PFIZER

Groei Viagra-spam jaagt bedrijven op kosten

PERSBERICHT

Groei Viagra-spam jaagt bedrijven op kosten
Pfizer neemt stelling tegen Viagra-spam en waarschuwt bedrijven

Capelle a/d IJssel, 30 september 2004
Sinds de komst van Viagra(r) (sildenafil) in Nederland, morgen zes jaar geleden, is Viagra-spam enorm toegenomen. Zelf verstuurt Pfizer nooit spam. De meeste spam in de wereld gaat over illegale Viagra-producten, mede doordat mannen nog altijd schroom hebben om naar de huisarts te gaan. Spam is een maatschappelijk probleem gezien de gezondheidsrisico's en de kosten die voor het Nederlandse bedrijfsleven aan Viagra-spam zijn verbonden. Recent is aangetoond dat de helft van de via internet aangeboden Viagra-pillen nep is. Daarom start Pfizer,als vervolg op de patiëntencampagne 'Slik niet zomaar alles', op 1 oktober de 'Viagra-anti-spam-dag'voor bedrijven.

De economische schade veroorzaakt door spam is enorm en neemt bij bedrijven steeds grotere vormen aan. 'Gemiddeld bestaat 50 procent van het zakelijk e-mailverkeer uit spam. De schade voor een bedrijf van
100 werknemers kan daarmee oplopen tot 65.000 euro per jaar', aldus Frank Tel van WebLimits, specialist op het gebied van beheersbaar e-mailverkeer. Spammetingen van WebLimits laten zien dat in Nederland
42 procent van de spam gerelateerd is aan de verkoop van geneesmiddelen. Naar schatting zijn 80 procent hiervan illegale Viagra-pillen.

Viagra anti-spam-dag
Pfizer, producent van Viagra, wil bedrijven helpen om de hinder van spam te minimaliseren. Daarnaast wil Pfizer bedrijven erop wijzen dat, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, Pfizer zelf géén spam de wereld in stuurt.
Via mede-initiatiefnemer WebLimits geeft Pfizer bedrijven vanaf 1 oktober informatie over Viagra spam. Op de websites: www.weblimits.nl, www.viagra.nl en op de site van stichting Spamvrij.nl staan tips hoe spam te verminderen, te blokkeren en een stappenplan om spam effectief te kunnen bestrijden.
Stichting Spamvrij.nl is verheugd om samen met Pfizer deze strijd aan te gaan. 'Pfizer is de partij bij uitstek om het bedrijfsleven te waarschuwen voor de schade veroorzaakt door spam. Zelf hebben zij er dubbel last van: buiten dat zij zelf spam ontvangen, wordt het Pfizer onmogelijk gemaakt om via e-mail over Viagra te communiceren. Verder wil ik benadrukken dat de impact van spam verder gaat dan de direct aan spam gerelateerde economische schade. Ook de volksgezondheid en niet te vergeten criminele aspecten spelen een rol. Het komt vaak voor dat nep-viagra aanbieders kopers ook nog oplichten. Niet alleen schadelijke voor bedrijven als Pfizer, maar ook voor het medium e-mail zelf. Het bestrijden van spam is niet eenvoudig want nog geen 1 procent blijkt uit ons land te komen. Alle informatie en hulp is daarom welkom', aldus Rejo Zenger van de stichting Spamvrij.nl.

'Slik niet zomaar alles!'
Er is een verschuiving te zien in de manier waarop geneesmiddelen op internet worden aangeboden, zo meldt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in een recent (augustus 2004) verschenen rapport dat de risico's van de handel in geneesmiddelen via internet in beeld heeft gebracht. Tegenwoordig is het aanbieden van geneesmiddelen via e-mails enorm toegenomen. Daarom is Pfizer vorige maand de met de nationale campagne 'Slik niet zomaar alles' gestart, in samenwerking met vele apotheken in Nederland. 'We wijzen mensen op de risico's van het gebruik van illegale erectiepillen en op de illegale wijze van het verkrijgen van erectiepillen. Ze zijn niet altijd veilig en betrouwbaar. Alleen via arts of apotheek zijn veiligheid en betrouwbaarheid gewaarborgd', volgens perswoordvoerder Dick Vente van Pfizer.

Merendeel zakelijk e-mail is spam
Spammers maken geen onderscheid tussen zakelijke en privé e-mailadressen en belasten werknemers ook tijdens werktijd met ongewenste boodschappen. Volgens WebLimits neemt spam met 50% een substantieel deel van het zakelijk e-mailverkeer voor haar rekening. In de jaren daarvoor was dit nog maar 20%. Dit komt omdat werknemers steeds vaker hun zakelijk e-mailadres op internet gebruiken. Volgens WebLimits is de economische schade voor het Nederlandse bedrijfsleven door spam aanzienlijk. Spam zorgt voor verlies aan arbeidsproductiviteit, concentratieverlies, zwaardere belasting van de IT-afdeling, verlies van netwerkbandbreedte en een verhoogde kans op virussen.

---