Gemeente Apeldoorn

ConneXXion blijft vervoerder TaxiBUS

Wijziging regeling taxiBUS vervoer

Op 1 oktober 2004 wijzigt de Apeldoornse vervoersservice voor gehandicapten en 65-plussers per TaxiBUS. De service verandert omdat het contract voor de TaxiBUS met de huidige vervoerder, ConneXXion, op die datum afloopt. Het college van B. en w. heeft uit verschillende vervoerders voor het nieuwe contract uiteindelijk voor ConneXXion gekozen. Deze keuze is gemaakt na een Europese aanbesteding, waarbij ConneXXion niet alleen economisch de meest gunstige aanbieding heeft gedaan maar ook hoog scoorde op het selectiecriterium kwaliteit.

Het college heeft vorig jaar besloten TaxiBUS om te vormen tot een collectief vraagafhankelijk vervoerssysteem. Door TaxiBUS open te stellen voor algemeen gebruik kan ook een knelpunt in het openbaar vervoer worden opgelost, namelijk het vervallen van een aantal streekbussen per 1 juli 2004. TaxiBUS is met name bedoeld om op dit punt een alternatief te bieden.

Burgemeester en wethouders hebben een aantal keuzes gemaakt voor de verdere invulling van dit vervoerssysteem.

1. De zonering van het vervoersgebied van TaxiBUS wordt aangepast aan de zonering van
het reguliere openbaar vervoer. Dit is gedaan om beide vervoerssytemen te kunnen integreren.

2. Het tarief voor gehandicapten en ouderen gaat omhoog. TaxiBUS is voor gehandicapten op dit moment gratis en ouderen betalen nu 1,36 voor één zone, 1,70 voor twee zones en 2,04 voor meer zones. In de nieuwe situatie gaan Apeldoornse gehandicapten 0,25 per OV-zone betalen voor het gebruik van TaxiBUS en ouderen (65 plus) 1,00 per OV-zone. Het college vindt deze tariefverhoging nodig om een kwalitief goed systeem van collectief vervoer ook in de toekomst te kunnen garanderen. Handhaving van de huidige tarieven zou leiden tot grote overschrijding van de begroting. De gemeente geeft nu circa 2 miljoen per jaar uit en deze kosten blijven stijgen. Om onbeperkt reizen te kunnen handhaven en gehandicapten geen reisbeperkingen op te leggen, is deze maatregel getroffen. Het gehandicaptentarief van 0,25 per zone is daarom bewust laag gehouden.

3. Andere gebruikers kunnen tegen het tarief van 1,15 per openbaar vervoerzone gebruik maken van de TaxiBUS en maximaal 5 OV-zones tegen dat tarief reizen. Het college verwacht hiermee knelpunten in het openbaar vervoer in de dorpen op te lossen.

4. Met TaxiBUS kan vanaf 1 oktober tegen een hoger tarief ( 3,50 per zone) ook tot over de gemeentegrenzen worden gereisd. Deze voorziening wordt ingevoerd als reactie op het besluit van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de vervoersregeling van TRAXX per 1 juli 2003 te beperken. TraXX was de landelijke organisatie die in opdracht van het Ministerie het vervoer van mensen met een handicap regelde. Valys is de opvolger van TraXX. Valys verzorgt uitsluitend nog vervoer naar bestemmingen die op meer dan vijf openbaar vervoerzones van het woonadres liggen. De gemeente faciliteert het vervoer buiten de gemeentegrenzen om een einde te maken aan het bestaan van bestemmingen die voor gehandicapten niet met collectief aangepast vervoer bereikbaar zijn.

Het besluit over de nieuwe vervoersregeling is in nauw overleg met de Klankbordgroep Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg), de Seniorenraad genomen. Het besluit is ook voorgelegd aan de raadscommissies Maatschappelijke Ontwikkeling en Leefomgeving, Bestuur en Middelen.

Voor het laatst bijgewerkt op: 9-jul-2004 02:33