STAP
Websites Palm bier, Bacardi en Flügel stimuleren drankgebruik
Websites Palmbier, Bacardi en Flügel stimuleren drankgebruik
Onderzoek: reclamewebsites met fotogalerie, spelletjes, top 40-muziek
en populair taalgebruik aantrekkelijk voor minderjarigen.
Websites van bepaalde alcoholhoudende dranken kunnen het
alcoholgebruik bij jongeren stimuleren. Dat blijkt uit een uniek
onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Na het bezoek van deze
websites zeggen jongeren van 12 tot en met 17 jaar deze drankjes te
willen uitproberen. Websites met een fotogalerie, spelletjes, top
40-muziek en populair taalgebruik blijken het meest aantrekkelijk. De
websites van Palmbier, Bacardi (sterke drank), Bacardi Breezer en
Flügel bevatten deze kenmerken. Het onderzoek van de Radboud
Universiteit is uitgevoerd in opdracht van STAP (Stichting
Alcoholpreventie).
Invloed van drankwebsites op jongeren van 12 tot en met 17
onderzocht
In het onderzoek was bedoeld om na te gaan welke invloed websites met
alcoholreclame hebben op de opvattingen over alcohol en op de
intenties om alcohol te gebruiken. Een ander doel was om op basis van
wetenschappelijk onderzoek vast te stellen wat de kenmerken zijn van
websites die jongeren aantrekkelijk vinden.
In het onderzoek zijn 327 schoolgaande jongeren van 12 tot en met 17
jaar ondervraagd. In twee groepen (onderzoeksgroep en controlegroep)
bezochten ze elk 4 verschillende websites.
Het onderzoek betrof acht Nederlandstalige websites: Palm (bier),
Bacardi (sterke drank), Bacardi Breezer, Flügel (shooter), Gulpener
(bier), Duvel (bier), Bols en Hertog Jan (bier). De vier eerstgenoemde
sites bleken voor jongeren aantrekkelijke kenmerken te hebben; de
andere vier niet. De regels van de alcoholproducenten schrijven voor
dat alcoholreclame niet in het bijzonder op minderjarigen gericht mag
zijn (Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank).
De resultaten van het onderzoek zijn representatief voor jongeren van
deze leeftijd in Nederland.
Fotogalerie, taalgebruik, computergames en top 40-muziek
aantrekkelijk
Uit het onderzoek blijkt dat vier kenmerken van de acht geanalyseerde
websites de sites aantrekkelijk maken voor jongeren. Dat zijn:
-De aanwezigheid van een fotogalerie: tijdens promoties van
alcoholhoudende dranken worden foto's van jongeren gemaakt en op de
website van het gepromote drankmerk geplaatst.
-Op jongeren gericht taalgebruik (je en jij in plaats van u,
aanwezigheid van Engelstalige kreten en termen).
-De mogelijkheid om computerspelletjes en wedstrijden te spelen.
-De mogelijkheid om top 40-muziek te downloaden.
Chatbox en leeftijdswaarschuwing
Minder hoog bij de onderzochte leeftijdsgroep scoorde de aanwezigheid
van een chatbox en informatie over films en sport. Uit het onderzoek
bleek dat de aanwezigheid van een leeftijdswaarschuwing minderjarigen
er niet van weerhoudt website met alcoholreclame te bezoeken; 70% gaf
aan zich daar niets van aan te trekken.
Bezoek aan website met alcoholreclame leidt tot trek in drank
Het onderzoek van de Radboud Universiteit toont verder aan dat
jongeren van 12-17 jaar die voor hen aantrekkelijke websites met
alcoholreclame bezoeken positiever gaan denken over het gebruik van
alcohol en over het gebruik van het merk dat wordt gepromoot. Ook
blijkt dat zij na het bezoeken van de websites voor Palm, Bacardi,
Bacardi Breezer en Flügel aangeven deze drankjes te willen
uitproberen. De resultaten werden afgezet tegen de effecten van het
bezoek aan minder aantrekkelijke websites door een controlegroep.
Uit het onderzoek bleek dat 6% van de jongeren van 12 t/m 17 jaar de
website van Bacardi Breezer heeft bekeken en 7% de website van Flügel.
Op grond van de cijfers van CBS kan geconcludeerd worden dat
respectievelijk 72.000 en 84.000 minderjarige jongeren deze websites
dus ooit hebben bezocht.
STAP pleit voor regelgeving alcoholreclame via internet
Volgens de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank (RVA), een
vrijwillige gedragscode opgesteld door de alcoholbranche, mag
alcoholreclame niet in het bijzonder op jongeren onder de 18 jaar
worden gericht. Reclame die aantrekkelijk blijkt voor jongeren, maar
waarvan de adverteerder zelf aangeeft dat deze niet doelbewust is
gericht op jongeren, is volgens de RVA toegestaan.
Op grond het onderzoek van de Radboud Universiteit pleit STAP voor een
verbod op internetreclame die een of meer kenmerken bevat die jongeren
nadrukkelijk aanspreken.
STAP (Stichting Alcoholpreventie), 4 oktober 2004
dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur
STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88
3533 JP Utrecht
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl
Bron: Vriends, C (2004) Geniet, maar surf met mate. Een onderzoek naar
de aantrekkelijkheid van alcoholreclame op het internet voor jongeren
tussen de 12 en 17 jaar.
Radboud Universiteit Nijmegen, vakgroep Communicatiewetenschap.
Uitgave: STAP, Utrecht.
29 sep 04 14:35