European Cities Monitor 2004
29 september 2004 - Djoe Lan Tan
Cushman & Wakefield Healey & Baker voert sinds 1990 dit onderzoek uit
onder 500 bedrijven in negen Europese landen. Er worden enquêtes
gehouden onder Senior managers en Board Directors, waarbij ze hun
mening kunnen geven over verschillende aspecten van het
vestigingsklimaat van de belangrijkste Europese zakensteden.
De uitkomsten
* Ook in 2004 staat Amsterdam op de 5e plaats op de ranglijst. Na
Londen, Parijs, Frankfurt en Brussel. Deze rangorde is sinds de
jaren '90 onveranderd gebleven.
* Barcelona en Madrid staan op nummer 6 en 7, net als vorig jaar.
Het verschil met Amsterdam wordt echter kleiner.
* Met name Barcelona zit Amsterdam op de hielen. Op de vraag hoe
goed de respondenten bekend zijn met de steden als zaken-locatie
staat Amsterdam bijvoorbeeld op de 6e plaats met 64% van de
respondenten, achter Barcelona (67%).
Barcelona zit op de hielen. Bovendien is sprake van toenemende
concurrentie van Oost-Europese steden en een aantrekkingskracht van
lage-lonen-landen. De gemeente is zich ervan bewust dat blijvende
alertheid nodig is om het Amsterdamse vestigingsklimaat op peil te
houden. Amsterdam investeert veel in verbeteringen van het
vestigingsklimaat. Dit is blijkbaar niet altijd bekend bij de grote
internationale bedrijven. Hierbij wordt het belang van een goede
city-marketing nogmaals onderstreept. Amsterdam is hierbij met de
campagne I AMsterdam een goede weg in geslagen.
Waar scoort Amsterdam relatief goed op? (rangorde Amsterdam 2004)
* Talenkennis (2e plaats)
* Internationale bereikbaarheid (Schiphol) (4e)
* De algemene score (5e)
* Bekendheid van de stad als zaken-locatie (6e)
Waar scoort Amsterdam relatief slecht op? (rangorde Amsterdam 2004)
* Beschikbaarheid geschikt personeel (7e)
* Kwaliteit telecommunicatie (7e)
* Toegankelijkheid markt en klanten (7e)
* Bereikbaarheid binnen de stad (7e)
* Verbetering vestigingsklimaat door middel van financiële prikkels
(8e)
* Kwaliteit leven in de stad (8e)
* Milieuvervuiling (8e)
* Goede stad voor conferenties en tentoonstellingen (8% van de 500
respondenten noemt Amsterdam, 10e)
* City promotion (6% van de 500 respondenten noemt Amsterdam als
goede city promotor, 11e)
* Kosten personeel (12e)
* Prijs/kwaliteitverhouding kantoorruimte (14e)
* Beschikbaarheid kantoorruimte (15e)
* Bekendheid met verbetering stad (3% van de 500 respondenten noemt
Amsterdam, 20e)
Wat is verbeterd ten opzichte van 2003?
* Kosten personeel (van plaats 13 in 2003 naar 12 in 2004)
Wat is verslechterd ten opzichte van 2003?
* Kwaliteit telecommunicatie (van plaats 6 in 2003 naar 7 in 2004)
* Beschikbaarheid geschikt personeel (van 6 in 2003 naar 7 in 2004)
* Toegankelijkheid markt en klanten (van 5 in 2003 naar 7 in 2004)
* Verbetering vestigingsklimaat door middel van financiële prikkels
(van 4 in 2003 naar 8 in 2004)
* City promotion (9% noemde Amsterdam in 2003 (10e), 6% in 2004
(11e))
* Prijs/kwaliteitverhouding kantoorruimte (van 13 in 2003 naar 14 in
2004)
* Beschikbaarheid kantoorruimte (van 13 in 2003 naar 15 in 2004)
* Bekendheid met verbetering stad (6% noemde Amsterdam in 2003
(10e), 3% in 2004 (20e))
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam