Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)
REACTIE KNV OP NOTA MOBILITEIT
Mobiliteitsfonds nodig voor betere bereikbaarheid
Den Haag, 30 september 2004 Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is positief
over een aantal uitgangspunten die in de Nota Mobiliteit gehanteerd worden,
maar vindt dat de nota de rol van het openbaar vervoer en het overig
collectief personenvervoer miskent en pleit voor een beleid dat gericht is
op versterking van die rol in ons dichtbevolkte land in plaats van het
decentraliseren van bestaand beleid. Daarnaast vreest KNV ernstige
vertraging in de uitvoering als gevolg van onvoldoende financiële dekking.
Een snelle invoering van beprijzen van weggebruik naar tijd en plaats kan
hiervoor de oplossing bieden.
De ambities die uit de Nota Mobiliteit naar voren komen met betrekking tot
het wegverkeer, zijn naar mening van KNV realistisch. Zo wordt er niet
gestreefd naar het volledig oplossen van de files, maar naar het
voorspelbaar maken van de reistijd. Bij ongewijzigd beleid zouden de kosten
van de verstopping op de Nederlandse wegen jaarlijks meer dan 4 miljard
euro bedragen. De investeringen die voor de verbetering van de
bereikbaarheid in Nederland tot 2020 nodig zijn, komen neer op circa 24
miljard euro, waarbij het ministerie een financieringsgat van 10 miljard
euro wil dekken met publiek-private samenwerkingsconstructies en invoering
van een kilometerheffing.
Koninklijk Nederlands Vervoer pleit voor een integrale aanpak van de
congestie op de wegen door de bestaande weginfrastructuur efficiënter te
gebruiken,het huidige spoorsysteem als geheel betrouwbaarder te maken,het
gebruik van openbaar vervoer te stimuleren en de noodzakelijke nieuwe (weg-
en spoor) infrastructuur aan te leggen. De automobilist die voornamelijk in
de spits file rijdt, moet meer gestimuleerd worden om een zogenaamde
'gemotiveerde mobilist' te worden. Een combinatie van belonen, ontmoedigen
en doelgerichte communicatie is hiervoor nodig. Een naar tijd en plaats
variabele heffing is een belangrijk instrument dat hiervoor kan worden
ingezet. Het geld dat hiermee wordt verzameld, moet ten goede komen aan een
mobiliteitsfonds, waaruit investeringen in bereikbaarheid betaald
worden.Daarnaast wijst KNV op de noodzaak om op korte termijn gelden te
reserveren voor de noodzakelijke vervangingen in het spoorsysteem,welke
problematiek speelt rond 2008.
Het mobiliteitsfonds moet ingezet worden om de belangrijkste knelpunten in
Nederland op te lossen. Vooral door te investeren in goed openbaar vervoer
en tegelijkertijd andere vormen van collectief personenvervoer sterk te
stimuleren. Eén van de uitgangspunten van de Nota Mobiliteit is: Zorg dat
het openbaar vervoer kan doen waar het sterk in is. En dat is het vervoeren
van enorme aantallen reizigers, waardoor economische centra bereikbaar
blijven zonder dat dit het milieu extra belast. De tijd dat er alleen maar
gesproken werd over de kosten van het openbaar vervoer moeten we achter ons
laten en ons meer richten op de bewezen waarde die het openbaar vervoer
heeft, vindt KNV.
Daarnaast is KNV een voorstander van het stimuleren van het gebruik van
taxisystemen en touringcars om grote aantallen werknemers naar hun bedrijf
te vervoeren. In enkele EU-lidstaten is het gebruik om bij bedrijven van
een bepaalde grootte een mobiliteitsmanager aan te stellen, die het vervoer
van werknemers naar en van het bedrijf regelt. Dit kan in Nederland ook
goed werken.
Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het
beroepspersonenvervoer ? openbaar vervoer, kleinschalig collectief vervoer
en besloten busvervoer - en het beroepsgoederenvervoer over de weg.
Noot voor de redactie,