Gemeente Den Haag

september 2004
Gemeente presenteert plannen voor onderwijsbeleid tot 2010 (28 september)

De gemeente Den Haag overlegt binnenkort met het Haagse onderwijsveld over het toekomstige onderwijsbeleid in de stad. Daarvoor worden in oktober en november bijeenkomsten georganiseerd om te praten over het beleidsplan 'Haagse Klasse(n)'. Vertegenwoordigers van schoolbesturen, scholen en andere betrokkenen bij het Haagse onderwijsveld worden voor deze bijeenkomsten uitgenodigd. Pierre Heijnen, wethouder van onderwijs, geeft in het beleidsplan 'Haagse Klasse(n)' een visie op de rol en de taken van de gemeente tot 2010.

Elke leerling op de juiste plek
Het lokaal onderwijsbeleid van Den Haag richt zich tot 2010 op een drietal doelstellingen. Ten eerste is het belangrijk dat iedere leerling een juiste plek in het onderwijs heeft. Hierdoor kan iedereen zoveel mogelijk zijn of haar talenten ontwikkelen en - voor zover mogelijk - een startkwalificatie behalen. Daarbij vindt de gemeente het belangrijk dat iedere Hagenaar zijn leven lang leert. Concreet betekent dit dat er voldoende onderwijsaanbod beschikbaar moet zijn en dat het aanbod is afgestemd is op de behoeften en capaciteiten van de leerling. Ook is het belangrijk dat de verschillende voorzieningen, waaronder scholen, rond jongeren hun aanbod en werkwijze op elkaar afstemmen en elkaar versterken.

Samenleven
De tweede doelstelling van het onderwijs is actief bijdragen aan het versterken van de sociale samenhang en het prettig samenleven in de stad. Een voorwaarde hiervoor is dat elke leerling zich veilig kan voelen binnen en buiten school. Iedere school levert waar mogelijk een concrete bijdrage aan het prettig samenleven in de wijk. Ook blijft het onderwijs samenwerken met organisaties op het gebied van welzijn, cultuur en sport om deelname aan de samenleving in de wijk te bevorderen.

Economie
Ten derde moet het Haagse onderwijsaanbod aansluiten bij de behoeften van de Haagse economie. Zo kan het onderwijs een bijdrage leveren aan een goed Haags vestigingsklimaat voor bedrijven en andere instellingen. Er moet dus voldoende kwalitatief goed onderwijs beschikbaar zijn. Ook voldoende internationaal onderwijs is van belang, bijvoorbeeld voor kinderen van werknemers van internationale organisaties en bedrijven.

In het beleidsplan 'Haagse Klasse(n)' worden naast deze doelstellingen ook beleidsvoornemens van het Rijk en de maatschappelijke veranderingen genoemd waar het onderwijs mee te maken heeft. Voorbeelden hiervan zijn de nieuwe verantwoordelijkheden van gemeenten op het gebied van onderwijsachterstandenbeleid en de ouderbetrokkenheid die onder druk lijkt te staan. In oktober en november 2004 organiseert de gemeente bijeenkomsten om over het beleidsplan Haagse Klasse(n) te praten.
De gemeenteraad bespreekt vervolgens het plan. Het is de bedoeling dat het nieuwe beleidsplan met ingang van het schooljaar 2005 - 2006 van kracht wordt.