Ingezonden persbericht
29 september 2004 IPB Award 2004 (totaal: 40.000 euro aan prijzengeld)
PERSBERICHT
GENOMINEERDEN IPB AWARD BEKEND
MINISTER MARIA VAN DER HOEVEN VAN OCW OPENT UITREIKING MET KEYNOTE SPEECH
Donderdag 30 september a.s. worden in het Amsterdamse Park Plaza de IPB Awards 2004 uitgereikt. De IPB Award is een managementprijs van 10.000 euro die is ingesteld als beloning voor scholen die op excellente wijze integraal personeelsbeleid hebben ontwikkeld en aldus bijdragen aan het beter en efficiënter functioneren van het onderwijs in Nederland.
In het primair onderwijs zijn de volgende scholen genomineerd: SKOZOK uit Veldhoven,
De Stichting Katholiek Onderwijs Enschede en Samenwerkingsschool Klaver-Heijplaat te Rotterdam.
In de categorie voortgezet onderwijs zijn dat Willem Lodewijk gymnasium te Groningen, het Bonhoeffer College uit Enschede en het Nijmeegse scholengemeenschap Groenewoud.
Naast de algemene prijs voor VO en PO zijn er twee extra prijzen, van elk 10.000 euro. Voor de 'BIO Award', beschikbaar gesteld door de Stichting Beroepskwaliteiten Leraren (SBL) zijn genomineerd: Stichting Katholiek Onderwijs Enschede en het Candea College uit Duiven. Voor de Award 'IPB en een kleurrijke organisatie', beschikbaar gesteld door het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt, zijn OSG Erasmus uit Almelo en de Samenwerkingsschool Klaver-Heijplaat uit Rotterdam genomineerd.
De hoogtepunten uit het programma:
- Keynote lezing door Mw. Maria van der Hoeven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De minister vertaalt het Beleidsplan Onderwijspersoneel 'Een goed werkende onderwijsarbeidsmarkt' naar de praktijk van de scholen in het primair- en voortgezet onderwijs. Accenten liggen hierbij op de meerjarige personeelsplanning en de Wet BIO. In oktober wordt dit Beleidsplan met de 2de Kamer besproken. (volledige tekst Beleidsplan te downloaden op http://www.minocw.nl/werkinonderwijs./index.html)
- 8 praktijkverhalen van voorlopers op het gebied van IPB op een rij;
- (niet zalvende) terugblik en blik in de toekomst (oftewel onderwijsveld zonder en met IPB), gegevens van onderzoek (IPB-Monitor, Ecorys-onderzoek betreffende behoeften aan ondersteuning, vergelijking van een dergelijke ontwikkeling met andere branches bv. overheid) ;
- Evaluatie IPB-project naar inhoud, werkvorm en resultaten.
Het invoeren van integraal personeelsbeleid is een 'must' voor elke school in Nederland. In 2005 moet iedere instelling voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs een goed IPB-plan klaar hebben en in staat zijn deze vorm van personeelsbeleid in te voeren. De IPB Award moet duidelijk maken in hoeverre scholen in staat zijn hun personeel een beroep te bieden met inhoud en perspectief. Dat zal tevens een positieve invloed hebben op het imago en de aantrekkingskracht van het leraarsberoep. De prijs levert een schat van gegevens op over goed integraal personeelsbeleid. Die gegevens komen ter beschikking aan alle belangstellende scholen.De IPB Award is een initiatief van het IPB Bureau en wordt actief ondersteund door het VSWO (werkgevers), de schoolleidersorganisaties en de personeelsvakorganisaties. De coördinatie is in handen van het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie (INOP).