Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
30-9-2004; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Qatar, circuit Losail International (Doha)
SCHOUTEN (28E) EN SMRZ(16E) STAAN OP SCHERP VOOR 2E KWALIFICATIE VAN MORGEN
Circuit: Losail International - (Doha) Qatar
Het is er tussen de 37 en 40 graden Celsius, er staat in werkelijk iedere ruimte een airconditioning te 'loeien', het is het enige GP-circuit ter wereld waar zelfs in de toiletten en in de pitboxen een airco staat en keihard werkt, de asfalt temperaturen lopen op tot boven de 60 graden, terwijl de bandenwarmer op halve kracht kan werken om de banden tot 80 graden bedrijfstemperatuur te brengen. Het enige dat er in de wijde omgeving te zien is is zand. Als er al iets groen is komt het als tapijt van een rol en het is één grote zandbak. Rondom de baan ook alleen maar zand en grindbakken met kiezels van 5 cm -oeps, niet vallen-! De bandenspecialisten van Dunlop werken in tenten waarvan de temperatuur van het dak tot 55 graden oploopt, en ook in tenten draaien volop airco's en ventilatoren. Het is wachten totdat je hier verkouden wordt van de airco's, want de verschillen zijn groot. Op de baan is het afzien. Een windvlaag bedekte het asfalt van de 5380 meter lange baan in no time met een grijs toplaagje en het circuit ligt werkelijk midden in de woestijn. Dat zijn in het kort een aantal reacties van het Powerfuse Honda team bij hun eerste kennismaking met het Grand Prix circuit Losail International nabij Doha in Qatar.
"Maar het grote voordeel is dat hier nog helemaal niemand gereden heeft. Dat levert dus bij de start van deze GP geen achterstand op ten opzichte van mijn concurrenten", opende Raymond Schouten, die en-passant in de paar dagen dat hij thuis was in Waardhuizen (tussen de GP van Japan en die van Qatar) nog even het praktijkexamen voor zijn autorijbewijs haalde. Schouten deed het in de eerste vrije training supergoed en pakte een supersnelle 21e tijd en was ook met zijn 28e plaats in de eerste tijdtraining best tevreden. "Het is hier echt afzien. 's Morgens bij aankomst op het circuit staat het kwik al op 38 graden in de schaduw. En d'r groeit hier niet één boom, dus schaduw is er niet. In je raceoverall is het dan ook 'bloody-hot' en je zoekt al snel verkoeling als dat kan. De eerste rondjes waren niet makkelijk. Moeilijk zelfs, want heel veel bochten lijken op elkaar, maar vereisen toch net weer dat andere. Ik stond 21e en dat was echt mijn beste tijd en plaats van het seizoen. In de tijdtraining vanmiddag was de grip al iets beter. Er is hier echt nog nooit eerder gereden. Het asfalt was hagelnieuw en de MotoGP-mannen hadden al een klein spoortje rubber gelegd en de baan werd steeds iedere ronder weer schoner, ontdaan van zand en stof. Je kunt nu eindelijk een ideale lijn van zwart rubber ontwaren. Het ging echt goed. Ik stond zelfs enige tijd 12e. Daarna kwam ik binnen voor wat aanpassingen. Toen ik de baan weer opreed ging het echt iedere ronde bijna een seconde sneller. Ik had gedacht nog een snelle laatste ronde te maken, maar geheel tegen mijn verwachting in kreeg ik de finishvlag al. Ik kwam dus net niet goed uit voor nog die ene extra snelle ronde die ik in gedachten had. Die kon ik niet meer maken. Maar 28e is netjes, te meer omdat ik weet dat er morgen nog veel meer in zit. Hans Spaan weet wat versnellingsbak winst te maken en de vering stond te hard waardoor ik heel veel op de voorband reed en de band begon te 'smeren'. Als ik dan zelf nog wat beter ga kan ik sowieso een paar plaatsen winnen. Het is wel zwaar. Je pak druipt na zo'n training en we rijden op het heetst van de dag. Maar met goed eten en drinken kom ik er wel. En morgen geldt die allerlaatste ronde van de 2e tijdtraining. Want ook dan zal het iedere ronde sneller gaan en komt het aan op die allerlaatste ronde", weet Schouten.
