daarnaast wil Pfizer bedrijven erop wijzen dat,
in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, Pfizer zelf géén spam de
wereld in stuurt.
Via mede-initiatiefnemer WebLimits geeft Pfizer bedrijven vanaf 1
oktober informatie over Viagra spam. Op de websites: www.weblimits.nl,
www.viagra.nl en op de site van stichting Spamvrij.nl staan tips hoe
spam te verminderen, te blokkeren en een stappenplan om spam effectief
te kunnen bestrijden.
Stichting Spamvrij.nl is verheugd om samen met Pfizer deze strijd aan
te gaan. 'Pfizer is de partij bij uitstek om het bedrijfsleven te
waarschuwen voor de schade veroorzaakt door spam. Zelf hebben zij er
dubbel last van: buiten dat zij zelf spam ontvangen, wordt het Pfizer
onmogelijk gemaakt om via e-mail over Viagra te communiceren. Verder
wil ik benadrukken dat de impact van spam verder gaat dan de direct
aan spam gerelateerde economische schade. Ook de volksgezondheid en
niet te vergeten criminele aspecten spelen een rol. Het komt vaak voor
dat nep-viagra aanbieders kopers ook nog oplichten. Niet alleen
schadelijke voor bedrijven als Pfizer, maar ook voor het medium e-mail
zelf. Het bestrijden van spam is niet eenvoudig want nog geen 1
procent blijkt uit ons land te komen. Alle informatie en hulp is
daarom welkom', aldus Rejo Zenger van de stichting Spamvrij.nl.
'Slik niet zomaar alles!'
Er is een verschuiving te zien in de manier waarop geneesmiddelen op
internet worden aangeboden, zo meldt de Inspectie voor de
Gezondheidszorg (IGZ) in een recent (augustus 2004) verschenen rapport
dat de risico's van de handel in geneesmiddelen via internet in beeld
heeft gebracht. Tegenwoordig is het aanbieden van geneesmiddelen via
e-mails enorm toegenomen. Daarom is Pfizer vorige maand de met de
nationale campagne 'Slik niet zomaar alles' gestart, in samenwerking
met vele apotheken in Nederland. 'We wijzen mensen op de risico's van
het gebruik van illegale erectiepillen en op de illegale wijze van het
verkrijgen van erectiepillen. Ze zijn niet altijd veilig en
betrouwbaar. Alleen via arts of apotheek zijn veiligheid en
betrouwbaarheid gewaarborgd', volgens perswoordvoerder Dick Vente van
Pfizer.
Merendeel zakelijk e-mail is spam
Spammers maken geen onderscheid tussen zakelijke en privé
e-mailadressen en belasten werknemers ook tijdens werktijd met
ongewenste boodschappen. Volgens WebLimits neemt spam met 50% een
substantieel deel van het zakelijk e-mailverkeer voor haar rekening.
In de jaren daarvoor was dit nog maar 20%. Dit komt omdat werknemers
steeds vaker hun zakelijk e-mailadres op internet gebruiken. Volgens
WebLimits is de economische schade voor het Nederlandse bedrijfsleven
door spam aanzienlijk. Spam zorgt voor verlies aan
arbeidsproductiviteit, concentratieverlies, zwaardere belasting van de
IT-afdeling, verlies van netwerkbandbreedte en een verhoogde kans op
virussen.
---