Gemeente Voorburg-Leidschendam
Plan voor schone lucht in Leidschendam-Voorburg
Persbericht, Leidschendam-Voorburg 30 september 2004
---
Burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg hebben een
luchtkwaliteitplan vastgesteld waarin maatregelen zijn opgenomen die
ervoor moeten zorgen dat de kwaliteit van de lucht in die gemeente in
2010 voldoet aan de Europese normen. Van de emissies door het
wegverkeer zijn stikstofdioxide, fijn stof, zwaveldioxide,
koolmonoxide en benzeen gevaarlijke stoffen voor de volksgezondheid.
Rapporten van het Stadsgewest Haaglanden tonen aan dat in 2001 en 2002
op diverse plaatsen in Leidschendam-Voorburg, en vooral rond de
Utrechtse Baan de norm voor stikstofdioxide (NO2) wordt overschreden.
Op veel plaatsen blijkt ook de concentratie fijn stof (PM10) te hoog.
Deze problematiek is een zaak van de rijksoverheid omdat de verlaging
van de concentratie fijn stof alleen in landelijk of zelfs Europees
verband kan worden aangepakt. Voor andere stoffen als benzeen,
koolmonoxide (CO) en zwaveldioxide (SO2) blijft de hoeveelheid onder
de norm.
De gemeente heeft verschillende maatregelen onderzocht om de
hoeveelheid NO2 te reduceren en concludeert dat lokale maatregelen
alleen wel effect hebben op de lokale luchtkwaliteit, maar niet
voldoende zijn om in 2010 aan de Europese norm te voldoen. Voor het
oplossen van knelpunten zijn vooral in regionaal verband maatregelen
nodig. Burgemeester en wethouders willen nu de meest kansrijke
maatregelen en de aandachtspunten uit het luchtkwaliteitplan verder
uitwerken.
Situatie verbetert
Met behulp van de verkeersmilieukaart is een prognose gemaakt voor de
luchtkwaliteit in 2015. Die geeft aan dat door een verwachte
vermindering van de uitstoot van uitlaatgassen door voertuigen (door
verbetering van motoren) en de hiermee gepaard gaande verlaging van de
achtergrondconcentraties van de lucht, de concentraties
stikstofdioxide en fijn stof flink dalen. Op de wegen waar de
luchtkwaliteit in 2002 slechter was dan het Besluit Luchtkwaliteit
toestaat, verbetert de situatie wel, maar op bepaalde wegen blijft de
concentratie nog steeds boven de Europese norm. Het betreft de
Westvlietweg onder de A12, de Voorhofstraat, de Parkweg tussen de Laan
van Nieuw Oosteinde en de Laan van Oostenburg, de Laan van Nieuw
Oosteinde tussen de Van Pabstlaan en de Parkweg, de Maanweg bij de
aansluiting op de A12 en De Tol (viaduct onder de A4 richting
Stompwijk). Al deze wegen ervaren de rechtstreekse invloed van de
autosnelwegen A12 en A4.
Lijnbussen
Maatregelen die lokaal een bijdrage kunnen leveren aan verbetering van
de luchtkwaliteit zijn onder meer het weren van tractoren,
alternatieve brandstoffen voor lijnbussen, stimuleren van fietsgebruik
en openbaar vervoer, de aanleg van het Trekvliettracé met aanvullende
maatregelen, en het plaatsen van voor luchtkwaliteit geoptimaliseerde
schermen langs de Utrechtse Baan.
Voor de aanpak van de bovengemeentelijke knelpunten als de Utrechtse
Baan bij Voorburg en de A4 ter hoogte van Leidschendam heeft
Stadsgewest Haaglanden de coördinatie. Maatregelen die hier op korte
termijn (tot 2010) effect kunnen sorteren zijn (dynamische)
snelheidsverlaging en bevordering van de doorstroming.
Regionaal verband
Met de vaststelling van het luchtkwaliteitplan zijn de gesignaleerde
knelpunten nog niet opgelost. De maatregelen zijn mogelijk niet
toereikend om in 2010 te kunnen voldoen aan de Europese norm. Vooral
in regionaal verband zullen de komende jaren veel kleine stappen
moeten bijdragen aan het oplossen van het luchtprobleem. De meest
kansrijke maatregelen en de aandachtspunten uit het luchtkwaliteitplan
worden nu nader onderzocht en uitgewerkt. De uitvoering van de
maatregelen wordt zoveel mogelijk afgestemd met lopende processen en
acties, zoals de uitvoering van het gemeentelijk verkeers- en
vervoerplan.
Met jaarlijkse rapportages zal de gemeente de vorderingen rond de
verbetering van de luchtkwaliteit volgen.