Uden, 1 oktober 2004
DSB krijgt miljoenenclaim van Internetbedrijf Xeeper
UDEN - Internetbedrijf Xeeper BV (met werkmaatschappij Debet Card Services BV, voorheen DSB Shop BV) eist een bedrag van acht miljoen euro van het concern DSB, bekend van onder meer Postkrediet, Frisia, Lenen.nl en Becam. Xeeper eist dit bedrag wegens geleden schade door het niet naleven van een met DSB gesloten samenwerkingsovereenkomst voor kredietbemiddeling. Ter zekerheidsstelling is door Xeeper conservatoir derdenbeslag gelegd bij bank en verzekeraars ten laste van DSB. Op dinsdag 5 oktober 2004 om 16.00 uur dient een kort geding in Alkmaar tegen opheffing van beslagen. Inmiddels heeft Xeeper Ed Nijpels, sinds 1 juli 2004 commissaris bij het DSB-concern, verzocht om te bemiddelen in het geschil.
Volgens Xeeper lijkt er over een langere periode sprake te zijn geweest van manipulatie van computersystemen op door haar aangebrachte aanvragen als kredietbemiddelaar voor consumptief krediet. Daarover zouden vergoedingen verschuldigd zijn in het kader van klantrecht en kredietprovisies. Een eerder ter hand gesteld conceptrapport van een intern uitgevoerd onderzoek door de eigen accountantsdienst van DSB toont volgens Xeeper aan dat de administratie en afhandeling door DSB niet sluitend is. Daarnaast zijn volgens het Internetbedrijf zo'n vijfentwintigduizend aangeleverde klantadressen niet verantwoord conform de overeengekomen service level agreements en acceptatierichtlijnen van DSB Bank NV. DSB stelt dat klantadressen zoek zijn geraakt, niet langer zijn te reproduceren of data al bekend zou zijn. Klanten bleken na enquête door Xeeper te kunnen beschikken over een geldlening of vervolgaanbieding krediet door DSB.
Extern onderzoek door Xeeper ontbreekt, omdat DSB ondanks het verzoek van Xeeper geen toestemming heeft gegeven om contraonderzoek uit te laten uitvoeren door haar accountant PriceWaterhouseCoopers afdeling Disputes, Analysis & Investigations in de systemen van DSB. In kort geding zal Xeeper onder meer op zeer korte termijn betaling van openstaande facturen, voorlopige voorziening schade, toestemming voor contraonderzoek en verbod op uitgifte van een door Europay goedgekeurde Maestro debetcard van het label GO!Card vorderen.
Achtergrondinformatie:
DSB met maatschappijen DSB Groep NV, DSB Bank NV en DSB Online BV te Wognum, is het concern van ondernemer Dirk Scheringa, voorzitter van de Alkmaarse voetbalclub AZ. Bekende merknamen van DSB zijn o.a. Postkrediet, Frisia, Lenen.nl en Becam. De Reclame Code Commissie heeft recent een regen van klachten behandeld tegen laatstgenoemd bedrijf, waarvoor de voormalige tv-consumentenman Frits Bom als de 'leningman' leningen aanbood aan consumenten via een televisiecommercial. De Reclame Code Commissie heeft onlangs bepaald dat Bom niet langer leningen mag aanprijzen in tv-spotjes van Becam-kredieten.
Meer informatie: e-mail:
Intimidatie via telefoon door DSB beveiligingen na beslaglegging op het adres van DSB kunt u downloaden via deze url: