Socialistische Partij
Rol Van der Hoeven bij HBO-fraude opnieuw ter discussie
30-09-2004 * De SP wil een debat met Minister van der Hoeven over haar
rol als bestuurslid bij de Technische Hogeschool Rijswijk. Openbaar
geworden notulen duiden op een verschil tussen haar feitelijke inzet
rond de fraudeaffaire bij de instelling, en beweringen hierover in
antwoorden op Kamervragen. De TH Rijswijk is één van de scholen die
betrokken is bij de HBO-fraude en moet ruim EUR 2 miljoen
terugbetalen.
SP-Kamerlid Fenna Vergeer wil opheldering: "Van der Hoeven antwoordde
op Kamervragen dat zij de onrechtmatigheden in bestuursvergaderingen
van de TH Rijwijk aan de orde heeft gesteld en om opheldering heeft
gevraagd. Uit de notulen die wij in handen hebben, blijkt dat Van der
Hoeven wel een erg karige opvatting heeft van het begrip `om
opheldering vragen'. Daarnaast geven de notulen ook nog eens
aanleiding tot vragen over een eventueel onterecht uitgekeerde, met
publiek geld betaalde, gouden handdruk."
In het vorige Kamerdebat, naar aanleiding van de eventuele
tegenstrijdige belangen van bestuurslid Van der Hoeven en Minister van
der Hoeven, stelde de minister dat de goedkeuring van de frauduleuze
handelingen plaatsvonden voordat zij lid werd van het bestuur.
Vergeer: "Dat kan best zijn, maar Van der Hoeven was wel lid van het
bestuur toen deze handelingen nog altijd plaats vonden. Daarnaast is
er een aantal andere vragen waar ik nog altijd geen antwoord op krijg,
en ik wil dat die in dit debat beantwoord worden. Bijvoorbeeld of Van
der Hoeven haar medebestuursleden destijds heeft gevraagd, wie van hen
deze frauduleuze constructies wèl goedkeurde en waarom dit gebeurde."
"Als Van der Hoeven die vraag heeft gesteld, snap ik niet waarom zij
niet daadkrachtiger heeft gehandeld. Als zij die vraag niet heeft
gesteld, dan plaatst het haar bestuurlijke vaardigheden en
realiteitszin wel in een ander daglicht," aldus Vergeer.
Vandaag in de procedure vergadering zal de SP pleiten voor een plenair
debat met Minister van der Hoeven over dit onderwerp.