SGP
Nota Mobiliteit
Datum publicatie: 30-09-2004
Auteur: C.G. van der Staaij
SGP: veiligheidseffectrapportage bij nieuwe wegen
Het verheugt de SGP dat het kabinet al in 2005 een besluit over
beprijzing van de mobiliteit wil nemen. De SGP dringt al heel lang aan
op invoering van de kilometerheffing, waarmee de kosten van mobiliteit
op adequate manier worden doorberekend.
Het kabinet steekt maar liefst 80 miljard euro in verkeer en vervoer.
Feit is dat er op het gebied van de bereikbaarheid een inhaalslag
gemaakt moet worden. Dat laat echter onverlet, dat de SGP zich
afvraagt of het kabinet niet te eenzijdig insteekt op het concept
Nederland-distributieland. Alles lijkt ondergeschikt te worden gemaakt
aan de bereikbaarheid van Rotterdam en Schiphol. De SGP maakt zich
zorgen over de vraag wat deze mega-investering, die vooral uitmondt in
meer asfalt en meer mobiliteit, zal betekenen voor de volksgezondheid.
De effecten van schadelijke uitstoot âzeker in stedelijke gebieden- op
de volksgezondheid kunnen niet langer genegeerd worden.
Daarnaast wil de SGP dat bij de aanleg van nieuwe wegen, dan wel de
verbreding van bestaande wegen al in de ontwerpfase alle aspecten van
verkeersveiligheid worden meegenomen. Nieuwe wegen moeten veilige
wegen zijn. Bij de aanleg van een nieuwe weg zou dan ook standaard een
soort verkeersveiligheidseffectrapport (VER) moeten worden gemaakt.
Een dergelijke rapportage zou de consequenties van de nieuwe weg voor
de verkeersveiligheid in kaart moeten brengen en waarborgen dat de weg
op de meest verkeersveilige manier wordt aangelegd.