NIEUWSBERICHTEN WESTERVOORTPOST
Aanvragen & vergunningen
Bouwaanvragen:
* Vos de Waelstraat 24, uitbreiden woning -
* 't Eeland 34, uitbreiden woning
* St. Anfriedlaan 5, wijzigen kap van berging
* St. Anfriedlaan 5, vervangen dakpannen woning
* St. Anfriedlaan 4, uitbreiden woning
Sloopmelding:
* Schoolstraat 7, verwijderen asbestplaatje
Verleende bouwvergunning:
* Scheisprong 14, wijzigen portaal/entree
* Vredenburgstraat 22, plaatsen carport
Vergadering Welstand:
Vindt om de 2 weken plaats in elke even week op dinsdagmiddag vanaf
13.30 uur. Op de maandag daarvoor is de agenda in te zien bij de
afdeling Ruimte & Samenleving. Bezoekers dienen zich bij die afdeling
aan te melden, telefoon 026-3179531.
Nadere informatie, onder meer over de concrete data van de verleende
vergunningen, kunt u inwinnen bij afdeling Ruimte & Samenleving, tel.
3179531
Overige verleende vergunningen
Voor de hieronder genoemde activiteiten zijn de benodigde
ontheffingen, vergunningen en toestemmingen verleend:
* Dorpstraat 27, voor het kappen van 1 Wilg
* Kloosterdreef, voor het kappen van 6 linden, 1 berk, 1es en 1
haagbeuk
* Schoonoord voor het kappen van 17 haagbeuken
* Mosterdhof thv hsnr 332 voor het kappen van 1 kastanje
Nadere informatie, onder meer over de concrete datum van de
bekendmakingen, kunt u inwinnen bij de afdeling Openbare Werken, tel.
3179363 (kapvergunningen).
Heeft u bezwaar?
Indien u het niet eens bent met één van de verleende vergunningen ,
dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken
bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift bij het college
van burgemeester en wethouders, Postbus 40, 6930 AA Westervoort. De
termijn van 6 weken vangt aan met ingang van de dag na die waarop dit
besluit is bekendgemaakt bij de aanvrager. Het indienen van een
bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. De indiener van een
bezwaarschrift kan, als er gelet op de betrokken belangen sprake is
van spoed, tevens een voorlopige voorziening (zoals schorsing)
aanvragen bij de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank,
sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Hiervoor moet u
griffierecht betalen. De griffier van de rechtbank kan u over deze
kosten informeren.
Verkeersbesluit
De afdelingsmanager van de afdeling Openbare Werken maakt bekend dat
hij - krachtens delegatiebesluit van de gemeenteraad en het
mandateringsbesluit van burgemeester en wethouders - in verband met de
jaarlijks te houden kermis besloten heeft tijdelijke
verkeersmaatregelen te treffen.
De maatregelen gelden voor een periode vanaf donderdag 30 september
2004 vanaf 13.00 uur tot woensdag 6 oktober 2004 12.00 uur en hebben
betrekking op:
* het instellen van een parkeerverbod aan beide zijden van de
rijbaan, te weten: ·
+ Molenlaan;
+ gedeelte Mosterdhof gelegen tussen de Dorpstraat en
Mosterdhof 195.
* het afsluiten van weggedeelten voor alle verkeer m.u.v.
voetgangers, te weten:
+ gedeelte Dorpstraat vanaf de Klapstraat tot aan de kruising
met Molenlaan/Mosterdhof ;
+ gedeelte Dorpstraat vanaf de kruising Molenlaan/Mosterdhof
tot aan de kruising met Kerkstraat.
De maatregelen zullen op de voorgeschreven wijze door middel van
plaatsing van de daarvoor benodigde verkeerstekens worden uitgevoerd.
Vergadering Streekcommissie
Streekcommissie West-Achterhoek en Liemers adviseert mede Gedeputeerde
Staten van de provincie Gelderland over de besteding van provinciale
en Europese gelden ten behoeve van de streek West-Achterhoek en
Liemers. Zij doet dit ieder jaar in de vorm van een jaarprogramma.
De Streekcommissie West-Achterhoek en Liemers vergadert op donderdag 7
oktober 2004 om 15.00 uur in het gemeentehuis van Gendringen. Deze
vergadering is openbaar.
