Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Postbus 90801
2509 LV Den Haag
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer Anna van Hannoverstraat 4
der Staten-Generaal Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
Binnenhof 1A
2513 AA 's-GRAVENHAGE
Uw brief Ons kenmerk
- UB/A/2004/64447
Onderwerp Datum
Tweede kwartaalverslagen 2004 SUWI- 29 september 2004
organisaties, achtste voortgangsrapportage
SUWI en Onderzoek non-afdoening
werkgeversfraude 2003
Inleiding
Hierbij doen wij u toekomen:
A. tweede kwartaalverslagen 2004 SUWI-organisaties UWV, CWI, SVB, BKWI en IB;
B. de achtste voortgangsrapportage SUWI;
C. de UWV-rapportage "Onderzoek non-afdoening werkgeversfraude 2003".
A. Verslagen over het tweede kwartaal 2004
In aansluiting op onze brief van 7 juli 2004 over de eerste kwartaalverslagen 20041, volgt
hieronder onze reactie op de tweede kwartaalverslagen 2004. De opzet van de reactie is
analoog aan eerdere correspondentie met uw Kamer2 over de uitvoering door de SUWI-
organisaties, dit om de voortgang inzichtelijk te maken. In dit verband zien wij uit naar
overleg met uw vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de wijze
waarop rapportage over SUWI kan worden geoptimaliseerd.3 Wellicht ten overvloede
vermelden wij dat ons oordeel over het uitvoeringsjaar 2004, gerelateerd aan de realisatie
van de SUWI-doelen, na het verschijnen van de jaarverslagen van de SUWI-organisaties en
IWI in mei 2005 wordt gepresenteerd.
In de verslagen over het tweede kwartaal van 2004 wordt een beeld gegenereerd van de
uitvoering door de SUWI-organisaties in de eerste helft van 2004. Evenals bij genoemde
brief over de eerste kwartaalverslagen zijn de scores op de prestatie-indicatoren door UWV,
CWI en SVB bijgevoegd. De scores op de prestatie-indicatoren in het tweede kwartaal tonen
veelal een licht opgaande lijn ten opzichte van het eerste kwartaal van 2004.
Hoewel dit positief is te noemen, constateren wij desondanks een aantal punten van zorg.
Hieronder wordt, langs de lijn van de SUWI-doelen, ingegaan op de ontwikkelingen in de
uitvoering.
1 Kamerstukken II, 2003-2004, 26 448, nr. 145.
2 Brief van 19 mei 2004, Kamerstukken II, 2003-2004, 26 448, nr. 141 en brief van 7 juli 2004.
3 Uw brief van 4 juli 2004 met kenmerk 96-04-SZW.
2
Tevens informeren wij u over enkele andere relevante onderwerpen, te weten: transformatie,
ketensamenwerking, uitvoering Anw, informatievoorziening huisvesting UWV en de Wet
arbeid vreemdelingen.
Werk boven uitkering
De opgaande lijn die CWI in het eerste kwartaal van 2004 heeft laten zien, wordt in het
tweede kwartaal vastgehouden. De resultaten die CWI heeft geboekt voldoen ruimschoots
aan de normen. Dit is in het bijzonder te zien bij de scores voor de preventie- en
uitstroomquotes en het vervullen van vacatures.
UWV deelt mee dat zich gunstige ontwikkelingen voordoen op het gebied van de instroom.
De daling van de instroom in de WAO, die zich in het eerste kwartaal van 2004 ook
voordeed, heeft in het tweede kwartaal doorgezet. Tevens is het aantal Ziektewetuitkeringen
gedaald en is de gemiddelde ziekteduur afgenomen. Het aantal nieuwe aanvragen voor de
WW-uitkering is gestabiliseerd en meer werklozen hervatten werk.
De score voor tijdigheid beoordeling reïntegratieverslagen voldoet nog niet aan de norm. De
maatregelen die UWV neemt ter verbetering van de tijdigheid en juistheid zullen in het
derde kwartaal van 2005 worden ingevoerd. Voor dit tijdstip is gekozen omdat in de periode
van oktober 2004 tot oktober 2005 het aanbod van reïntegratieverslagen vrijwel stilvalt.
De tijdigheid van de claimbeoordeling WAO heeft zich ten opzichte van het eerste kwartaal
2004 enigszins hersteld. UWV geeft aan dat de tijdigheid in de tweede helft van dit jaar
negatief zal worden beïnvloed door de invoering van het nieuwe schattingsbesluit. De
werkvoorraden en achterstanden WAO liggen onder de normvoorraad. De doelstelling om
deze situatie medio 2004 te bereiken, is daarmee gehaald.
