Verbond van Verzekeraars

Een zoen voor je pensioen

Geef je toekomst een dikke zoen: onder dat motto start de Stichting Pensioenkijker.nl dit najaar een campagne om het pensioenbewustzijn van vrouwen in de leeftijd van 25 tot 40 jaar te vergroten. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen veel minder pensioenbewust zijn dan mannen, terwijl hun pensioenopbouw er in het algemeen heel wat slechter uitziet.

Veel vrouwen werken parttime, of werken (een aantal jaren) niet om voor het gezin te zorgen. Dat heeft grote consequenties voor de pensioenopbouw. Uit onderzoek dat in opdracht van de Stichting Pensioenkijker.nl is uitgevoerd, blijkt echter dat vrouwen zich dat lang niet altijd realiseren. Ruim 35% van alle vrouwen (tegenover minder dan eenderde van de mannen) weet niet hoe ze er financieel voor staat als ze met pensioen gaat, maar heeft het zich de afgelopen twee jaar wel eens afgevraagd. Vrouwen gaan echter veel minder snel dan mannen op zoek naar informatie om meer over hun pensioen te weten te komen.

Publiciteit
Voor de Stichting Pensioenkijker.nl (waarin ook het Verbond participeert) reden genoeg om een speciale, op vrouwen toegespitste campagne te starten. Via free publicity en publiciteit in radiocommercials en advertenties in kranten worden vrouwen gewezen op de invloed van bepaalde leefmomenten op het pensioen. Wat betekent het bijvoorbeeld voor je pensioenopbouw als je minder gaat werken? En welke gevolgen heeft een scheiding voor je pensioen? Op dat soort vragen geeft de stichting antwoord. Voor meer informatie worden vrouwen doorverwezen naar de website www.pensioenkijker.nl. Daarnaast zal de Stichting Pensioenkijker.nl dit najaar een congres organiseren over het campagnethema.

Verzekerd!, september 2004