Socialistische Partij
Nota Mobiliteit: kabinet laat Nederland vastlopen
30-09-2004 * Met het uitbrengen van een ambitieloze Nota Mobiliteit is
het duidelijk dat de vervoersproblemen door dit kabinet niet verholpen
zullen worden. Het verkeersbeleid wordt steeds verder versnipperd en
groen wijkt voor asfalt. Forse investeringen in asfalt zullen echter
teniet gedaan worden door een toename van het aantal autokilometers,
waardoor Nederland blijft vastlopen. "Deze Nota versterkt mijn indruk
dat deze minister lijdt aan visieloosheid," aldus SP-Kamerlid Arda
Gerkens.
Arda Gerkens Gerkens: "Wat we eigenlijk al wisten wordt nu bevestigd:
dit kabinet is een asfaltkabinet." Extra investeringen komen voor het
overgrote deel plaats ten goede aan wegen, terwijl het openbaar
vervoer aan haar lot wordt overgelaten. Het is nog onduidelijk of de
ontstane onderhoudsachterstand aan wegen, spoor en waterwegen worden
weggewerkt. Toch wordt al weer volop gekeken naar nieuwe
infrastructurele projecten. Het bestaande openbaar vervoer speelt
daarbij geen enkele rol. Voorlopig geen extra spoorwegen, wel extra
snelwegen en een onrendabele Zuiderzeelijn.
De verantwoordelijk voor de mobiliteit wordt voor een groot deel
neergelegd bij `decentrale overheden' (gemeenten en provincies), de
mobiliteitssector en het bedrijfsleven. Gerkens: "De Nota Mobiliteit
stuurt niet, maar decentraliseert en dereguleert. Hierdoor zullen
grote regionale verschillen ontstaan, ook in kwaliteit." De regering
vergroot deze verschillen door niet overal dezelfde eisen te stellen.
Ook zal de maximumsnelheid van plek tot plek variëren.
De grondslag van het kabinetsbeleid is volgens de minister te vinden
in de economie. Zo heeft de minister het CPB gevraagd de Nota
Mobiliteit te economisch te toetsen. Gerkens: "Waar ik op zit te
wachten is een maatschappelijke toets. De regering dient toch niet
enkel te kijken naar de massa, maar ook op te komen voor de
individuen. Hoe rendabel een extra snelweg in de Randstad ook is, een
bejaarde rijbewijsloze Drentenaar heeft meer aan behoud van de
busverbindingen. Ook met deze belangen dient een regering rekening te
houden."
Verantwoorde en moeilijke keuzes maakt de regering niet. Gerkens: "Het
moeilijke besluit over de kilometerheffing schuift de regering weer
voor zich uit. Dit terwijl een kilometerheffing onmisbaar is voor de
doorstroming op de wegen en het ontlasten van het milieu. Kennelijk is
de regering bang haar vingers te branden. Na twee jaar wachten op deze
Nota, zijn we nog niets opgeschoten. Mijn hoop dat deze minister ooit
kleur zou bekennen en een helder mobiliteitsbeleid zou voeren is
verdwenen. Deze Nota mag van mij rechtstreeks de prullenbak in."