29-9-2004
Hyundai Motor Co. introduceert vijfde generatie Sonata
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Sonata legde Hyundai de nadruk op
kwaliteit, technologie en het welzijn van de inzittenden. eze
werkwijze resulteerde in nieuwe motoren, een nieuw ontwikkeld
onderstel en een verbeterde veiligheid.
Al vanaf zijn introductie in 1985 neemt de Sonata een belangrijke
plaats in bij Hyundai. Nieuwe techniek verscheen altijd eerst in de
Sonata. De vijfde generatie zet deze traditie voort door een
aanzienlijk verbeterde kwaliteit en de toepassing van innovatieve
Active Geometry Control Suspension (AGCS). Dit systeem komt later in
2005 op de markt.
In Europa en Amerika is de Sonata altijd gewaardeerd om zijn goede
kwaliteit en betrouwbare technologie. Recentelijk is de Sonata nog
onderscheiden als beste in zijn klasse door het gerenommeerde JD
Power-kwaliteitsonderzoek van 2004. De nieuwste Sonata die hier in
Parijs zijn wereldpremière beleefd, is ontworpen en ontwikkeld om de
traditie van de afgelopen 19 jaar voort te zetten. Opnieuw is de lat
voor zowel kwaliteit als klanttevredenheid hoger gelegd. Dit komt
eveneens tot uiting in de verwachte verkopen: 230.000 Sonatas in 2005.
Geheel in lijn met de Sonata-traditie ontwikkelde Hyundai voor het
model twee nieuwe, geheel uit aluminium vervaardigde motoren: een V6
met een inhoud van 3,3 liter en een viercilinder met een inhoud van
2,4 liter. Vanaf 2006 krijgen deze krachtbronnen bovendien gezelschap
van een eveneens nieuwe 2.0 CRDi-dieselmotor. Daarnaast hebben de
ingenieurs speciale aandacht gegeven aan de wegligging van de Sonata
en het comfort en is de binnenruimte fors vergroot. Uitgebreide
actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen waaronder airbags,
zijairbags en gordijnairbags beschermen de inzittenden. Uiteraard is
ESP leverbaar als optie.
De nieuwe Sonata heeft een 30 millimeter langere wielbasis, de totale
lengte groeide met 55 millimeter. Deze kleine toename in formaat
sorteerde een belangrijk effect op de interieurruimte. De beenruimte
voor en achter zijn resp. 10 en 30 millimeter langer. Ook de
hoofdruimte is toegenomen: voor met 22 millimeter en achter met 15
millimeter. De inhoud van de bagageruimte bedraagt nu een enorme 462
liter.
Het nieuwe, Europees aandoende ontwerp van de Sonata is tegelijkertijd
elegant en praktisch. De Sonata is voorzien van een riante uitrusting
met onder meer een in lengte en hoogte verstelbaar stuur, een
elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak, een cd-wisselaar met
MP3-functie, audiobediening vanaf het stuur, klimaatcontrole, een
systeem dat de luchtkwaliteit in de gaten houdt, voorruitverwarming en
een zonnescherm achter. Lichtmetalen wielen met een diameter van 17
inch zijn een optie en de V6 is uitgerust met twee sportieve uitlaten.
Het resultaat van alle inspanningen is een sportsedan die zich kan
meten met de Europese en Japanse concurrentie.
Ontwerp
De Hyundai-ontwerpers hebben de Sonata een strak en gedistingeerd
Europees maatpak gegeven. Door een opvallende grille, smalle koplampen
uit één stuk en een motorkap waarin de lijnen van het ontwerp
terugkomen, ademt het front sportiviteit. De evenwichtige vormgeving
van de zijkanten kenmerkt zich door eenzelfde lijnenspel en de voor-
en achterbumper die vloeiend in de carrosserie overlopen. Ook de
17-inch wielen, subtiel verbrede wielkasten, met chroom ingelegde
handgrepen en de geïntegreerde sierlijsten dragen bij aan het
verfijnde, maar sportieve design. Aan de achterzijde bevestigen smalle
lichtunits en een gespierde bumper het atletische uiterlijk.