Tijdens de 250cc tijdtraining op donderdagmiddag steeg het kwik tot maar liefst 41 graden. En nadat Jakub Smrz zijn Powerfuse-Honda in de vrije ochtendsessie tot een nette 15e plaats had gestuurd, vocht de 21-jarige Tsjech zich in de tijdtraining lange tijd in het zweet voor de 13e plaats. Maar werkelijk in de laatste minuut werd hij nog 3 plaatsen teruggeworpen naar een evengoed nog respectabele, zeg maar goede 16e positie. "Dat biedt perspectief en is een prima uitgangspositie voor de 2e dag en de race van zaterdag", meldde chef monteur Hans Spaan, die zowel bij Raymond Schouten als bij 'Kuba' Smrz een frisse dosis vechtlust aantrof. "Ook voor Kuba geldt dat iedere ronde sneller is. Zo reed |Raymond vanmiddag 6 seconden sneller dan vanmorgen en Kuba 4,7 seconden sneller. Het komt er echt op aan wie morgen in de laatste tijdtraining in die slotminuten zijn zaakjes het beste voor elkaar heeft"", weet ook Hans Spaan, die met zijn technische staf alles tot in de puntjes voor die belangrijke slotfase gaat uitwerken. Smrz: "Het is een prachtig circuit, maar de grote hoeveelheid zand en stof is voor iedereen een groot probleem. Als je van de racelijn afwijkt, is alles stof en vanzelfsprekend ook veel minder grip. Dat zal zondag nog wel even dringen worden om de ideale lijn. Met het gebrek aan grip was het moeilijk een goede afstelling te vinden. Er was dus van iedereen veel pitbox verkeer. Voor de tijdtraining hebben e de vering en de versnellingsbak al wat veranderd en omdat er méér grip ontstond konden we een harder type Dunlop band gebruiken. Tien minuten voor het einde van de training stond ik 11e, later even 13e. Goed dus. Maar eigenlijk had ik die laatste ronden met een nog weer harder Dunlop type band moeten rijden, alleen was daar geen tijd voor. Daardoor zakte ik nog 3 plaatsen in die slotminuut. Geen drama, want er zit veel meer in morgen en zaterdag met de race. Ik kan op diverse punten sneller en we gaan nog even naar de versnellingsbak verhouding kijken of die nog te verbeteren valt. De Honda loopt als een zonnetje, dus ik heb er zin in", klinkt het op en top gemotiveerd uit de mond van de sympathieke Tsjech.
Verwarring over tijdschema:
In tegenstelling tot de eerder van Dorna binnen gekregen tijdschema's, is het tijdverschil met Qatar één uur. En omdat Dorna het wedstrijdschema van as. Zaterdag 1 uur verschoven heeft, starten de drie GP-klassen gewoon op hun traditionele starttijden.
Tijdschema wedstrijddag:
Zaterdag 2 oktober (in Nederlandse tijd)
09.00 - 09.20 uur - 125 cc Warm Up
09.30 - 09.50 uur - 250 cc Warm Up
10.00 - 10.20 uur - MotoGP Warm Up
11.15 uur 125 cc Race (18 Ronden)
12.30 uur 250 cc Race (20 Ronden)
14.00 uur MotoGP Race (22 Ronden)
FACTS: Qatar is het 27e land waar de MotoGP verreden wordt
- Nu de actie gestart is op het Losail International Circuit, voegt Qatar zich bij een illustere lijst van landen die een ronde van het kampioenschap hebben georganiseerd sinds het begin in 1949. Er zijn een flink aantal circuits en landen geweest waar Grands Prix werden verreden en hieronder volgen een aantal interessante feiten en statistieken:
- Qatar is het 27e land waar een Grand Prix wordt georganiseerd (land waar het circuit ligt) naast Argentinië, Australië, België, Brazilië, Canada, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Indonesië, Italië, Japan, Joegoslavië, Maleisië, Nederland, Noord Ierland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, Venezuela, Verenigde Staten, Zuid Afrika, Zweden en Zwitserland.
- De enige landen die elk jaar sinds 1949 een Grand Prix hebben georganiseerd zijn Engeland (Isle of Man tot 1976), Italië (tot 1990 als GP der Naties) en Nederland met de Dutch TT van 1949 t/m 2004.
- Het enige circuit waar sinds 1949 elk jaar op is gereden is het TT Circuit Assen in Nederland, het volgende meest gebruikte circuit is Spa Francorchamps in België waar 40 keer werd gereden tussen 1949 en 1990. In Assen wordt op 25 juni 2005 de 75e Dutch TT verreden.
- Het land waar de meeste Grands Prix zijn verreden is Spanje met 72 races. Hieronder vallen de Grand Prix van Spanje, Catalunya, Madrid, Europa, FIM, Valencia en Portugal, die ook een keer in Spanje is verreden.
