MKB-Nederland

30-09-2004
Nota Mobiliteit denkt teveel aan de lange termijn (Persbericht)
Minister Peijs heeft de ambitie om de grote knelpunten in de infrastructuur aan te pakken, maar geeft hieraan op korte termijn geen grote prioriteit. MKB-Nederland vindt dat de Nota Mobiliteit die de ministers Peijs en Dekker donderdag hebben gepresenteerd, zich teveel richt op beleid ná 2010.

De noodzaak van een forse verbetering van de bereikbaarheid en doorstroming staan gelukkig weer centraal. Het mkb heeft de afgelopen jaren in toenemende mate last van een slechte bereikbaarheid. Denk alleen al aan het aantal files. Maar ook het parkeer- en bevoorradingsbeleid van de lagere overheden is steeds nijpender geworden. Hier moet snel verbetering in komen.

Maar, Peijs gaat tot 2010 zich vooral bezighouden met achterstallig onderhoud bij wegen, spoor en vaarwegen, zo blijkt uit de Nota. Geld om de inmiddels talloze ernstige infrastructurele knelpunten op redelijk korte termijn op te lossen komt er niet. Het kabinet wil voorrang geven aan de zogenoemde Triple A (A2- A4-A12), maar voor MKB-Nederland zijn de doorstromingsproblemen op met name de A1, A6-A9, A15 en A27 zijn net zo urgent.

MKB-Nederland zet vraagtekens bij de financiering die Peijs voor haar plannen aandraagt. Het kabinet zegt zelf dat ondanks de voorlopig gereserveerde 80 miljard euro, er onvoldoende middelen beschikbaar zijn voor mobiliteit. De minister boekt nu al bedragen van 3 tot 7 miljard in via een ander prijsbeleid (kilometerheffing, PPS-constructies), waar nog geen besluit over is genomen!

Voor meer informatie :
040930_Reactie Nota Mobiliteit.pdf

MKB-Nederland, Brassersplein 1, 2612 CT Delft, Tel: 015 2191212 © MKB-Nederland, 2004 | Disclaimer |