.3VO
3VO: veilig verkeer belangrijker dan file-aanpak
Huizen, 30 september. In de vanmiddag gepresenteerde Nota Mobiliteit
van minister Karla Peijs strijden het opvangen van een forse autogroei
en een permanente verbetering van de verkeersveiligheid om voorrang.
3VO wil daarom de komende tijd voorkomen dat verkeersveiligheid het
onderspit delft bij alle politieke aandacht voor de economische
aspecten van verkeer en vervoer.
Want de verkeersonveiligheid in ons land is nog altijd onacceptabel
hoog: dagelijks 3 doden, 50 ernstig gewonden en 250 mensen die na een
verkeersongeval een spoedeisende behandeling in het ziekenhuis moeten
ondergaan.
Om die reden heeft verkeersveiligheid voor 3VO een hogere urgentie dan
een betere doorstroming. Afgezien van het onbetaalbare verkeersleed
zijn de kosten van verkeersonveiligheid voor de samenleving ruim vier
keer hoger dan het in de file staan (respectievelijk 9 miljard en 2
miljard euro).
De minister noemt de strijd tegen de verkeersonveiligheid terecht een
topprioriteit. In de Nota Mobiliteit staat dan ook een reeks
instrumenten, maatregelen en activiteiten om het aantal
verkeersslacht-offers in 2020 te verlagen naar maximaal 640
verkeersdoden en 13.500 ernstig gewonden per jaar. Dat zijn 430 doden
en 4.500 ernstig gewonden minder dan er vorig jaar op de weg vielen.
Ondanks deze ambitie roept 3VO minister, kabinet, parlement en
samenleving indringend op te blijven proberen het aantal
verkeersslachtoffers sneller naar beneden te krijgen. Voor 3VO
betekent dat in ieder geval extra bescherming van kwetsbare
weggebruikers (kinderen, jongeren, ouderen), een snelhedenbeleid dat
zich richt op 30 km/u binnen de bebouwde kom en op 60 km/u daarbuiten
en uiteindelijk een verlaging van de alcohollimiet voor alle
bestuurders naar 0,2 promille.