woensdag 29 september:
Vensterscholen Groningen "Staan als een huis"
Uit onderzoek blijkt dat de Groninger Vensterscholen het goed doen. De
leerlingenaantallen groeien, de betrokken instellingen werken binnen
een Vensterschool beter samen en er vinden veel verschillende binnen-
en buitenschoolse activiteiten plaats.
Uit het onderzoek bleek echter ook dat sommige ouders moeite hebben te
begrijpen wat een Vensterschool nu precies is. Een ander aandachtspunt
voor de toekomst is de continuïteit van de samenwerking tussen de
verschillende partijen binnen een Vensterschool. Volgens de
onderzoekers passen de Vensterscholen bij een dynamische stad en kan
het een krachtig antwoord zijn op maatschappelijke ontwikkelingen.
In Groningen zijn sinds 1995 tien Vensterscholen van de grond gekomen.
Om een goed inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de
vensterscholen heeft de gemeente Groningen hiernaar een onderzoek
laten uitvoeren. De uitkomsten van het onderzoek zullen worden
gebruikt bij het verder ontwikkelen van de Vensterscholen en het
integraal jeugdbeleid van de gemeente Groningen.
Resultaten op hoofdlijnen
De onderzoekers concluderen dat Groningen met de Vensterscholen een
prestatie van formaat heeft neergezet. De aansluiting tussen
peuterspeelzaal en basisschool (de zgn. doorgaande lijn) is de
afgelopen jaren sterk verbeterd. Tussen basisschool en voortgezet
onderwijs is de aansluiting echter nog gebrekkig. Door het
participeren in een Vensterschool is bijna overal het samenwerken
tussen de verschillende instellingen beter geworden.
Er vinden binnen de Vensterscholen veel binnen- en buitenschoolse
activiteiten plaats. Sport en muziek scoren hierbij als vanouds goed.
Wel moet er extra moeite worden gedaan om kinderen uit kwetsbare
milieus aan de activiteiten deel te laten nemen. Er zijn geen
betrouwbare cijfers over belangstelling en aantallen deelnemers, omdat
de registratie ervan onvolledig is.
Ouderbetrokkenheid is een van de doelen van de Vensterschool.
Successen op dit gebied zijn het project 'opvoedingsondersteuning en
ontwikkelingsstimulering' (op vier Vensterscholen) en het aanstellen
van een allochtone contactpersoon (op vijf Vensterscholen). Daarnaast
blijkt dat ouders moeite hebben om te begrijpen wat een Vensterschool
nu precies is en dat het meer te bieden heeft dan alleen onderwijs.
Ouderbetrokkenheid blijft daarom de komende jaren een aandachtspunt.
Sinds de komst van Vensterscholen zijn in veel wijken de
buurtnetwerken rondom zorg voor 0-12 jarigen anders opgezet. Het
ontwikkelde sluitende zorgsysteem heeft geleid tot een betere
efficiency, zowel qua afstemming onderling alsook in de opvang. De
doorverwijzing naar jeugdzorg is op dit moment een groot probleem. De
betrokken jongeren krijgen daardoor onvoldoende de zorg die ze nodig
hebben omdat de instellingen niet toegerust zijn op de 'zwaardere'
problematiek.
Een deel van de Vensterscholen beschikt over een multifunctionele
accommodatie. Dit biedt veel voordelen: door het onder een dak zitten
wordt er beter samengewerkt en laagdrempeligheid voor de gebruiker.
Tegelijkertijd is het beheer van zo'n multifunctionele accommodatie
niet eenvoudig als gevolg van de verschillen tussen de diverse
onderdelen. Buurtcentrum, school of bibliotheek stellen alle
verschillende eisen aan de beheerder. Overigens hebben sommige
Vensterscholen aangetoond dat het concept van de Vensterschool niet
alleen afhangt van een nieuwe, multifunctionele accommodatie. Met een
verbouwing van bestaande panden en ook in een 'Vensterwijk' kan het
concept van de Vensterschool goed werken. De samenwerking tussen de
participerende instellingen, die in bijna alle wijken met de komst van
de vensterschool is geïntensiveerd, vormt het cement voor de
Vensterschool.
Vensterschool-gedachte
De Vensterscholen zijn totstandgekomen vanuit een ideologie rondom
kansen voor kinderen. Zo is één van de doelen het bieden van betere
opvoedings- en onderwijsmogelijkheden voor alle kinderen. Daarbij
richt de Vensterschool zich niet specifiek op achterstandssituaties,
maar op alle kinderen. Een ander kenmerk van de Groninger
Vensterschool is het bijeenbrengen en integreren van allerlei
voorzieningen voor de jeugd van 0 tot 15 jaar en hun ouders. Meestal
in één gebouw, soms ook dicht bij elkaar in een cluster van gebouwen.
Overigens is het Vensterschool-concept geen blauwdruk dat op elke
situatie ongewijzigd kan worden toegepast. Per wijk en per specifieke
situatie wordt er een Vensterschool op maat ontwikkeld.
Congres
Het evaluatieonderzoek Vensterscholen staat centraal tijdens het
Vensterschool-congres dat op 30 september en 1 oktober wordt
georganiseerd. De Groningse ervaringen met de Vensterscholen blijken
niet alleen leerzaam voor Groningen zelf, maar zijn ook interessant
voor de rest van Nederland. Groningen, als ontwikkelaar van
vernieuwend onderwijs- en jeugdbeleid van het eerste uur, vervult voor
velen nog steeds een voorbeeldfunctie op het gebied van brede scholen.
Inmiddels is ruim de helft van de Nederlandse gemeenten bezig met de
ontwikkeling van brede scholen.
Gemeente Groningen