De B&W besluiten van week 40
donderdag 30 september 2004
Reactie College op Regionaal Verkeers- en Vervoersplan.
Het College van B & W heeft gereageerd op het ontwerp Regionaal
Verkeers- en Vervoersplan (RVVP) van het Regionaal Orgaan Amsterdam
(ROA). Het College vraagt vooral aandacht voor de aanleg van de voor
Zaanstad belangrijke verbinding naar de bedrijventerreinen langs het
Noordzeekanaal, de Zuidelijke Randweg, tussentijdse oplossingen voor
het gebied waar de verbinding van de A8 met de A9 is gepland, het
mogelijk doortrekken van de Noord-Zuidlijn van Amsterdam naar Zaanstad
en de samenwerking met het ROA en provincie waar het gaat om het
fietsnetwerk in de regio. Voor Zaanstad zijn ook het goederenvervoer
over water, de capaciteitsvergroting van de Zaanlijn en het verbeteren
van de oost-west autoverbindingen door middel van ongelijkvloerse
kruisingen voor het College belangrijke aandachtspunten. In het
ontwerp is niets meer terug te vinden over de verbinding van de A8 met
de A9. Waar in eerdere concepten nog sprake was tussentijdse
oplossingen tot de mogelijke aanleg na 2020. In het ontwerp zijn zowel
de aanleg, maar ook de eerder bepleite tussentijdse oplossingen voor
bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in het gebied A8-A9 niet
meer opgenomen. Het College vindt dit zeer teleurstellend. De reactie
is een aanvulling op al eerder door Zaanstad geventileerde
standpunten. Zo heeft de gemeenteraad al in een eerder stadium
gereageerd en werd er door het ROA op 15 september een
inspraakbijeenkomst in het Zaantheater georganiseerd.
Bestemmingsplan Kalf naar gemeenteraad
Het bestaande behouden, een regelingen voor bergingen van de woonboten
en aanpassing van het oorspronkelijke groenplan, dat zijn de
ingrediënten van het bestemmingsplan `Kalf` dat het college voorlegt
aan de gemeenteraad. Zaanstad is bezig een groot aantal verouderde
bestemmingsplannen te vernieuwen. Het Kalf behoort daartoe.De gemeente
organiseerde indertijd een informatieavond over het bestemmingsplan.
Daarnaast was er de wettelijke mogelijkheid tot het indienen van
zienswijzen. Er is op brede schaal gebruik gemaakt van beide
mogelijkheden. De inspraakreacties hebben ook geleid tot aanpassingen
van het ontwerp bestemmingsplan. Zo is er een overgangsregeling
opgenomen voor bergingen en schuurtjes van woonschepen. Nu zijn er op
de Braakdijk schuurtjes en bergingen neergezet. De gemeente wilde
oorspronkelijk in het bestemmingsplan opnemen dat alleen drijvende
bergingen toegestaan zijn. Dat is nu veranderd. Voor de woonschepen
die er al lagen blijft de situatie onveranderd. Nieuwkomers mogen
echter geen schuren of bergingen mee realiseren op de Braakdijk. Al in
de ontwerp fase van het bestemmingsplan werden de opmerkingen over het
groen in de wijk ter harte genomen.
Lobby zuidelijke randweg
Burgemeester en Wethouders willen de lobby rondom de Zuidelijke
Randweg richting provincie, rijk en ROA verstevigen. Hiertoe worden
verschillende organisatorische maatregelen genomen. De maatregelen
passen in het streven van de gemeente Zaanstad om haar lobby- en
subsidieverwervingstrajecten gedegen aan te pakken.
Bedrijvenpark Hoogtij
De gemeente zal met Duinweg Investerings mij een
exploitatieovereenkomst sluiten om een klein gedeelte van de gronden
in bedrijvenpark Hoogtij te ontwikkelen. De afspraken die de gemeente
met andere marktpartijen in het gebied heeft gemaakt met betrekking
tot duurzaamheid en financiële bijdragen zijn ook in deze
exploitatieovereenkomst opgenomen.
Verder nam het college een besluit over:
* intrekking pc privé-rekening
* waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) voor de periode 1 oktober
2004 t/m januari 2007
art. 19 . aanvraag bouwvergunning eerste fase locatie Dorpsstraat
290 Assendelft
* art. 19. woonboerderij Veldweg 101 te Westzaan
* subsidieaanvraag m.b.t. wonen, welzijn en zorg bij provincie voor
invoering van woonzorgzones
Gemeente Zaanstad