INTELLIGENCE GROUP
Uitzendbureaus en scholen belangrijk aanpak jeugdwerkloosheid
Uitzendbureaus en scholen belangrijk voor aanpak jeugdwerkloosheid
Netwerk en bekenden effectiefste manier om een baan te vinden.
Capelle aan den IJssel - 21 procent van de Nederlandse
beroepsbevolking heeft zijn/haar huidige baan gevonden via het eigen
netwerk. Ook bij de groep die recent is toegetreden op de arbeidsmarkt
is het eigen netwerk veruit de effectiefste manier om aan een baan te
komen. Uitzendbureaus en scholen hebben daarnaast een zeer belangrijke
rol om starters aan een baan te helpen. Vacaturesites blijven in hun
effectiviteit achter ten op zichte van deze traditionelere kanalen.
Dit blijkt uit het continu Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van de
Intelligence Group dat onder 1.606 werkzame personen is gehouden
juni/juli 2004.
Belangrijke rol uitzendbureaus en scholen aanpak jeugdwerkeloosheid
17 procent van de starters op de arbeidsmarkt vindt zijn/haar baan via
het uitzendbureau. Daarmee is het uitzendbureau het belangrijkste en
effectiefste bemiddelingskanaal om jongeren aan een baan te helpen.
Ook scholen hebben een belangrijke rol om starters te begeleiden naar
de arbeidsmarkt bijvoorbeeld door het voorzien in stageplaatsen. 11
procent van de starters vindt via school zijn/haar nieuwe baan.
Daarmee vervullen vooral scholen en uitzendbureaus een belangrijke rol
om starters aan een baan te helpen. Slechts 3 procent van de jongeren
vindt zijn/haar baan via het CWI.
De rol van de wervingsmedia (kranten, vacaturesites en vakbladen) om
starters naar de arbeidsmarkt te brengen is in de laatste jaren weinig
effectief gebleken. De oorzaak hiervan is mede gelegen in de
economische situatie waardoor er veel minder vacatures uitstonden in
deze media. In het huidige herstel op de arbeidsmarkt zal de rol van
dagbladen, vacaturesites en vakbladen sterk toenemen.
Traditionele kanalen
21 procent van de huidige beroepsbevolking is via een bekende of het
eigen netwerk aan de huidige baan gekomen. Daarmee is deze
oriëntatiemanier veel effectiever dan bijvoorbeeld dagbladen,
vacaturesites of het CWI. Wanneer vervolgens wordt gekeken naar het
verschil in effectiviteit van verschillende media, valt op dat vier
keer zo veel personen aan hun huidige baan zijn gekomen via een
advertentie in de krant dan via een vacaturesite. Bij starters is dit
verschil veel kleiner.
Manier aan huidige baan gekomen Nederlandse
beroepsbevolking
Bekenden/netwerk 21
Open sollicitatie 13
Dagblad/de krant 13
Uitzendbureau 12
Interne vacature(s) 7
Binnenlopen/bellen naar een bedrijf 5
Werving & Selectie bureau 5
Internet: vacaturesite 3
CWI/ reïntegratiebedrijf 3
Huis-aan-huisblad/lokale weekkrant 3
School 3
Vakblad of tijdschrift 2
Starters (maximaal 3 jaar werkervaring)
Bekenden/netwerk 19
Open sollicitatie 12
Dagblad/de krant 5
Uitzendbureau 17
Interne vacature(s) 4
Binnenlopen/bellen naar een bedrijf 3
Werving & Selectie bureau 2
Internet: vacaturesite 4
CWI/ reïntegratiebedrijf 3
Huis-aan-huisblad/lokale weekkrant 2
School 11
Vakblad of tijdschrift 2
Voor nadere informatie :
Intelligence Group
Postbus 748
2900 AS Capelle aan den IJssel
www.intelligence-group.nl
Geert-Jan Waasdorp
010 258 77 28
geert-jan@intelligence-group.nl
29 sep 04 13:33