Op het gebied van AG wordt de norm voor snelle start reïntegratietrajecten bijna bereikt,
voor de WW geldt dit niet. Om de score voor de WW te verbeteren, heeft UWV een aantal
maatregelen getroffen, die effect lijken te hebben (in juni is de gemiddelde doorlooptijd
afgenomen). De resultaten zijn echter nog niet zichtbaar in de score over het tweede
kwartaal 2004. UWV verwacht dat de doorlooptijd verder kan worden bekort, maar denkt de
norm voor 2004 niet meer te kunnen halen.
De doelstelling om in 2004, ongeachte het contractjaar, 18.000 arbeidsongeschikten en
werklozen te plaatsen, verwacht UWV te behalen. UWV schat dat in het eerste halfjaar van
2004 ruim de helft van het aantal plaatsing wordt gerealiseerd.
UWV schrijft in het tweede kwartaalverslag te verwachten de geplande plaatsingresultaten
voor het contractjaar 2002 niet te halen. In de reactie op het tweede kwartaalverslag is UWV
op dit punt om een uitgebreide toelichting gevraagd. In dezelfde reactie is UWV erop
gewezen zich maximaal in te spannen om, daar waar UWV beneden de vastgestelde normen
bij de betreffende prestatie-indicatoren scoort, deze normen alsnog te realiseren.
UWV geeft in het verslag over het tweede kwartaal de voorlopige cijfers over de
rechtmatigheid van de uitvoering. Deze vertoont in het eerste halfjaar een stijgende lijn ten
opzichte van 2003. De rechtmatigheid van het distribuerende proces is in de eerste helft van
2004 gestegen van 97,8% over het controlejaar 2003 tot 98,5%.
Analyse van de onderliggende cijfers leert dat de meeste rechtmatigheidscores zijn
verbeterd. Dit geldt onder meer voor de WW, ZW en de REA. Daarentegen is de
rechtmatigheid van de WAO gedaald van ca. 100 tot 99%.
3
De SVB presteert in het eerste halfjaar van 2004 goed op zowel de rechtmatigheid als de
tijdigheid. De problemen met de rechtmatigheid Anw blijken, nadat 2003 al een positief
beeld te zien gaf, door de SVB voldoende te worden beheerst.
Klantgerichtheid
Uit het verslag over het eerste kwartaal werd onvoldoende duidelijk welke verbeter-
maatregelen CWI heeft getroffen naar aanleiding van het klanttevredenheidsonderzoek dat
in het najaar van 2003 is gehouden. In het tweede kwartaalverslag heeft CWI aangegeven
welke verbeterpunten uit het klanttevredenheidsonderzoek van werkzoekenden naar voren
zijn gekomen en op welke wijze CWI hier invulling aan geeft. Hiertoe zijn er per vestiging
verbetervoorstellen geformuleerd. Het onderzoek naar de klanttevredenheid in 2004 moet
nog plaatsvinden.
In het tweede kwartaal hebben wel klanttevredenheidsonderzoeken plaatsgevonden naar
werkgevers en ketenpartners. Met betrekking tot de klanttevredenheid van werkgevers is de
algemene waardering binnen de norm en gelijk aan de uitkomst in 2003 gebleven. Wat de
klanttevredenheid van ketenpartners betreft, is de tevredenheid van UWV en gemeenten
toegenomen ten opzichte van 2003. Aandachtspunt is het dalende tevredenheidscijfer over
het functioneren van het regionaal ketenoverleg (REKO). In het Algemeen Ketenoverleg
(AKO) zal aan de orde komen welke stimulansen door ketenpartners kunnen worden
gegeven om het REKO naar tevredenheid te laten verlopen.
De inrichting van het klantencontactcentrum van UWV in Goes is afgerond, zodat beide
klantcontactcentra nu operationeel zijn. Eind dit jaar bereiken de twee klantcontactcentra
landelijke dekking. De overgang van de klantcontacten vanuit de kantoren verloopt volgens
planning.
Zoals ook in het eerste kwartaal van 2004 het geval was, blijft het aantal bij UWV
ingediende klachten onverminderd hoog. UWV heeft onlangs de analyse van de klachten in
het eerste halfjaar van 2004 afgerond en zal de Minister daarover nader informeren. UWV
neemt aan dat het hoge aantal klachten mede wordt veroorzaakt door een toename van het
aantal klanten, de grotere bekendheid van de klantencontactcentra, de grote
veranderingsprocessen binnen de organisatie en de eigen publiciteitscampagnes.
De SVB wil in het kader van een klantgerichte uitvoering klanten meer mogelijkheden
bieden via internet. De SVB heeft daartoe in juni een nieuwe internetsite in gebruik
genomen. De SVB heeft zich vanuit klachtenmanagement gericht op tijdige behandeling van
aanvragen en mutaties. Daarnaast is vanuit hetzelfde oogpunt de klantgerichte
behandelingswijze/bejegening tot centraal aandachtspunt benoemd.
Doelmatigheid
In het tweede kwartaalverslag geeft CWI aan dat de uitputting van zowel het reguliere
budget als het transformatiebudget achterblijft op de prognose. CWI zal voor 1 oktober, bij
het indienen van het jaarplan 2005, aangeven wat de mogelijke onderuitputting op het
reguliere budget en het transformatiebudget is in 2004.
Ten aanzien van de structurele uitvoeringskosten wettelijke dienstverlening is bij UWV
thans nog sprake van een beperkte overschrijding van de begroting. Met genoegen stellen
wij vast dat UWV verwacht in 2004 binnen het budget te blijven, en zowel de afgesproken
besparing als de extra taakstelling te realiseren. Over een meer transparante cijferopstelling
zijn inmiddels afspraken gemaakt met UWV.
---
De Raad van bestuur SVB spreekt in het halfjaarverslag de verwachting uit binnen het
uitvoeringsbudget te blijven. Naast incidentele meevallers wordt dit gunstige beeld
veroorzaakt door efficiëntere bedrijfsvoering.
Transformatie
Een belangrijk onderdeel van het transformatieproces bij CWI behelst de vernieuwing van
de ICT (Sonar en HVS). CWI schrijft in het tweede kwartaalverslag dat vertraging is
opgetreden bij het project Sonar. Deze ontwikkeling is aanleiding geweest om CWI te
verzoeken om aan te geven welke maatregelen zij onderneemt om deze risico's te
minimaliseren, mede gezien de toenemende druk op het ontwikkelingspad van Sonar dat
gericht is op de landelijke uitrol per medio 2005.
Ten behoeve van de sturing van het fusie- en transformatieproces binnen UWV zijn een
groot aantal projecten samengebracht in 15 veranderprogramma's. UWV meldt dat in het
eerste halfjaar de meeste mijlpalen en resultaten zoals voorzien zijn behaald. Dit zou voor
veel programma's betekenen dat ze conform planning eind 2004 of begin 2005 worden
afgerond. Echter, voor belangrijke programma's zoals ICT, huisvesting en personeel zullen
de noodzakelijke activiteiten langer doorlopen, zo meldt UWV. De oorzaak wordt door
UWV gezocht in de combinatie van veranderprogramma's met nieuwe wet- en regelgeving.
In overleg met UWV zal nadere prioriteitstelling plaatsvinden. UWV zal de gevolgen
hiervan weergeven in het jaarplan 2005. Aan de hand hiervan wordt u nader geïnformeerd.
Ketensamenwerking
In de brief over het eerste kwartaal 2004 hebben wij gemeld dat CWI de normen voor
tijdigheid en volledigheid van de overdracht van dossiers WW resp. WWB aan UWV resp.
gemeenten haalt. In het tweede kwartaal zijn de scores op beide indicatoren verder
toegenomen.
Met ingang van mei 2004 worden reïntegratieadviezen WW direct door CWI aan UWV
overgedragen (zogenaamde `warme overdracht'). Naast snelle overdracht leidt dit ook tot
een aanmerkelijk betere kwaliteit van de reïntegratieadviezen doordat kennis over de klant
en de behoeften van de ketenpartners worden gedeeld.
In de aanbiedingsbrief bij het tweede kwartaalverslag meldt IB dat de bouw van de nieuwe
applicatie sectorloket (SLOG4) niet volgens plan verloopt. IB is verzocht een volledige
beoordeling te maken van benodigde aanpassingen en risico's, zodat zonder verdere
vertragingen en kostenstijgingen het sectorloket en de samenloopapplicatie kunnen worden
gerealiseerd. IB is gevraagd hierover eind september een schriftelijke aanvulling op het
tweede kwartaalverslag 2004 te leveren. Wanneer sprake is van substantiële aanpassingen
van de geplande producten, de opleveringstermijn van het project of van overschrijding van
het verleende budget, dan dient IB dit zo spoedig mogelijk te melden.
In het tweede kwartaalverslag gaat IB in op de dienstverlening die het zou kunnen oppakken
ten behoeve van gemeenten in het kader van de invoering van de polisadministratie. IB is
verzocht vooralsnog geen infrastructurele aanpassingen voor te bereiden, omdat de hiermee
samenhangende strategische besluitvorming nog niet rond is.
4 SLOG: Applicatie ter vervangen van het huidige samenloopsysteem en tevens de nieuwe elektronische
verbinding van gemeenten aan SUWI-partijen CWI, UWV en SVB via Suwinet (via Inkijk en berichten).
5
In het Algemeen Overleg van 24 juni 2004 is aandacht gevraagd voor de ontwikkeling van
heldere ketenindicatoren. Deze indicatoren worden in het kader van een nieuw
ketenprogramma, dat betrekking heeft op 2005, geformuleerd (zie ook hoofdstuk 6.1 van de
achtste voortgangsrapportage SUWI). De ketenindicatoren worden met ingang van 2005
gemeten.
Op grond van de Wet SUWI is het mogelijk om met nieuwe vormen van samenwerking te
gaan experimenteren en hiermee ook ruimte te geven aan lokale initiatieven. Op dit moment
liggen er experimentaanvragen van Apeldoorn en Alphen a/d Rijn. Er wordt met name
geëxperimenteerd met nieuwe vormen van fasering (Route A en B).
Uitvoering Anw
In onze brief naar aanleiding van de eerste kwartaalverslagen van de SUWI-organisaties zijn
we ingegaan op de voortgang van de verbeteracties Anw door de SVB. Volgens planning
zijn de verbeteracties op 1 juli voltooid. Dit betekent dat de werkvoorraden
inkomensmutaties Anw tot regulier niveau zijn teruggebracht en dat nieuwe
inkomensmutaties Anw tijdig worden afgehandeld. Dit moet ertoe leiden dat situaties
waarin Anw-gerechtigden met hoge terugvorderingen worden geconfronteerd, ondanks dat
zij de SVB tijdig de juiste informatie hebben verschaft, tot het verleden behoren. De SVB
meldt in het tweede kwartaalverslag echter wel dat door de inspanningen in verband met de
verbeteracties de tijdigheid Anw nationaal als geheel (tijdigheid van de afhandeling van
aanvragen én inkomensmutaties Anw) in het tweede kwartaal van 2004 is teruggelopen ten
opzichte van het eerste kwartaal (van 85% in het eerste kwartaal naar 77% in het tweede
kwartaal, zie ook bijlage prestatie-indicatoren SVB). De Raad van bestuur SVB verwacht
desondanks dat ten aanzien van de tijdigheid over het geheel van 2004 de streefwaarde van
80% wordt behaald.
Informatievoorziening huisvesting UWV
UWV heeft informatie verstrekt over de afronding van gebouw C van het hoofdkantoor. Uit
de rapportage, die is voorzien van een verklaring van de Accountantsdienst van UWV, blijkt
dat de kosten van het hoofdkantoor gebouw C 0,6 mln. lager uitvallen dan begroot.
Wet arbeid vreemdelingen
In het kader van de Wav (Wet arbeid vreemdelingen) kan CWI sectoren/beroepsgroepen
aanwijzen waarvoor een versoepelde toets geldt voor aanvragen tewerkstellings-
vergunningen voor vreemdelingen uit de nieuwe lidstaten van de EU. De Tweede Kamer
wordt hier elk kwartaal over geïnformeerd.
In aanvulling op het tweede kwartaalverslag melden wij dat CWI op 13 juli jl. een besluit
heeft genomen over de vrijstelling van sectoren/ beroepsgroepen ingaande 1 augustus 2004.
Dit zijn dezelfde sectoren, waarvoor per 1 mei 2004 vrijstelling is gegeven: alle
vrijstellingen zijn voor een periode van drie maanden verlengd. Het betreft de volgende
sectoren: internationaal transport (internationale chauffeurs); binnenvaart (matroos en
stuurman); zorgsector (OK-assistent, radiotherapeutisch laborant en radiodiagnostisch
laborant); slachtsector/vleesverwerkende industrie(uitbeners en slachters).
Bij de vrijstellingen is conform de uitvoeringsregels vooral gekeken naar de verleende
tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit de MOE-landen in het afgelopen jaar.
Verder laat CWI bij het nemen van het besluit meewegen de arbeidsmarktontwikkeling in
de betreffende sector en signalen van sectoren zelf.
---
CWI heeft de tijdelijke vrijstelling van het seizoenwerk in de land- en tuinbouw (open
teelten) niet verlengd. Dit besluit is gepubliceerd in de Staatscourant van 16 augustus 2004,
nr. 155.
In het kader van de voor de periode 1 juni 1 september verleende vrijstelling zijn
afspraken tussen LTO en CWI gemaakt om te komen tot een structurele aanpak van de
personeelsvoorziening. Het besluit is niet verlengd omdat gelet op de afspraken die zijn
gemaakt tussen CWI en LTO, de verwachting bestaat dat er Nederlands aanbod na 1
september beschikbaar is. Hierbij speelt mee dat de piekperiode van de
seizoenswerkzaamheden in september achter de rug is.
De afspraken met LTO over een versnelde procedure van in totaal 7 weken voor werkgevers
blijft open staan.
B. Achtste voortgangsrapportage SUWI
De voortgangsrapportage SUWI is een bundeling van informatie over de implementatie van
SUWI. Met de voortgangsrapportage wordt voldaan aan de informatiewens van de vaste
commissie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de Tweede Kamer.5
De voortgangsrapportage is opgesteld conform de procedure regeling grote projecten.6 De
voortgangsrapportage wordt tweemaal per jaar opgesteld. De achtste voortgangsrapportage
bestrijkt de periode van 1 januari 2004 tot 1 juli 2004.
In de voortgangsrapportage wordt, naar aanleiding van het Algemeen Overleg van 24 juni
2004, ingegaan op de wettelijke overdrachtstermijn van CWI naar gemeenten (zie hoofdstuk
4 Centra voor Werk en Inkomen).
C. UWV-rapportage "Onderzoek non-afdoening werkgeversfraude 2003"
Tijdens het Algemeen Overleg op 18 maart van dit jaar is met u gesproken over de Integrale
Rapportage Handhaving 2002. Hierbij is onder meer de non-afdoening (het niet
sanctioneren van werkgeversfraude) ter sprake gekomen.
Uit het jaarverslag 2003 van UWV is eerder gebleken dat non-afdoening van
werkgeversfraude in 2003 is gestegen tot 37%. Dit percentage is aanleiding geweest voor de
toezegging de Kamer te informeren over de uitkomsten van het UWV onderzoek naar de
oorzaken van non-afdoening van werkgeversfraude.
UWV heeft eind juni het onderzoeksrapport toegezonden. Uit het UWV onderzoek blijkt dat
de werkelijke non-afdoening lager uitvalt dan de geregistreerde non-afdoening. Feitelijk is
volgens het UWV sprake van een percentage van 11,5% (voor 2003). Het lagere percentage
wordt onder meer verklaard door registratiefouten: van de 173 geregistreerde gevallen, zijn
119 foutief in de betreffende selectie in het registratiesysteem opgenomen. In 54 gevallen is
sprake van werkelijke non-afdoening.
De belangrijkste oorzaak hiervoor is het feit dat pas per 1 december 2003 (in plaats van 1
januari 2003) het boetebesluit werkgevers bij UWV-GUO is geïmplementeerd. Zonder deze
tekortkoming zou het percentage van non-afdoening in 2003 volgens een schatting van
UWV, zijn uitgekomen op circa 1,5%.
Het feit dat de non-afdoening van werkgeversfraude minder omvangrijk is dan aanvankelijk
is gebleken, is positief maar neemt de zorg over non-afdoening niet volledig weg. Het niet-
sanctioneren van fraude is een ernstige zaak. UWV is naar aanleiding van het tweede
5 Informatiewens verwoord in brieven van 25 mei 2000 (47-00-SZW) en 23 april 2002 (24-02-SZW).
6 Kamerstukken II, 2001-2002, 28 247, nr. 1.
7
kwartaalverslag 2004 verzocht de bestrijding van werkgeversfraude, inclusief de
sanctionering, onverminderd voort zetten.
Wij zien de uitkomsten van het door UWV aangekondigde onderzoek naar de omvang non-
afdoening gedurende de eerste helft van 2004 dan ook met belangstelling tegemoet. Naar
verwachting zal het lagere percentage non-afdoening daarin zichtbaar worden.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
8
Prestatie-indicatoren CWI
Resultaatgebied 1: voorkomen van norm 2004 realisatie 1ste realisatie 2de
uitkeringsinstroom kw. 2004 kw. 2004
1. Preventiequote WW 18% 18,9% 21,0%
2. Preventiequote Abw (WWB) 40% 47,5% 46,9%
3. Uitstroomquote (WW en WWB fase 50% 56,2% en 59,3% en
1) 59,7% 59,0%
4. Marktbereik vacatures 50 % 58% 59,4%
5. Vervullingsquote 66.000 20.945 22.826
(Inclusief het vacature offensief)
Resultaatgebied 2: juiste en tijdige norm 2004 realisatie 1ste realisatie 2de
uitkeringsverstrekking kw. 2004 kw. 2004
6. Volledigheid overdracht gegevens 85% en 80% 97,9% en 98,3% en
CWI mbt uitkeringsintake (CWI maakt 96,6% 97,6%
onderscheid naar WW en WWB)
7. Tijdigheid overdracht gegevens CWI 80% en 96% 83,8% en 88,6% en
mbt uitkeringsintake (CWI maakt 96,2% 96,4%
onderscheid naar WW en WWB)
Resultaatgebied 3: bevorderen van norm 2004 realisatie 1ste realisatie 2de
reïntegratie kw. 2004 kw. 2004
8. Kwaliteitscijfer reïntegratieadviezen 7 n.v.t. n.v.t.
9. Kwaliteitscijfer kennisgevingen 7 n.v.t. n.v.t.
verwijtbaar gedrag UWV en gemeenten
Resultaatgebied 4: klantgericht norm 2004 realisatie 1ste realisatie 2de
kw. 2004 kw. 2004
10. Klanttevredenheid bij CWI van 7 n.v.t. n.v.t.
bezoekers CWI / werkzoekenden
11.Klanttevredenheid bij CWI van 7 n.v.t. 7,1
werkgevers
12.Klanttevredenheid bij CWI van 7 n.v.t. 6,5
ketenpartners
Resultaatgebied 5: efficiency norm 2004 realisatie 1ste realisatie 2de
kw. 2004 kw. 2004
13.Efficiencytaakstelling 51 mln. n.v.t. n.v.t.
Toelichting
Ad 8 en 9: nog niet gemeten. Over de nadere uitwerking hiervan vindt nog overleg plaats
tussen de ketenpartners.
Ad 10, 11, 12: tevredenheidsonderzoeken worden één keer per jaar uitgevoerd.
Ad 13: de efficiencytaakstelling wordt niet tussentijds gemeten. Indien CWI de uitgaven
realiseert binnen het budget (bij ongewijzigde productie) kan gesteld worden dat de
efficiencytaakstelling wordt gerealiseerd.
9
Prestatie-indicatoren UWV
Resultaatgebied 1: voorkomen van norm 2004 realisatie 1ste realisatie 2ste
uitkeringsinstroom kw. 2004 kw. 2004
1. Tijdigheid beoordeling 80% 45% 50%
reïntegratieverslag
2. Juistheid beoordeling 70% Niet vermeld Niet vermeld
reïntegratieverslag
3. Uitvoering arborol hersteld vóór > 96% 93% 93%
einde wachttijd
Resultaatgebied 2: juiste en tijdige norm 2004 realisatie 1ste realisatie 2ste
uitkeringsverstrekking kw. 2004 kw. 2004
4. Tijdigheid WW (beschikkingen op 86% 92% 91%
aanvraag binnen 8 weken genomen)
5. Tijdigheid WAO (beschikkingen 90% 72% 74%
op aanvraag binnen 13 wk genomen)
6. Tijdigheid ZW (beschikkingen op 90% 93% 93%
aanvraag binnen 4 weken genomen)
7. Rechtmatigheid 99% n.v.t. wordt 98,5%
2x per jaar
gemeten
8. Compliance (het percentage 60% Niet vermeld 70%
uitkeringsgerechtigden en werk-
gevers dat bekend is met de plichten
en de bijbehorende sancties, gemeten
via een representatief onderzoek)