- Spa Francorchamps is ook het snelste circuit dat gebruikt is voor Grand Prix racen met een gemiddelde snelheid van 220,7 km/u wat in 1977 gereden werd door Barry Sheene op een Suzuki. Het langzaamste circuit was Montjuich Park in Spanje waar de 500cc race in 1951 werd gewonnen door Umberto Masetti op een Gilera met een gemiddelde snelheid van 58,4 km/u.
- Het langste circuit wat gebruikt werd was het Isle of Man TT circuit met een lengte van 60,72 km. De langste race ooit werd ook op het Isle of Man verreden toen in 1957 de Golden Jubilee TT werd gereden over 8 ronden met een totale lengte van 485,8 km, deze werd gewonnen door Bob McIntyre op een Gilera in totaal 3 uur 2 min en 57 sec. Bron:
Poggiali uitgeschakeld na vreemd squash ongeluk
Manuel Poggiali zal niet deelnemen aan de Marlboro Grand Prix van Qatar na een vreemd ongeval tijdens een potje squash. De Aprilia rijder viel woensdagavond door een glazen afscheidingswand tijdens het squashen in zijn hotel en had daarna rond de 50 hechtingen nodig in zijn been en schouder. Personeel van de Clinica Mobile verwacht dat hij twee weken uit de roulatie zal zijn wat betekend dat hij ook de volgende race, de Malaysian Grand Prix, zal moeten missen.
"Manuel heeft een diepe snede in zijn linkerkuit en die heeft ook de spier gescheurd," bevestigde Doctor Rubbini. "Hij heeft ook sneden in zijn rechterbeen en rechterschouder maar die zijn niet zo erg. Het probleem is dat hij de wond weer zal openen door simpelweg te lopen en het is dus gewoon niet mogelijk voor hem om te rijden. Hij zal in ieder geval uitgeschakeld zijn voor deze race en voor die in Maleisië maar we verwachten dat hij op tijd hersteld zal zijn voor de Australische Grand Prix die over twee weken plaatsvindt." De blessure is het nieuwste hoofdstuk van een miserabel seizoen voor de regerend wereldkampioen 250cc die nog maar een race heeft weten te winnen en momenteel op de tiende plaats ligt in het klassement met maar 79 punten, vergeleken met vorig jaar had hij rond deze tijd al 190 punten verzameld. Bron:
125cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Kopron Team Scot
2'13.907
231.1
2
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
2'14.105
234.0
3
Simone CORSI
ITA
HONDA Kopron Team Scot
2'14.562
227.3
4
Marco SIMONCELLI
ITA
APRILIA Rauch Bravo
2'14.645
229.7
5
Casey STONER
AUS
KTM Red Bull KTM
2'14.828
227.5
6
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM
2'14.843
229.1
7
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'15.048
230.2
8
Jorge LORENZO
SPA
DERBI Caja Madrid Derbi Racing
2'15.052
232.5
9
Steve JENKNER
GER
APRILIA Rauch Bravo
2'15.315
228.8
10
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
2'15.340
230.2
11
Pablo NIETO
SPA
APRILIA Master - Repsol Team 125cc
2'16.174
229.7
12
Julian SIMON
SPA
HONDA Angaia Racing
2'16.231
228.2
13
Hector BARBERA
SPA
APRILIA Seedorf Racing
2'16.529
236.0
14
Gabor TALMACSI
HUN
MALAGUTI Semprucci Malaguti
2'16.668
228.4
15
Fabrizio LAI
ITA
GILERA Metis Gilera Racing Team
2'16.684
231.2
16
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA Seedorf Racing
2'16.941
229.9
17
Lukas PESEK
CZE
HONDA Ajo Motorsport
2'17.229
221.0
18
Vesa KALLIO
FIN
APRILIA Team Hungary
2'17.235
227.8
19
Gioele PELLINO
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
2'17.396
226.4
20
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master - Repsol Team 125cc
2'17.426
226.1
21
Gino BORSOI
ITA
APRILIA Globet.com Racing
2'17.480
231.2
22
Dario GIUSEPPETTI
GER
HONDA Elit Grand Prix
2'17.658
227.9
23
Stefano PERUGINI
ITA
GILERA Metis Gilera Racing Team
2'17.817
228.7
24
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
2'18.004
226.3
25
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
2'18.398
231.0
26
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Sterilgarda Racing
2'18.676
226.5
27
Angel RODRIGUEZ
SPA
DERBI Caja Madrid Derbi Racing
2'19.312
228.7
28
Raymond SCHOUTEN
NED
POWERFUSE HONDA Molenaar Racing
2'19.419
224.5
29
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Hungary
2'20.958
227.8
30
