september 2004
Gemeente presenteert plannen voor onderwijsbeleid tot 2010 (28
september)
De gemeente Den Haag overlegt binnenkort met het Haagse onderwijsveld
over het toekomstige onderwijsbeleid in de stad. Daarvoor worden in
oktober en november bijeenkomsten georganiseerd om te praten over het
beleidsplan 'Haagse Klasse(n)'. Vertegenwoordigers van schoolbesturen,
scholen en andere betrokkenen bij het Haagse onderwijsveld worden voor
deze bijeenkomsten uitgenodigd. Pierre Heijnen, wethouder van
onderwijs, geeft in het beleidsplan 'Haagse Klasse(n)' een visie op de
rol en de taken van de gemeente tot 2010.
Elke leerling op de juiste plek
Het lokaal onderwijsbeleid van Den Haag richt zich tot 2010 op een
drietal doelstellingen. Ten eerste is het belangrijk dat iedere
leerling een juiste plek in het onderwijs heeft. Hierdoor kan iedereen
zoveel mogelijk zijn of haar talenten ontwikkelen en - voor zover
mogelijk - een startkwalificatie behalen. Daarbij vindt de gemeente
het belangrijk dat iedere Hagenaar zijn leven lang leert. Concreet
betekent dit dat er voldoende onderwijsaanbod beschikbaar moet zijn en
dat het aanbod is afgestemd is op de behoeften en capaciteiten van de
leerling. Ook is het belangrijk dat de verschillende voorzieningen,
waaronder scholen, rond jongeren hun aanbod en werkwijze op elkaar
afstemmen en elkaar versterken.
Samenleven
De tweede doelstelling van het onderwijs is actief bijdragen aan het
versterken van de sociale samenhang en het prettig samenleven in de
stad. Een voorwaarde hiervoor is dat elke leerling zich veilig kan
voelen binnen en buiten school. Iedere school levert waar mogelijk een
concrete bijdrage aan het prettig samenleven in de wijk. Ook blijft
het onderwijs samenwerken met organisaties op het gebied van welzijn,
cultuur en sport om deelname aan de samenleving in de wijk te
bevorderen.
Economie
Ten derde moet het Haagse onderwijsaanbod aansluiten bij de behoeften
van de Haagse economie. Zo kan het onderwijs een bijdrage leveren aan
een goed Haags vestigingsklimaat voor bedrijven en andere
instellingen. Er moet dus voldoende kwalitatief goed onderwijs
beschikbaar zijn. Ook voldoende internationaal onderwijs is van
belang, bijvoorbeeld voor kinderen van werknemers van internationale
organisaties en bedrijven.
In het beleidsplan 'Haagse Klasse(n)' worden naast deze doelstellingen
ook beleidsvoornemens van het Rijk en de maatschappelijke
veranderingen genoemd waar het onderwijs mee te maken heeft.
Voorbeelden hiervan zijn de nieuwe verantwoordelijkheden van gemeenten
op het gebied van onderwijsachterstandenbeleid en de
ouderbetrokkenheid die onder druk lijkt te staan. In oktober en
november 2004 organiseert de gemeente bijeenkomsten om over het
beleidsplan Haagse Klasse(n) te praten.
De gemeenteraad bespreekt vervolgens het plan. Het is de bedoeling dat
het nieuwe beleidsplan met ingang van het schooljaar 2005 - 2006 van
kracht wordt.
Gemeente Den Haag