Onderwijsraad
P E R S B E R I C H T
BASISONDERWIJS IS VOOR ONS ALLEN
Koers Primair Onderwijs, het meerjarenbeleidsplan van het ministe-
rie van OCW, bevat een visie op de toekomst van het primair onder-
wijs. In deze visie is duidelijkheid over de doelstelling van het on-
derwijs en over de nagestreefde opbrengsten daarbij belangrijk. Dit
geldt ook voor de verdeling van de verantwoordelijkheid tussen
scholen, gemeentebesturen en de landelijke overheid. Dit stelt de
Onderwijsraad in zijn advies Koers primair onderwijs: werken aan
gezamenlijke doelen, dat vandaag is aangeboden aan de minister van
OCW.
De raad gaat in zijn advies in op het belang van het stellen van heldere doe-
len voor het primair onderwijs. Dat zijn de kerndoelen en de Europese on-
derwijsdoelstellingen. De basisschool legt immers het fundament voor later
schoolsucces en is daarmee van belang voor de Nederlandse ambities: het
terugdringen van voortijdige schooluitval en het verhogen van lees- en re-
kenvaardigheid voor alle kinderen. Daarnaast wil de raad aandacht voor de
`bovenkant'. Bijzondere talenten moeten aan bod kunnen komen en verder
stelt de raad voor om leerstandaarden ook voor het hogere niveau van `ge-
vorderden' in te voeren.
Scholen voor primair onderwijs zijn onderdeel van een maatschappij die in
beweging is. Zij spelen in op gebeurtenissen en ontwikkelingen binnen en
buiten de school. Hiervoor is beleidsruimte nodig om eigen initiatieven te
ontwikkelen. De raad vindt het belangrijk dat er helderheid is over de omvang
van de autonomie van de scholen en over de verdeling van verantwoordelijk-
heden.
De raad benadrukt de noodzaak van variëteit in autonomie. De mate van
beleidsvoerend vermogen van de school is daarbij maatgevend. Koers Primair
Onderwijs zou hieraan meer aandacht moeten schenken. Tegelijkertijd kent
deze autonomie ook haar grenzen. Een van de grenzen bestaat uit de ge-
meenschappelijke doelen waar alle scholen aan moeten werken.
De raad vraagt ook aandacht voor de rol van de gemeente in het lokale on-
derwijsbeleid. De gemeente is een belangrijke partner van het onderwijs, zegt
Koers Primair Onderwijs. Indien de lokale overheid een verantwoordelijkheid
wordt toebedeeld voor het terugdringen van voortijdig schoolverlaten, dient
de gemeente ook de regierol te blijven behouden en daar de middelen voor
krijgen.