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA Matteoni Racing
2'21.161
225.8
31
Manuel MANNA
ITA
MALAGUTI Semprucci Malaguti
2'22.594
226.5
32
Max SABBATANI
ITA
HONDA Ajo Motorsport
2'22.680
221.7
Not
qualified (Out 107%)
2'23.280
Marketa JANAKOVA
CZE
HONDA Angaia Racing
2'27.497
221.1
Mike DI MEGLIO
FRA
APRILIA Globet.com Racing
2'30.098
226.2
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc
2'05.096
274.2
2
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
2'06.155
276.3
3
Fonsi NIETO
SPA
APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc
2'06.483
274.0
4
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA Aprilia Racing
2'06.544
278.2
5
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
2'06.861
278.0
6
Toni ELIAS
SPA
HONDA Fortuna Honda
2'06.903
272.0
7
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
2'07.032
278.2
8
Franco BATTAINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
2'07.218
269.5
9
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Campetella Racing
2'07.267
270.3
10
Anthony WEST
AUS
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
2'07.853
272.5
11
Erwan NIGON
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
2'08.192
272.2
12
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
2'08.719
266.0
13
Roberto ROLFO
ITA
HONDA Fortuna Honda
2'08.846
270.7
14
Alex DEBON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
2'08.948
275.4
15
Johan STIGEFELT
SWE
APRILIA Aprilia Germany
2'09.001
266.3
16
Jakub SMRZ
CZE
POWERFUSE HONDA Molenaar Racing
2'09.007
269.9
17
David DE GEA
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
2'09.384
271.6
18
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'09.390
273.6
19
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Campetella Racing
2'10.816
273.1
20
Klaus NÖHLES
GER
HONDA Castrol-Honda Kiefer Racing
2'10.836
272.7
21
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc
2'10.894
275.1
22
Naoki MATSUDO
JPN
YAMAHA Team UGT Kurz
2'10.963
263.4
23
Taro SEKIGUCHI
JPN
YAMAHA NC World Trade
2'11.060
264.1
24
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA Aprilia Germany
2'11.301
272.8
25
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc
2'11.886
270.9
26
Radomil ROUS
CZE
YAMAHA Team UGT Kurz
2'12.090
253.9
Not
qualified (Out 107%)
2'13.852
Gregory LEBLANC
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
2'14.206
266.5
Gergo TALMACSI
HUN
YAMAHA NC World Trade
2'15.325
250.5
MotoGP (tot 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Ruben XAUS
SPA
DUCATI D'Antin MotoGP
2'01.309
329.1
2
Colin EDWARDS
USA
HONDA Telefonica Movistar Honda Mot
2'01.617
332.7
3
Sete GIBERNAU
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda Mot
2'01.882
329.3
4
Carlos CHECA
SPA
YAMAHA Gauloises Fortuna Yamaha
2'02.744
326.3
5
Max BIAGGI
ITA
HONDA Camel Honda
2'03.054
328.4
6
Valentino ROSSI
ITA
YAMAHA Gauloises Fortuna Yamaha
2'03.274
326.9
7
Nicky HAYDEN
USA
HONDA Repsol Honda Team
2'03.274
327.9
8
John HOPKINS
USA
SUZUKI Team Suzuki MotoGP
2'03.301
326.1
9
Shinya NAKANO
JPN
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
2'03.356
325.0
10
Neil HODGSON
GBR
DUCATI D'Antin MotoGP
2'03.380
331.1
11
Alex BARROS
BRA
HONDA Repsol Honda Team
2'03.422
327.6
12
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI Ducati Marlboro Team
2'03.615
323.6
13
Alex HOFMANN
GER
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
2'03.621
310.4
14
Makoto TAMADA
JPN
HONDA Camel Honda
2'03.919
331.6
15
Troy BAYLISS
AUS
DUCATI Ducati Marlboro Team
2'04.005
327.1
16
Marco MELANDRI
ITA
YAMAHA Fortuna Gauloises Tech 3
2'04.265
322.0
17
Norick ABE
JPN
YAMAHA Fortuna Gauloises Tech 3
2'04.991
321.0
18
Yukio KAGAYAMA
JPN
SUZUKI Team Suzuki MotoGP
2'05.062
319.9
19
Jeremy McWILLIAMS
GBR
APRILIA MS Aprilia Racing
2'05.442
313.9
20
Nobuatsu AOKI
JPN
PROTON KR Proton Team KR
2'05.969
314.6
21
James HAYDON
GBR
PROTON KR Proton Team KR
2'06.651
312.7
22
James ELLISON
GBR
HARRIS WCM WCM
2'07.859
299.9
Not
qualified (Out 107%)
2'09.800
Youichi UI
JPN
HARRIS WCM WCM
2'10.611
308.3
************