01-10-2004
Dalfsen pleit voor opheffen beperkingen kortingspassen Regiotaxi
Dalfsen - Burgemeester en Wethouders van Dalfsen doen een dringend
beroep op de leden van Provinciale Staten om de beperkingen op de
kortingspas voor de Regiotaxi Vechtdal ongedaan te maken. Op basis van
een quick scan naar het gebruik van de kortingspassen hebben
Gedeputeerde Staten van Overijssel de conclusie getrokken dat de
maatregelen van december 2003 passend zijn. Het betreft onder andere
de maatregel dat de regiotaxipas alleen gebruikt kan worden op
werkdagen vanaf 18.00 uur en in de weekenden de hele dag. GS vinden
dat het gebruik van het reguliere openbaar vervoer overdag daardoor
gestimuleerd wordt. De verdubbeling van vervoersmogelijkheden wordt
daarmee beperkt en de kosteneffectiviteit van het openbaar vervoer
vergroot. Ook vanuit sociaal belang achten GS het niet nodig om
veranderingen door te voeren, omdat het grootste deel van de groep
incidentele reizigers zijn van 65 jaar en ouder. GS zijn van mening
dat zij voldoende lijngebonden openbaar vervoer tot hun beschikking
hebben.
Het Dalfser college deelt deze conclusies niet en spreekt hierover
zijn zorgen uit. Evenals gemeenten heeft de provincie een belangrijke
maatschappelijke taak om burgers betrokken te houden in de
samenleving. Toegankelijk (openbaar) vervoer kan hiertoe bijdragen.
,,Om te voorkomen dat met name de doelgroep 65+ers nog verder in een
sociaal isolement terecht komen verzoeken wij u om GS ervan te
overtuigen dat de kortingspas weer gedurende de gehele bedrijfstijden
van de Regiotaxi Vechtdal (6.00 uur tot 01.30 uur) gebruikt kan
worden'', zo schrijft het college in een uitvoerige brief aan de
Statenleden.
Overdag
Juist vanuit sociaal belang vinden B en W het belangrijk dat met name
de doelgroep 65+ers overdag tegen een gereduceerd tarief gebruik kan
maken van een vervoersvoorziening van deur tot deur. Daarnaast is er
een groep chronisch zieken en gehandicapten die weliswaar geen formele
WVG-indicatie heeft voor een vervoersvoorziening, maar gezien hun
omstandigheden in een vergelijkbare positie verkeren. Het aanzienlijk
beperken van de gebruiksmogelijkheden van de regiotaxipas staat
volgens het college haaks op het beleid om met name voor deze
doelgroepen een betaalbare vervoersvoorziening van deur tot deur te
realiseren.
Het college vindt niet alleen dat GS verkeerde conclusies trekt, maar
vindt het ook vreemd dat de Vechtdalgemeenten en belangenorganisaties
niet betrokken zijn bij de quick scan. Regiotaxi Vechtdal is een
gezamenlijke verantwoordelijkheid van de provincie en de gemeenten
Hardenberg, Ommen en Dalfsen. De gemeenten zijn echter door de
provincie niet betrokken bij het onderzoek. Naast de gemeenten zijn
cliëntenorganisaties, zoals bijvoorbeeld de gehandicaptenplatforms,
evenmin betrokken bij het onderzoek. Ook de conclusies zijn noch met
de gemeenten noch met de cliëntenorganisaties besproken. Dalfsen vindt
dit geen correcte procedure.
Logisch
Volgens B&W is het logisch dat de groep 65+ vooral incidentele
reizigers zijn. De Regiotaxi is per definitie incidenteel vervoer. Het
vult het gat op tussen het reguliere openbare vervoer en het
taxivervoer. Dit geldt voor het soort vervoer en voor de prijs van het
vervoer. Het feit dat de meeste ritten van de pashouders vóór 18.00
uur plaatsvinden is ook logisch. Immers, oudere mensen gaan na 18.00
uur relatief weinig meer de deur uit.
De opmerking van GS dat tot 18.00 uur voldoende gebruik gemaakt kan
worden van het reguliere openbaar vervoer valt volgens het Dalfser
college te betwisten. Dit is ten eerste erg afhankelijk van de
woonsituatie en de reisbestemming. Op het platteland is het reguliere
openbaar vervoer lang niet altijd een alternatief. In de tweede plaats
zou er iets voor het argument te zeggen zijn als het beperken van de
vervoersmogelijkheden van de Regiotaxi gekoppeld zouden worden aan
investeringen in het openbaar vervoer. Niets is echter minder waar.
Met ingang van juli 2004 zijn er weer een aantal reguliere buslijnen
geschrapt in verband met bezuinigingen.
Tenslotte wordt in de quick scan met geen woord gerept over de
drastische vermindering van het gebruik van de Regiotaxi vanaf 1
januari 2004, de datum waarop de beperkende maatregelen zijn ingegaan.
Uit vervoersinformatie blijkt dat over het eerste halfjaar 2004 het
aantal verreden zones met betrekking tot de categorie openbaar vervoer
en openbaar vervoer met regiotaxipas in vergelijking met het eerste
halfjaar 2003 teruggelopen is met 38%.
Gemeente Dalfsen