Aan het interieur is eveneens ruim aandacht besteed om een frisse en
luxe sfeer te creëren. Het gebruik van kwalitatief hoogwaardige
materialen en de forse binnenruimte dragen daar aan bij. Het two tone
gekleurde interieur is verrijkt met een houten sierstrip. De heerlijke
zittende stoelen bieden overal voldoende steun. Het sportieve van het
exterieurontwerp komt terug in de vormgeving van de versnellingspook
en het instrumentarium. De ventilatieopeningen zijn zo geplaatst dat
ze in een optimale luchtstroom door het hele interieur voorzien. Het
resultaat is een stijlvol, comfortabel en harmonieuze omgeving voor
zowel de bestuurder als de passagiers.
Onderstel en weggedrag
Multi-link achterwielophanging en double wishbone voorwielophanging
geven de Sonata tegelijkertijd een comfortabel en sportief weggedrag.
Een nieuw subframe vóór zorgt voor extra stijfheid en de L-vormige
onderste wieldraagarmen verminderen trillingen en helpen bij het
opvangen van onregelmatigheden in het wegdek. De ingenieurs hebben
bovendien gekozen voor grotere lagerschalen om de isolatie van het
onderstel te verbeteren. Verbeterde schokdempers dragen verder bij aan
een comfortabele rit. Voor wat betreft de achteras is er veel aan
gedaan om schokken en trillingen beter te verdelen en zo te dempen.
Een stijvere carrosserie en verbeterde wielgeometrie zoals het caster
dragen ook bij aan het sterk verbeterde weggedrag en verminderen
tegelijkertijd de invloed van geluiden en trillingen van buitenaf.
AGCS (Active Geometry Control Suspension) is een innovatie die Hyundai
voor het eerst presenteerde op de autoshow van Seoel in 2002. Dit
systeem staat aan de basis van de dynamische verbeteringen in de
Sonata en levert een belangrijke bijdrage aan de verbeterde
veiligheid.
Hyundai paste het unieke, gepatenteerde AGCS-systeem toe op de
achteras om het toespoor te regelen met behulp van twee elektrische
stelmotoren die de geometrie van de dwarsgeplaatste wieldraagarmen
variëren. De bochtstabiliteit en het rijcomfort stijgen hierdoor naar
een totaal nieuw niveau. Dankzij de horizontale verdeling van krachten
om het toespoor te regelen, werkt het systeem veel efficiënter dan de
systemen die dit verticaal doen en nota bene de norm zijn in de
industrie. AGCS in de Sonata biedt verbeteringen op het gebied van
comfort en stabiliteit die verder gaan dan ESP. ESP remt het voertuig
af terwijl ACGS de wielgeometrie optimaliseert om de grip te
verbeteren en zo de slipgrens te verleggen. Naar wens kan de
bestuurder AGCS overigens met een knop op het dashboard uitschakelen.
Tijdens het nemen van bochten op lage snelheid en rechtuit rijden
vermindert AGCS toespoor voor meer stabiliteit. Op hoge bochtsnelheden
vermeerdert het systeem toespoor juist om de slipgrens verder te
leggen. Op deze manier zorgt het voor een beter en veiliger weggedrag
in de bocht. AGCS werkt nauw samen met de gasgevulde veerpoten en
extra schroefveren achter om de voertuigstabiliteit nog verder te
verbeteren.
Hyundai heeft ook maatregelen genomen om hinderlijke trillingen en het
binnendringen van geluiden van buitenaf tegen te gaan. Voorbeelden
hiervan zijn het gebruik van dikker glas voor de zijramen, een vlakke
onderkant en verbeteringen aan de ventilatie, airco en
motorventilator. Uit interne tests is gebleken dat de Sonata door deze
aanpassingen tot de stilste in zijn klasse behoort, zowel bij
stationair draaien als op rijsnelheid.
