| |Aan de leden van de Raad | | | |Aan Burgemeester en Wethouders | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |Doorkiesnu|286 1101 |Datum: | | |mmer: | | |1 oktober 2004 | |E-mail: |Burgemeester@Utrecht.nl |Ons |OVB 04.15217 | | | |kenmerk:| | |Bijlage(n)|geen geen |Onderwer|Cijfers m.b.t. aanpak | |: | |p: |hennepteelt | |Uw | |Contactp|H.J.van Seventer (tel 1343) | |kenmerk: | |ersoon | | |Uw brief | |Verzonde| | |van: | |n: | | | | |Bij antwoord datum, ons kenmerk en | | | |onderwerp vermelden |
Geachte leden van de Raad, geachte collegeleden,
Tot mijn grote ergernis heb ik moeten constateren dat de politie Utrecht op dit moment niet in staat is om over de tot nu toe aangepakte hennepteelt de juiste cijfermatige gegevens aan te leveren.
Hoewel als reden aangegeven kan worden dat het landelijk bedrijfsprocessensysteem (BPS) van de politie niet in een eenduidige registratie van ontmantelde hennepplantages voorziet en er handmatig gegevens teruggezocht moeten worden, wordt hierdoor de schijn gewekt dat ik niet met voortvarendheid werk aan een geïntegreerde aanpak van de problematiek van hennepteelt.
Wat dit laatste betreft: het tegendeel is waar.
Eind 2003 heeft uw Raad de notitie "Softdrugsbeleid gemeente Utrecht" vastgesteld, waarin de aanpak van de bedrijfsmatige thuisteelt van hennep als prioriteit is aangewezen. Deze prioriteit is nog eens bevestigd in de voorstellen voor herijking van het collegeprogramma (herijkingspunt 5), waaraan het college uitvoering geeft.
Zowel in mijn voortgangsbrief hierover van maandag 27 september als in de commissie Bestuur en Veiligheid van dinsdag 28 september heb ik u uiteengezet dat momenteel met grote inzet van alle betrokken partners onder gemeentelijke regie wordt gewerkt aan het opzetten van een effectieve en geïntegreerde bestrijding van de hennepteelt. Het bijbehorende tijdpad waarop ik u een voorstel over de geïntegreerde aanpak hennepteelt zal aanbieden heb ik u schriftelijk en mondeling toegelicht. Dat tijdpad voorziet in het tekenen van een convenant als start van de nieuwe aanpak in de eerste week van december. In de raadscommissie Bestuur en Veiligheid van 7 december zal ik u hierover nader kunnen informeren.
Bovenvermelde gebrekkige registratie, die ons momenteel niet in staat stelt om juiste cijfers te leveren, onderstreept nog eens de noodzaak van een systematische en geïntegreerde aanpak. Eén van de voorgenomen maatregelen is het instellen van een centraal meld- en coördinatiepunt, waarin gegevens van politie en andere partners, zoals bijv. Eneco, woningcorporaties, belastingdienst en uitkeringsinstanties, over aan te pakken locaties bijeen worden gebracht en waar afstemming plaats vindt over te ontmantelen hennepkwekerijen en de vervolgmaatregelen tegen de betrokken hennepkweker. In dit kader zal ook een sluitend informatiesysteem worden ingericht. Over enkele maanden zal, na het inrichten van dit informatiepunt het gesignaleerde registratieprobleem tot het verleden behoren.
Met de politie Utrecht was al afgesproken dat vanaf 1 januari 2004 de gegevens handmatig per district zouden worden bijgehouden. Dit is niet gebeurd. Door mij is nu de opdracht aan de politie verstrekt om met onmiddellijke ingang, dus vanaf vandaag, een exacte en juiste registratie van ontmantelde hennepplantages bij te houden.
Het spreekt voor zich dat ik u mijn excuses aanbied voor de aan u verstrekte onjuiste cijfermatige informatie van de politie.
Hoogachtend,
mevr. mr. A.H. Brouwer-Korf
| | |Postadres: Postbus 16200, 3500 | | | |CE Utrecht | | | |Bezoekadres: Korte | | | |Minrebroederstraat 2, Utrecht | | | |Telefoon: 030 - 286 10 00 | | | |Fax: 030 - 286 12 24 | | | |Internet: www.utrecht.nl
---- --