30-09-2004
Nota Mobiliteit denkt teveel aan de lange termijn
(Persbericht)
Minister Peijs heeft de ambitie om de grote knelpunten in de
infrastructuur aan te pakken, maar geeft hieraan op korte termijn geen
grote prioriteit. MKB-Nederland vindt dat de Nota Mobiliteit die de
ministers Peijs en Dekker donderdag hebben gepresenteerd, zich teveel
richt op beleid ná 2010.
De noodzaak van een forse verbetering van de bereikbaarheid en
doorstroming staan gelukkig weer centraal. Het mkb heeft de afgelopen
jaren in toenemende mate last van een slechte bereikbaarheid. Denk
alleen al aan het aantal files. Maar ook het parkeer- en
bevoorradingsbeleid van de lagere overheden is steeds nijpender
geworden. Hier moet snel verbetering in komen.
Maar, Peijs gaat tot 2010 zich vooral bezighouden met achterstallig
onderhoud bij wegen, spoor en vaarwegen, zo blijkt uit de Nota. Geld
om de inmiddels talloze ernstige infrastructurele knelpunten op
redelijk korte termijn op te lossen komt er niet. Het kabinet wil
voorrang geven aan de zogenoemde Triple A (A2- A4-A12), maar voor
MKB-Nederland zijn de doorstromingsproblemen op met name de A1, A6-A9,
A15 en A27 zijn net zo urgent.
MKB-Nederland zet vraagtekens bij de financiering die Peijs voor haar
plannen aandraagt. Het kabinet zegt zelf dat ondanks de voorlopig
gereserveerde 80 miljard euro, er onvoldoende middelen beschikbaar
zijn voor mobiliteit. De minister boekt nu al bedragen van 3 tot 7
miljard in via een ander prijsbeleid (kilometerheffing,
PPS-constructies), waar nog geen besluit over is genomen!
Voor meer informatie :
040930_Reactie Nota Mobiliteit.pdf
MKB-Nederland, Brassersplein 1, 2612 CT Delft, Tel: 015 2191212
© MKB-Nederland, 2004 | Disclaimer |
MKB-Nederland