9. Aantal overtredingen naar duur en na 0-meting n.v.t. n.v.t.
omvang (van zowel uitkerings- 0-meting 4e
gerechtigden als werkgevers) kwartaal
Resultaatgebied 3: bevorderen van norm 2004 realisatie 1ste Realisatie 2ste
reïntegratie/uitstroom kw. 2004 kw. 2004
10. Plaatsingspercentage WW 50% 46% n.b.
11. Plaatsingspercentage AG 40% 39% n.b.
12. Sluitende aanpak WW 100% voor 86% 86%
UWV als
opdrachtgever
overige: 95%
13. Sluitende aanpak AG 90% n.v.t. n.b.
14. Snelle start reïntegratietrajecten 85% 81% bij AG
82% bij AG
(binnen 4 weken na vaststelling 24% bij WW 22% bij WW
afstand tot arbeidsmarkt of
reïntegratievisie een aanmelding naar
reïntegratiebedrijf)
Resultaatgebied 4: klantgericht norm 2004 realisatie 1ste Realisatie 2ste
kw. 2004 kw. 2004
15. Uitkomsten klanttevredenheids- 6,5 n.v.t. n.v.t.
onderzoek werknemersscore
16. Uitkomsten klanttevredenheids- 6,5 n.v.t. n.v.t.
onderzoek, werkgeversscore
Resultaatgebied 5: efficiency norm 2004 realisatie 1ste Realisatie 2ste
kw. 2004 kw. 2004
17. Efficiënte uitvoeringsprocessen 18% eind '04 op schema op schema
(efficiencyverbetering) tov `02
10
Toelichting
Ad 1: De tijdige beoordeling is mede afhankelijk van de interactie tussen alle in het proces
betrokken actoren. In de landelijke stuurgroep Poortwachter wordt dit najaar de werking van
dit proces geëvalueerd. Vanwege de invoering van de verlenging van loondoorbetaling bij
ziekte, worden er vanaf oktober 2004 tot oktober 2005 geen reïntegratieverslagen ingediend.
Procesverbeteringen zullen in het vierde kwartaal van 2005 worden gerealiseerd.
Ad 2: UWV heeft het instrumentarium voor periodieke meting van de juistheid van toetsing
van het reïntegratieverslag beschikbaar, maar heeft dit nog niet geoperationaliseerd. IWI
heeft in haar recente onderzoek geconcludeerd dat de Wet verbetering Poortwachter
voldoende adequaat door UWV is ingevoerd. Aanvullend heeft UWV nader onderzoek
gedaan wat geresulteerd heeft in aanbevelingen tot verbetering van zowel de tijdigheid als
de juistheid van de toetsing. Vanwege de verwachte grote daling van het aantal einde-
wachttijd-aanvragen tussen oktober 2004 en oktober 2005 in verband met de wet VLZ, zal
UWV de verbeterpunten en de meting van de juistheid van toetsing van het
reïntegratieverslag invoeren vanaf oktober 2005.
Ad 5: Ten opzichte van het eerste kwartaal hebben de tijdigheid en productiviteit van de
claimbeoordeling WAO zich (enigszins) hersteld. UWV meldt dat de tijdigheid in de tweede
helft van 2004 negatief beïnvloed zal worden door invoering van het nieuwe
schattingsbesluit.
Ad 7: UWV meldt een rechtmatigheidspercentage van 98,5%, ervan uitgaande dat
geconstateerde onzekerheden in de loop van het jaar worden opgelost. Eerst over een
volledig controlejaar is sprake van een steekproefomvang op basis waarvan een uitspraak
met voldoende betrouwbaarheid kan worden gedaan.
Ad 8: NIPO-onderzoek wijst uit dat de bekendheid van plichten meer dan 70% is. Voorts
wordt de sanctiekans ingeschat op 62% (versus 48% in 2002).
Ad 9: Deze prestatie-indicator zal vanaf 2005 worden toegepast. In december 2004 is de
nulmeting op basis van de realisatiecijfers in 2004 gereed. De nulmeting vormt het
uitgangspunt op basis waarvan een prestatienorm kan worden ontwikkeld.
Ad 10 en 11: De definitieve uitkomsten van de contracten vanaf 2002 komen vanwege de
doorlooptijd van de trajecten later beschikbaar. De in de kwartaalverslag opgenomen
tussenstand contractjaar 2002 bedraagt 18% gemiddeld voor WW en AG. UWV verwacht
de normen voor contractjaar 2002 te realiseren op grond van de huidige economische
omstandigheden. Voor contractjaar 2001 is de doelstelling van 30% AG en 40% WW
gehaald (gemiddeld 42%).
Ad 12: UWV geeft aan dat het bereiken van de norm van 95% voor het grootste deel
afhankelijk is van de uitstroom van klanten binnen 6 maanden. Het grootste deel van deze
klanten (de fase 1 klanten) valt de eerste 6 maanden onder de verantwoordelijkheid van
CWI. UWV bereidt een prestatie-indicator voor die meer inzicht biedt in de prestaties van
UWV. UWV zal hier in het derde kwartaalverslag op ingaan.