Reden voor deze openbare aankondiging is de beoordeling van de
projecten in de 4e tranche 2004 van het jaarprogramma 2004 van
streekcommissie West-Achterhoek en Liemers.
Agenda:
1. Opening en mededelingen
2. Ingekomen post
3. Verslag vorige vergadering
4. Projecten 4e tranche 2004
5. Brief aan provincie
6. Stand van zaken voorbeeldprojecten
7. Rondvraag en sluiting
Het jaarprogramma ligt tijdens kantooruren ter inzage bij het
secretariaat. Deze is gevestigd in het kantoor van Plattelandshuis,
Hummeloseweg 85 te Zelhem (telefoon: 0314 - 625 000).
Duurzaam Accommodatiegebruik
Op 22 september jl. is er een presentatie geweest van het eindrapport,
oftewel het integrale advies voor de accommodaties van onderwijs,
welzijn, cultuur en sport. Dit rapport is het resultaat van het
project Integraal Accommodatiebeleid dat de gemeente in januari van
dit jaar is gestart.
Doel van dit project is het toewerken naar een doelmatig, efficiënt en
betaalbaar accommodatiebeleid voor de gewenste voorzieningen in onze
gemeente. Daarbij dient dit nieuwe, geïntegreerde accommodatiebeleid
een besparing van 195.000,- per jaar op te leveren. Vrij snel na de
start van het project werden acute liquiditeitsproblemen geconstateerd
ten aanzien van de financiële positie van de SABW. Naast het ter
beschikking stellen van een overbruggingskrediet is naar aanleiding
van deze dreiging tussentijds besloten om een spoedonderzoek uit te
voeren naar de overlevingskansen van zwembad De Pals, afgezet tegen
strikte financiële condities. Beide onderzoeken zijn door externe
specialisten (van het SGBO) uitgevoerd.
Met het eindrapport dat er nu ligt kan de gemeente een duurzame en
efficiëntere invulling van de Westervoortse accommodaties op langere
termijn realiseren. Het rapport analyseert de huidige situatie, de
ontwikkelingen, de knelpunten, de onderhoudssituatie en de wensen.
Voor de geconstateerde knelpunten worden oplossingen aangedragen. Het
resultaat is een meerjarenvisie in zowel tijd als financiële middelen
voor de komende 15 jaar.
Verschillende alternatieven voor oplossingen van knelpunten zijn
besproken en met elkaar vergeleken. Daaruit is een gezamenlijk
voorkeursscenario gekomen. In grote lijnen ziet dit voorkeursscenario
er als volgt uit:
* Nieuwbouw voor onderwijs op Emmerik
* Concentreren van welzijn bij De Nieuwhof
* Afstoten of sluiten van het zwembad *
* Concentreren van zaalsporten bij De Pals
*: Het spoedonderzoek naar de toekomstmogelijkheden van het zwembad is
onlangs afgerond. Met de drie partijen (dhr. Frieling, de SABW en
Lindewegen Beheer) wordt momenteel gesproken over mogelijke plannen
tot overname en exploitatie van De Pals. De raad zal in één van haar
volgende vergaderingen een besluit nemen ten aanzien van het
sportcomplex. Welke uitwerking dit heeft op het voorkeursscenario is
op dit moment nog niet duidelijk.
Hieronder worden de scenario's specifiek voor Onderwijs (tabel 1) en
voor Welzijn, Cultuur en Sport (tabel 2) weergegeven. In deze
samenvatting wordt geen financiële vertaling gegeven, deze is
uiteraard wel in het rapport te vinden. U kunt het rapport inzien op
het gemeentehuis en op www.westervoort.nl , onder het kopje "Duurzaam
Accommodatiebeleid".
