Persbericht Universiteit Utrecht
Interfacultair Instituut voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Studievaardigheden
20 september 2004
IVLOS viert 15- jarig bestaan
Toekomst leren centraal tijdens (On)voorstelbaar (on)voorspelbaar
Op 1 oktober 2004 viert het IVLOS (Interfacultair Instituut voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Studievaardigheden) zijn 15-jarig bestaan. Onder het motto (On)voorstelbaar (on)voorspelbaar wordt op die dag een manifestatie gehouden waarbij 15 jaar vooruit wordt gekeken naar leerpraktijken in 2020.
Prof. dr. W.H. Gispen, rector-magnificus van de Universiteit Utrecht, opent de dag waarna dr. Carl Rohde een inleiding verzorgt. Rohde is als cultuursociologisch onderzoeker verbonden aan de Universiteit Utrecht en daarnaast directeur van "Signs of the Time", een serie virtual trend research offices in Europa, Amerika en Azië.
Scenario's
Vervolgens worden de uitkomsten van de IVLOS-Scenariostudie: Leerpraktijken in 2020 gepresenteerd. Een scenariostudie probeert om de interactie, samenhang en mogelijke uitkomsten te doorgronden van toekomstige ontwikkelingen rond een thema of werkterrein. Voor de manifestatie van 1 oktober zijn vier scenario's uitgewerkt die van elkaar verschillen op de dimensies 'leren - onderwijzen' en 'individueel belang - gemeenschappelijk belang'. Factoren als informatisering, globalisering en ontwikkelingen in de multiculturele samenleving spelen een centrale rol binnen elk scenario. Uitgangspunt van scenario's is dat de toekomst niet voorspelbaar is, maar dat een aantal mogelijke ontwikkelingen wel heel goed voorstelbaar kan zijn. De vraag bij ieder van de vier scenario's tijdens het symposium is: 'Stel dat het toekomstscenario werkelijkheid wordt, welke keuzen moet je dan nu maken om ofwel te bereiken wat je aantrekkelijk vindt, ofwel te vermijden wat onaantrekkelijk is?' In aansluiting hierop gaan de deelnemers in kleine groepen nader in op de toekomstvragen die in de scenariostudie aan de orde komen.
Open space
Tijdens de lunchmarkt kunnen de deelnemers kennismaken met organisaties die voorop lopen in het ontwikkelen van nieuwe leerpraktijken. Aansluitend hierop houdt dr. Etienne Wenger de key-note lezing. Wenger is vooral bekend vanwege zijn boeken over communities of practice. Hij ziet leren als een sociaal proces waarin het begrip identiteit (individueel en collectief) centraal staat. Tijdens de daarop volgende 'open space' kunnen deelnemers kiezen uit verschillende thema's en werkvormen om op eigen wijze beelden van onderwijs-in-de-toekomst te ontwerpen, vorm te geven en te presenteren. Een paneldiscussie over de gevolgen van de discussies voor het voortgezet onderwijs, het hoger onderwijs en het IVLOS besluit het inhoudelijk deel.
IVLOS
Het IVLOS draagt bij aan de verbetering van de kwaliteit van onderwijs. De kracht van het IVLOS ligt in de bundeling van theoretische know how, empirisch onderzoek en praktijkgericht denken over de sturing en ondersteuning van het leren. De opleiders, adviseurs, ontwikkelaars en onderzoekers van het IVLOS zijn werkzaam op het terrein van voortgezet, hoger en wetenschappelijk onderwijs.
Journalisten zijn van harte uitgenodigd de manifestatie bij te wonen. Aanmeldingen hiervoor graag via onderstaande voorlichter. De Scenariostudies die tijdens de dag worden gepresenteerd zijn op aanvraag vooraf verkrijgbaar.
Vrijdag 1 oktober 2004 van 9.30 tot 17.00 uur
Educatorium, Leuvenlaan 19, De Uithof, Utrecht
(On)voorstelbaar (on)voorspelbaar, een inspirerende dag over leerpraktijken
Meer informatie: www.onderwijsin2020.nl
Voorlichter Johan Vlasblom (030) 253 4073, j.vlasblom@csc.uu.nl
Universiteit van Utrecht