De aandrijflijn
De comfortabele, maar sportieve rijeigenschappen van de Sonata zijn
ook te danken aan het raffinement van de twee speciaal voor dit model
nieuw ontwikkelde motoren. Kracht en zuinigheid in combinatie met een
minimale uitstoot stonden hoog op de prioriteitenlijst bij de
totstandkoming van de 3.3 V6 en de 2.4. Beide motoren zijn gebouwd in
s werelds nieuwste en meest geautomatiseerde motorfabriek in Asan. De
motorblokken zijn van aluminium en beschikken beide over variabele
kleptiming en op de 3.3 V6 een variabel inlaatkanaal. De 3.3 V6 levert
een vermogen van 171,4 kW bij 6.200 toeren per minuut en maar liefst
304 Nm trekkracht bij 3.500 toeren per minuut. De 2.4 zet hier al even
indrukwekkende waarden tegenover: 118,5 kW bij 5.800 toeren per minuut
en 219 Nm bij 4.250 toeren per minuut. De 3.3 V6 is gekoppeld aan een
nieuwe H-matic vijftrapsautomaat, voor de 2.4 is er de keus uit een
handgeschakelde vijfbak of een viertrapsautomaat. De nog op stapel
staande 2.0VGT CRDi turbodieselmotor zal een vermogen produceren van
99,3 kW bij 4.000 toeren per minuut en een trekkracht van 304 Nm bij
2.000 toeren per minuut. Hyundai levert deze krachtbron in Europa met
een nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesbak of de nieuwe
viertrapsautomaat.
Veiligheid
rusting
Als het aankomt op gebruiksgemak heeft Hyundai een goede reputatie
opgebouwd. De Sonata bouwt verder op die reputatie met onder meer het
ruime interieur en de enorme bagageruimte. Binnenin is veel bergruimte
gecreëerd met een diep dashboardkastje, vakken in de portieren en
bekerhouders voor- en achterin. De bedieningsknoppen voor de audio op
het stuur zijn zo geplaatst dat ze instinctief goed te bedienen zijn,
zoals overigens alle bedieningselementen.
Geen enkele Hyundai is compleet zonder de uitgebreide
standaarduitrusting. Ook op dit gebied geeft de Sonata in zijn klasse
het voorbeeld. De lange uitrustingslijst* omvat onder meer een in
hoogte en diepte verstelbaar stuur, ABS met een dubbele
rembekrachtiger (8- en 9-inch), elektrisch bedienbare en verwarmbare
zijspiegels, projectiekoplampen, centrale portiervergrendeling, een
elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak, klembeveiliging en
tiptoetsbediening voor het elektrisch bedienbare raam aan de
bestuurderszijde, een in de ruit weggewerkte antenne, een elektrisch
te openen tankdop, motorkap en kofferklep, ruitensproeiers met drie
stralen, een afsluitbaar dashboardkastje, verlichte make-upspiegels en
een verlicht contactslot.
De eveneens omvangrijke optielijst* bestaat onder meer uit cruise
control, afstandbediening voor de centrale portiervergrendeling,
automatische klimaatregeling, parkeerhulp achter, een cd-wisselaar met
MP3-functie eventueel uitbreidbaar met versterker en 8-inch subwoofer,
een systeem dat de luchtkwaliteit in de gaten houdt en
voorruitverwarming.
Om de Sonata nog meer aantrekkingskracht te geven, ontwikkelde Hyundai
een reeks prachtige kleuren*, waaronder: Noble White, Ebony Black,
Sleek Silver, Crystal Silver, Pure Pearl White, Grace Beige, Deep
Pearl Blue, Prestige Dark Red, Dandy Green, Autumn Brown, Aurora Blue
and Charming Gray. Het two tone interieur is bovendien naar smaak van
de koper af te werken met sierstrips variërend van hout- tot
metaalaccenten.
* Internationale gegevens van HMC de specificaties van de Nederlandse
uitvoeringen worden later bekendgemaakt en kunnen verschillen van deze
informatie.
AutoRai