* 30 september 2004; De AOb is positief over terugdraaien
bezuinigingen, oormerken van geld is kwalijke zaak
30 september 2004; De AOb is positief over terugdraaien bezuinigingen,
oormerken van geld is kwalijke zaak
Gedupeerde scholen blijven gedupeerd, ondanks terugdraaien
bezuinigingen
De Algemene Onderwijsbond is positief over het feit dat de
bezuinigingen op onderwijs teruggedraaid worden. Tegelijkertijd vindt
de AOb het zeer spijtig dat het geld nu opeens geoormerkt wordt. Dit
betekent dat het geld niet daar blijft waar het weggehaald is, maar
dat het ergens anders aan besteed moet worden. Veel scholen schieten
daarom niets op met het terugdraaien van de bezuinigingen: deze
scholen moeten alsnog fors inleveren. De leerlingen aan wie het geld
tot nu toe besteed werd raken de extra begeleiding dus toch kwijt.
Liesbeth Verheggen, dagelijks bestuurder Algemene Onderwijsbond: Het
blijkt dat actie loont. Tegen de plannen 100 miljoen te bezuinigen op
Gemeentelijk Onderwijs Achterstandsbeleid (GOA) hebben we maanden
geprotesteerd: via de media, officiële kanalen en wandelgangencircuit.
Duidelijk is wel dat we nog niet klaar zijn met actie voeren. We
willen dat het budget behouden blijft voor de scholen die het t hardst
nodig hebben.
De aangenomen motie van de coalitiepartijen stelt dat het geld
voortaan ingezet moet worden voor vroeg- en voorschoolse educatie
(kinderen van 2 tot 4 jaar met een taalachterstand), schakelklassen
(speciale klassen gericht op het voldoende leren beheersen van de
Nederlandse taal om basis- of voorgezet onderwijs te kunnen volgen) en
extra begeleiding voor vmbo-leerlingen. Momenteel wordt het geld
voornamelijk besteed aan extra begeleiding en ondersteuning van
achterstandsleerlingen op basisscholen en in het voortgezet onderwijs.
De Algemene Onderwijsbond onderkent het belang van vroeg- en
voorschoolse educatie (VVE). Momenteel gaat het budget hiervoor naar
de gemeenten en in de nieuwe plannen zal dit zo blijven. Hoewel er
dringende behoefte is aan deze vorm van pedagogische begeleiding, zijn
veel gemeenten niet in staat het beschikbare budget optimaal te
benutten. De AOb vindt het de overweging waard de verantwoordelijkheid
voor het opzetten en uitvoeren van VVE bij de scholen zelf te leggen.
Als dit goed geregeld is, is ophoging van het budget zinvol. Maar ook
dan niet ten koste van het huidige budget.
Ook het verplicht inzetten van het budget voor extra schakelklassen is
volgens de AOb een achteruitgang van het totale achterstandsonderwijs.
Deze geldstroom loopt bovendien via de gemeenten en niet rechtstreeks
naar de scholen. De AOb vindt het niet passend dat de minister, via de
gemeenten, dicteert hoe scholen taalachterstand moeten wegwerken.
Liesbeth Verheggen, Algemene Onderwijsbond: Het is de
verantwoordelijkheid van de school om te bepalen hoe taalachterstand
wordt weggewerkt. De minister praat wel veel over meer autonomie voor
de scholen, maar nu opnieuw dicteert zij van bovenaf hoe scholen
moeten werken. De AOb vindt dat het geld rechtstreeks naar de scholen
moet, opdat die adequaat hun kennis en kunde kunnen inzetten voor het
bestrijden van taalachterstanden.
De AOb feliciteert de Tweede Kamerfracties van de coalitiepartijen met
het behaalde resultaat, maar tegelijkertijd doet de grootste
onderwijsvakbond een beroep op de fracties om het oormerken van het
budget opnieuw te overwegen.
Algemene Onderwijsbond