DENIEUWE OMROEP
DeNieuwe Omroep maakt bezwaar tegen negatieve adviezen
29 september 2004
Rotterdam, 16 september jl. adviseerde de Raad voor Cultuur de
Staatssecretaris van OCW de aanvraag voor voorlopige erkenning van
DeNieuwe Omroep niet te honoreren. Ook de Raad van Bestuur Publieke
Omroep adviseerde op 20 september negatief. DeNieuwe Omroep is van
mening dat de adviezen onvolledig, inconsistent en onjuist zijn en
daarom bijstelling behoeven. In een vandaag verzonden brandbrief
verzoekt DeNieuwe Omroep beide partijen hun advies op basis van de
aangereikte argumenten te heroverwegen. Begin september adviseerde het
Commissariaat voor de Media juist positief over de toetreding van
DeNieuwe Omroep.
De Raad voor Cultuur en de Raad van Bestuur Publieke Omroep zijn van
mening dat DeNieuwe Omroep voornamelijk informatieve programma's wil
maken, waarmee doelgroepen als jongeren, allochtonen en
maatschappelijk teleurgestelden niet bereikt kunnen worden. 'Door onze
programma's te bestempelen als zware non-fictie programma's voor een
hoog opgeleide elite die nu al met veel tevredenheid kijkt naar
Nederland 3, nemen zij de ambities en de leden van DeNieuwe Omroep
niet serieus,' aldus directeur Anna Visser. 'DeNieuwe Omroep wil juist
een brede doelgroep bereiken met toegankelijke, ofwel luchtige,
programma's over zware onderwerpen als mensenrechten, natuur, milieu,
dierenwelzijn en mondiale verhoudingen. Daarom komen vooral ook drama
en amusement terug in onze programmavoorstellen.'
DeNieuwe Omroep vindt het bovendien vreemd dat beide adviesorganen
niet inhoudelijk ingaan op de programmavoorstellen in het beleidsplan.
Dit terwijl aan de hand van deze voorstellen beoordeeld zou moeten
worden of de aanvrager een toegevoegde waarde biedt voor het publieke
bestel. Op dit moment is er geen vegetarisch kookprogramma, geen
realistische dramaserie over vluchtelingen of een programma over de
invloed van reclame op ons consumptiepatroon. Ook een programma zoals
MoveYourAss.tv, waarin jongeren op zoek gaan naar eigen manieren om de
wereld te verbeteren, bestaat niet. Volgens de Raad voor Cultuur heeft
DeNieuwe Omroep op internet met MoveYourAss.tv (Dè website voor de
beginnende wereldverbeteraar) wél laten zien dat zij een grote groep
jongeren kan bereiken met een programma over mondiale verhoudingen.
Visser: 'Wij geloven dat we dat op televisie ook kunnen. Ook jongeren
kun je bereiken met maatschappelijke onderwerpen, als je er maar geen
zware programma's over maakt.'
Het Commissariaat voor de Media ging in haar advies wel in op de
programmavoorstellen van DeNieuwe Omroep en beoordeelde die juist
positief. In haar advies schreef het Commissariaat dat de voorgenomen
programmering van DeNieuwe Omroep zodanig afwijkt van de door de
bestaande omroepen verzorgde programma's, dat het de verscheidenheid
in de landelijke omroep vergroot en daarmee een vernieuwende bijdrage
levert aan de verwezenlijking van de taakopdracht van de Publieke
Omroep.
De Publieke Omroep heeft een probleem met het bereiken van jongeren,
etnische minderheden en 'maatschappelijk teleurgestelden'. De Publieke
Omroep wil aansluiten bij de bestaande voorkeuren van deze groepen
door ontspannende programma's zoals vooral door de commerciële
omroepen worden gemaakt. Dat dit niet per definitie de juiste
oplossing is, blijkt uit de kostbare mediasoap Het Glazen Huis. Een
aflevering van dit prestigieuze project van de publieke omroep trok
vorige week slechts 252.000 kijkers. Dat is minder dan de zendtijd
politieke partijen. 'Door consequent nieuwe omroepen buiten de deur te
houden blokkeren ze een belangrijke vorm van vernieuwing en andere
manieren van programma's maken, terwijl hierdoor deze doelgroepen
juist aangesproken zouden kunnen worden,' aldus Anna Visser.
DeNieuwe Omroep voelt zich gesteund in de haalbaarheid en
wenselijkheid van haar plannen door de resultaten van het onderzoek
dat Market Response in opdracht van de werkgroep 'Naar een andere
Publieke Omroep' uitvoerde. Uit dit onderzoek, dat dinsdag 28
september werd gepresenteerd, blijkt dat de kijker behoefte heeft aan
meer onderscheid tussen de Publieke Omroep en de commerciële zenders
en graag meer informatie, nieuws en serieus eigentijds drama en film
op de publieke netten wil zien. Visser: 'Door te kiezen voor de
strategie van de commerciële zenders doet de Publieke Omroep zichzelf
tekort en geeft ze tegelijkertijd het best denkbare argument voor het
toelaten van DeNieuwe Omroep.'
EINDE BERICHT
Voor de pers
De bezwaarbrieven zijn te lezen op www.denieuweomroep.nl of
telefonisch aan te vragen. Ook voor meer achtergrondinformatie,
interviews en beeldmateriaal kunt u contact op nemen met DeNieuwe
Omroep:
Yvonne Gispen
Communicatie & Voorlichting
E-mail: publiciteit@denieuweomroep.nl
Telefoon: 010 - 476 7507
Mobiel: 06 - 5268 5286
DeNieuwe Omroep werd in januari 2000 opgericht met het doel
programma's te maken met een breed maatschappelijk draagvlak en een
positief, oplossingsgericht karakter. Nadat Staatssecretaris Rick van
der Ploeg de omroep in de zomer van 2000 niet tot het publiek bestel
toeliet, is DeNieuwe Omroep in 2001 begonnen als eerste internetomroep
in Nederland. In 2004 is DeNieuwe Omroep gefuseerd met omroep
Nútopia.
30 sep 04 09:15