Tabel 1: voorkeursscenario Onderwijs
Denominatie
Oplossingen
Vrijvallende gebouwen
Openbaar onderwijs
- Nieuwbouw voor de gehele OBS De Verrekijker op Emmerik
- OBS De Schakel behouden op de huidige locatie
Paepestraat (2009)
PC-onderwijs
- PC De Klimroos op termijn in zijn geheel naar de Klapstraat
Dorpsstraat (2010)
RK-onderwijs
- RK De Flierefluiter behouden op de huidige locatie
- Nieuwbouw voor locatie De Brug (Schoolstraat) op Emmerik
- RK De Brug (Uiterweert) en RK De Tuimelaar samen naar
locatie Hoge Hoeve (2009)
Schoolstraat (2009)
Uiterweert (2009)
Tabel 2: voorkeursscenario Welzijn, Cultuur en Sport
Instelling/accommodatie
Oplossing
Vrijvallende gebouwen
Bibliotheek
- Sociaal-culturele ruimte commercieel exploiteren
- Sociaal-culturele ruimte bibliotheek (direct)
Jongerencentrum At Last
- At Last behouden op huidige locatie
Muziekschool /Speeldoos
- Peuterspeelzaal De Speeldoos naar De Nieuwhof
- Muziekschool (2006)
Peuterspeelzalen
- De Blokkendoos aan de Koeweide naar De Nieuwhof (2006)
- De Kleurdoos in De Nieuwhof behouden
- De Blokkendoos Koeweide (2006)
Forum
- Alle instellingen naar De Nieuwhof
- Forum (2006)
De Pals
- Zwembad afstoten of sluiten
- Horeca afstoten (of zonder benodigde bijdrage realiseren
door pachter of exploitant)
- Sporthal behouden in 1/3 en 2/3
De Nieuwhof
- Sportzaal en cultureel centrum verbouwen voor gebruik door
welzijnsinstellingen
- Sportzaal komt te vervallen
Het voorkeursscenario heeft de volgende gevolgen:
* Het aantal onderwijslokaties wordt teruggedrongen en alle
noodlokalen worden gesloten
* Ruimte voor planontwikkeling in het centrum
* Ruimte voor nieuwe plannen in het gebied De Waay
* Welzijnscluster bij De Nieuwhof kan uitgroeien tot een centrale
functie voor welzijn&zorg
* De zaalsporten worden geconcentreerd bij De Pals wegens vervallen
sportzaal De Nieuwhof
* Het zwembad wordt afgestoten of gesloten; de sporthal blijft
* De financiële taakstelling kan deels worden behaald.
Vervolg van het project
Binnenkort (waarschijnlijk op 11 oktober a.s.) wordt de rapportage
behandeld in de raad. Zoals gebruikelijk bij een raadsvergadering kan
er ook dan gebruik gemaakt worden van het spreekrecht. In de periode
tot december 2004 zijn er overlegronden met de besturen van onderwijs
en welzijnsinstellingen. Deze belanghebbende partijen hebben dan de
gelegenheid om, voordat de plannen verder uitgewerkt en ingevuld
worden, mee te denken en hun mening te geven. Tegelijkertijd wordt
binnen het project het financiële kader uitgewerkt en getoetst op
haalbaarheid. De resultaten van de overleggen en van het financiële
onderzoek gaan in februari 2005 naar het college van burgemeester en
wethouders dat zich dan uitspreekt over de haalbaarheid van de
voorgestelde plannen. Hierna volgt een inspraaktraject; u kunt dan uw
zienswijze (mening) schriftelijk indienen. Het college van
burgemeester en wethouders weegt alle meningen mee in het definitieve
voorstel dat vervolgens voor advies naar de commissie Bestuur,
Samenleving en Financiën (april 2005) gaat en daarna voor definitieve
besluitvorming naar de gemeenteraad (naar alle waarschijnlijkheid in
mei 2005).
Overigens is ook in die laatste fase van politieke besluitvorming nog
inspraak mogelijk: wanneer het voorstel in de commissie en raad wordt
besproken, kunnen belanghebbenden gebruik maken van het spreekrecht en
hun standpunt nog eens naar voren brengen. Wie hiervan gebruik wil
maken, moet dat wel vóór het begin van de vergadering even melden bij
de voorzitter. Heeft u vragen over het project Duurzaam
Accommodatiegebruik, dan kunt u bellen naar de projectleider, de heer
C. te Riele (telefoonnummer 3179265). Mailen kan ook, het e-mailadres
is: carl.te.riele@westervoort.nl Alle informatie over het project is
ook te vinden op de gemeentelijke website.