Ad 13: Het doel is 90% van de nieuwe instroom aan te melden voor een reïntegratietraject.
UWV zal over de mate waarin dat gerealiseerd wordt in het verslag over het derde kwartaal
een tussenstand rapporteren.
11
Ad 14: Bij AG wordt de norm voor een snelle start van een reïntegratietraject bijna bereikt.
Voor de WW geldt dit niet. Cliënten moeten gemiddeld 35 in plaats van 20 dagen wachten
op de start van een reïntegratietraject. UWV heeft verbeteracties ingezet. In juni is hierdoor
de gemiddelde doorlooptijd reeds afgenomen tot 27-28 dagen. UWV verwacht een verdere
afname van de doorlooptijd tot 23-24 dagen eind 2004.
Ad 15: UWV heeft de opzet van het klantenonderzoek gewijzigd. De volgende indeling
wordt nu gehanteerd: gericht klantenonderzoek (naar aanleiding van procesvernieuwingen
binnen UWV), klanttevredenheidsonderzoek (op een generiek niveau en met tweejaarlijkse
frequentie, eerst komend in 2005) en imago-onderzoek (hoe ontwikkelt UWV zich in de
ogen van werkgevers en werknemers). Daarnaast zijn voorbereidingen gaande voor een
keten-klantenonderzoek in samenwerking met CWI, VNG en Divosa (beoogd 4e kwartaal
2004).
Deelonderzoeken geven het volgende beeld:
o Waardering dienstverlening UWV-Telefoon: 6,7
o Werkwijze klachtenbureau: 6,4
12
Prestatie-indicatoren SVB
Resultaatgebied 1: voorkomen van norm 2004 realisatie 1ste realisatie 2de
uitkeringsinstroom. kw. 2004 kw. 2004
Niet van toepassing op SVB
Resultaatgebied 2: juiste en tijdige norm 2004 realisatie 1ste realisatie 2de
uitkeringsverstrekking kw. 2004 kw. 2004
1. Rechtmatigheid
a ANW 99% n.v.t. 99,24%
b AKW 99% 99,88%
c AOW 99% 99,97%
2. Handhaving PI + norm vanaf - -
2005
3. Nationale tijdigheid
a AOW 90% 96% 95%
b ANW 80% 85% 77%
c AKW 95% 97% 97%
4. Internationale tijdigheid
a AOW 60% 86% 88%
b ANW 40% 84% 82%
c AKW 70% 88% 90%
Resultaatgebied 3: bevorderen van norm 2004 realisatie 1ste realisatie 2de
reïntegratie kw. 2004 kw. 2004
Niet van toepassing op SVB - - -
Resultaatgebied 4: klantgerichtheid norm 2004 realisatie 1ste realisatie 2de
kw. 2004 kw. 2004
5. klanttevredenheid (gemeten op een (5 pnt schaal)
vijf-puntsschaal)
a telefonische dienstverlening 3,2 - -
b e-mail dienstverlening 3,1
c schriftelijke dienstverlening 3,2
6. Klachtenmanagement PI + norm in - -
ontwikkeling
7. Compliance: bekendheid met n.v.t. n.v.t. n.v.t.
regels en plichten
Resultaatgebied 5: efficiency norm 2004 realisatie 1ste realisatie 2de
kw. 2004 kw. 2004
8. Efficiency 1% 4% 5.3%5
Toelichting
Ad 2: Met ingang van 2005 wordt over deze prestatie-indicator in jaar- en kwartaalverslagen
gerapporteerd.
Ad 3: Tijdigheid Anw teruggelopen door inspanningen in het kader van de verbeteracties
Anw. SVB verwacht dat de tijdigheid over het hele jaar boven de norm uitkomt.
Ad 5: SVB voert elk anderhalf jaar een klanttevredenheidsonderzoek uit. Het eerstvolgende
onderzoek staat gepland voor eind 2004.
Ad 6: klachtenmanagement is in ontwikkeling en wordt in de loop van 2004
geïmplementeerd.
Ad 8: SVB heeft een initiële begroting ingediend van 230 mln. De huidige raming van de
uitvoeringskosten op basis van het eerste kwartaal bedraagt 217.8 mln., waarmee een
efficiencywinst van 5.3% op jaarbasis zou worden gerealiseerd.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid