Gemeente Dalfsen


01-10-2004

Dalfsen pleit voor opheffen beperkingen kortingspassen Regiotaxi

Dalfsen - Burgemeester en Wethouders van Dalfsen doen een dringend beroep op de leden van Provinciale Staten om de beperkingen op de kortingspas voor de Regiotaxi Vechtdal ongedaan te maken. Op basis van een quick scan naar het gebruik van de kortingspassen hebben Gedeputeerde Staten van Overijssel de conclusie getrokken dat de maatregelen van december 2003 passend zijn. Het betreft onder andere de maatregel dat de regiotaxipas alleen gebruikt kan worden op werkdagen vanaf 18.00 uur en in de weekenden de hele dag. GS vinden dat het gebruik van het reguliere openbaar vervoer overdag daardoor gestimuleerd wordt. De verdubbeling van vervoersmogelijkheden wordt daarmee beperkt en de kosteneffectiviteit van het openbaar vervoer vergroot. Ook vanuit sociaal belang achten GS het niet nodig om veranderingen door te voeren, omdat het grootste deel van de groep incidentele reizigers zijn van 65 jaar en ouder. GS zijn van mening dat zij voldoende lijngebonden openbaar vervoer tot hun beschikking hebben.

Het Dalfser college deelt deze conclusies niet en spreekt hierover zijn zorgen uit. Evenals gemeenten heeft de provincie een belangrijke maatschappelijke taak om burgers betrokken te houden in de samenleving. Toegankelijk (openbaar) vervoer kan hiertoe bijdragen. ,,Om te voorkomen dat met name de doelgroep 65+ers nog verder in een sociaal isolement terecht komen verzoeken wij u om GS ervan te overtuigen dat de kortingspas weer gedurende de gehele bedrijfstijden van de Regiotaxi Vechtdal (6.00 uur tot 01.30 uur) gebruikt kan worden'', zo schrijft het college in een uitvoerige brief aan de Statenleden.

Overdag
Juist vanuit sociaal belang vinden B en W het belangrijk dat met name de doelgroep 65+ers overdag tegen een gereduceerd tarief gebruik kan maken van een vervoersvoorziening van deur tot deur. Daarnaast is er een groep chronisch zieken en gehandicapten die weliswaar geen formele WVG-indicatie heeft voor een vervoersvoorziening, maar gezien hun omstandigheden in een vergelijkbare positie verkeren. Het aanzienlijk beperken van de gebruiksmogelijkheden van de regiotaxipas staat volgens het college haaks op het beleid om met name voor deze doelgroepen een betaalbare vervoersvoorziening van deur tot deur te realiseren.
Het college vindt niet alleen dat GS verkeerde conclusies trekt, maar vindt het ook vreemd dat de Vechtdalgemeenten en belangenorganisaties niet betrokken zijn bij de quick scan. Regiotaxi Vechtdal is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de provincie en de gemeenten Hardenberg, Ommen en Dalfsen. De gemeenten zijn echter door de provincie niet betrokken bij het onderzoek. Naast de gemeenten zijn cliëntenorganisaties, zoals bijvoorbeeld de gehandicaptenplatforms, evenmin betrokken bij het onderzoek. Ook de conclusies zijn noch met de gemeenten noch met de cliëntenorganisaties besproken. Dalfsen vindt dit geen correcte procedure.

Logisch
Volgens B&W is het logisch dat de groep 65+ vooral incidentele reizigers zijn. De Regiotaxi is per definitie incidenteel vervoer. Het vult het gat op tussen het reguliere openbare vervoer en het taxivervoer. Dit geldt voor het soort vervoer en voor de prijs van het vervoer. Het feit dat de meeste ritten van de pashouders vóór 18.00 uur plaatsvinden is ook logisch. Immers, oudere mensen gaan na 18.00 uur relatief weinig meer de deur uit.

De opmerking van GS dat tot 18.00 uur voldoende gebruik gemaakt kan worden van het reguliere openbaar vervoer valt volgens het Dalfser college te betwisten. Dit is ten eerste erg afhankelijk van de woonsituatie en de reisbestemming. Op het platteland is het reguliere openbaar vervoer lang niet altijd een alternatief. In de tweede plaats zou er iets voor het argument te zeggen zijn als het beperken van de vervoersmogelijkheden van de Regiotaxi gekoppeld zouden worden aan investeringen in het openbaar vervoer. Niets is echter minder waar. Met ingang van juli 2004 zijn er weer een aantal reguliere buslijnen geschrapt in verband met bezuinigingen.

Tenslotte wordt in de quick scan met geen woord gerept over de drastische vermindering van het gebruik van de Regiotaxi vanaf 1 januari 2004, de datum waarop de beperkende maatregelen zijn ingegaan. Uit vervoersinformatie blijkt dat over het eerste halfjaar 2004 het aantal verreden zones met betrekking tot de categorie openbaar vervoer en openbaar vervoer met regiotaxipas in vergelijking met het eerste halfjaar 2003 teruggelopen is met 38%.