Aanslagen Diftar 1e halfjaar 2004
Afgelopen week zijn de aanslagen van de diftar over de ledigingen van
de grijze en groene containers van het 1e halfjaar 2004 bezorgd.
Termijnen:
Voor belastingplichtigen die geen gebruik maken van automatische
incasso kan het belastingbedrag in twee termijnen per acceptgiro
worden voldaan. Voor belastingplichtigen die de gemeente wel
gemachtigd hebben om de aanslag automatisch af te schrijven zal een
belastingbedrag van boven de 40,00 in 4 gelijke termijnen worden
afgeschreven. Voor bedragen van minder dan 40,00 geldt een minimum
termijnbedrag van 10,00 per termijn.(Bijvoorbeeld een aanslag van
25,60 wordt in 2 termijnen van 10,00 en 1 termijn van 5,60
afgeschreven).
Kwijtschelding:
Iedereen die voor de aanslag van 2004, met daarop de aanslag voor de
onroerend-zaakbelasting en het vastrecht afvalstoffenheffing of
verzamelcontainer, geheel of gedeeltelijk kwijtschelding hebben
ontvangen worden aangeschreven voor een verkorte toetsing. Voor nieuwe
verzoeken kan een kwijtscheldingsformulier aangevraagd worden bij de
afdeling Financiën & Ondersteuning, bereikbaar tijdens kantooruren op
telefoonnummer 026-3179400. Ook kunnen deze kwijtscheldingsformulieren
afgehaald worden bij de receptie van het gemeentehuis.
Informatie:
Voor vragen over het aantal ledigingen kunt u terecht bij de
Diftarlijn, bereikbaar tijdens kantooruren op telefoonnummer
026-3179456.
Voor vragen over de aanslag kunt u terecht bij de afdeling Financiën &
Ondersteuning, bereikbaar op kantooruren tijdens de telefoonnummers
026-3179412 en 026-3179400.
Westervoort werkt aan .
rotonde Rivierweg - Broeklanden: tijdelijke verkeersmaatregelen /
voorzieningen openbaar vervoer
Op de kruising Rivierweg - Broeklanden wordt in de periode vanaf 24
augustus 2004 tot 1 november 2004 een rotonde aangelegd. Daarvoor is
het noodzakelijk dat onderstaande tijdelijke verkeersvoorzieningen
worden getroffen:
* Tijdens de gehele uitvoeringsperiode vanaf 24 augustus 2004 tot 1
november 2004 is:
+ de aansluiting Broeklanden op Rivierweg voor alle verkeer
afgesloten;
+ er een omleidingsroute voor gemotoriseerd verkeer van en naar
de wijk Broeklanden via 'T Hoge Eind / Klapstraat;
+ er een omleidingsroute voor fietsers vanuit Broeklanden via
De Halve Morgen naar de Rivierweg richting Ossenkamp;
+ er een omleidingsroute voor fietsers van de Rivierweg via de
Arcke Noachstraat;
+ de Arcke Noachstraat voor gemotoriseerd verkeer afgesloten,
uitgezonderd aanwonenden en fietsers;
+ lijndienst 69 van het openbaar vervoer rijdt via Het Ambacht
- Liemersallee met aan beide zijden een tijdelijke halte bij
rotonde Liemersallee - Broeklanden;
+ op de Rivierweg ter plaatse van de werkzaamheden een
snelheidsbeperking van 30 km/h.
* Vanaf 24 augustus 2004 tot en met 15 oktober 2004 blijft
gemotoriseerd verkeer op de Rivierweg in beide richtingen
mogelijk. De eerste 1,5 week met hinder in verband met de inzet
van een VRI.
* Vanaf 18 oktober 2004 tot 1 november 2004 blijft gemotoriseerd
verkeer op de Rivierweg in beide richtingen mogelijk. In verband
de beschikbaarheid van maar één rijstrook via een nieuw gedeelte
van de rotonde wordt de doorgang met een VRI geregeld.
* In het weekend van 30/31 oktober 2004 is de nieuwe rotonde
gedurende 1 dag voor gemotoriseerd verkeer afgesloten. Hierover
volgt nog nadere informatie.
Tijdens de uitvoering kan voor vragen en/of nadere informatie gebeld
worden naar:
* De heer M. Verploegen, uitvoerder van Heijting B.V., telefoon
06-53 789 997 of met
* De heer R. Oostendorp, gemeente-opzichter, telefoon 026-317 95 23
Voor een uitvoerigere beschrijving van de tijdelijke maatregelen
verwijzen wij u naar nieuwsbrief nr. 4 van 'Rotonde Rivierweg -
Broeklanden". Deze maar ook alle andere nieuwsbrieven over de aanleg
van de rotonde kunt u nalezen op www.westervoort.nl bij de rubriek
Nieuwsbrieven / Westervoort werkt aan
Overlast door werkzaamheden aan het spoor
In de periode tot en met 20 december 2004 gaat Volker Stevin Rail &
Traffic Contracting werkzaamheden aan het spoor tussen Arnhem en
Zevenaar verrichten. Het gaat om een kabel- en leidingenonderzoek, een
obstakelonderzoek en het verwijderen van koppelspoorstaven. Bovendien
moet het werk 's nachts worden uitgevoerd. Dit heeft te maken met de
treinenloop en de veiligheid van het personeel.
De kans bestaat dat u op enigerlei wijze met name 's nachts
(geluid)hinder ondervindt. Omdat het traject echter door vier
gemeenten loopt wordt niet elke nacht op een vaste plaats langs het
spoor in de gemeente Westervoort gewerkt.
In verband met het belang van de veiligheid op het spoor heeft het
college van burgemeester en wethouders besloten voor deze
werkzaamheden op grond van de Algemene plaatselijke verordening
ontheffing te verlenen. Aan de ontheffing zijn wel voorschriften
verbonden. Zij hebben voornamelijk tot doel de geluidniveaus en de
overlast tot een minimum te beperken. Zo mag bijvoorbeeld een werktuig
pas in bedrijf zijn als dat op dat moment nodig is. Ook heeft het
college maximale geluidsniveaus vastgesteld voor de werkzaamheden.
Een belangrijk voorschrift is ook dat Volker Stevin een 24 uurs
klachtenafhandeling moet voeren. Dit betekent dat steeds een
medewerker van het bedrijf bereikbaar moet zijn om klachten in
ontvangst te nemen en daarop maatregelen moet treffen. Wanneer u
ondanks voorzorgsmaatregelen toch overlast van het werk aan het spoor
ondervindt, kunt u 24 uur per dag contact opnemen met het meldcentrum
van Volker Stevin op telefoonnummer (023) 5189401. Verder moeten
afwijkingen in de planning tijdig aan de gemeente worden doorgegeven
en moeten de betrokken inwoners van de gemeente op tijd over de
werkzaamheden worden geïnformeerd.
Mogelijk wordt door Volker Stevin nog een ontheffing bij ons
aangevraagd voor vervolgwerkzaamheden die in de loop van volgend jaar
moeten worden uitgevoerd. Hoe groot en wanneer er hiermee overlast kan
ontstaan is op dit moment nog niet helemaal duidelijk. Zodra er meer
bekend is informeren wij u hierover . Houdt u dus goed de informatie
van de gemeente in de gaten!
U kunt de aanvraag en de ontheffing die geldt voor de werkzaamheden
vanaf vandaag tot en met 20 december 2004 inzien op de afdeling Ruimte
& Samenleving van het gemeentehuis, Dorpsplein 1 in Westervoort op
werkdagen van 8.00 tot 12.30 uur en 's middags op afspraak van 14.00
tot 16.00 uur. Daarnaast is inzage mogelijk op afspraak tijdens de
openstelling op maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur.
Belanghebbenden die het niet eens zijn met de ontheffing kunnen op
grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij het college van
burgemeester en wethouders bezwaar maken. Meer informatie over het
maken van bezwaar en de termijn waarbinnen dat moet gebeuren, kunt u
krijgen bij de heer R.F. Verstegen van het team Handhaving &
Vergunningverlening van de afdeling Ruimte & Samenleving op
telefoonnummer (026) 3179380.
Dorpsdichter
Aangezien er vanuit het gemeentehuis zoveel valt te melden in deze
Westervoort Post, wordt het gedicht van onze dorpsdichter verplaatst
naar volgende week.
Gemeente Westervoort