29-9-2004
Jaguar op de Autosalon van Parijs
Jaguar presenteert op de Autosalon van Parijs het complete programma
van state of the art-modellen en vooruitstrevende techniek.
De Jaguar X-TYPE is de eerste Jaguar met permanente
vierwielaandrijving, het Traction-systeem op de 2.5 en 3.0 liter V6.
Het is ook de eerste Jaguar met dieselmotor, een levendige 2.0 liter
turbodiesel met common rail-inspuiting en intercooler. En sinds dit
jaar ook de eerste Jaguar stationwagon, de X-TYPE Estate.
Drie jaar geleden introduceerde Jaguar deze compacte, sportieve
topklasse Jaguar Saloon voor een nieuw en jonger publiek. Aan de 2.5
en 3.0 liter V6-benzimotoren met Traction permanente
vierwielaandrijving werd in 2002 een voorwielaangedreven 2 liter V6
benzine toegevoegd. Hiermee werd de X-TYPE nog toegankelijker, zonder
dat afbreuk werd gedaan aan de kernwaarden van Jaguar. De 2.0 liter
diesel kwam in oktober 2003 op de markt en hiermee werd klanten voor
het eerst de keuze geboden om een Jaguar diesel te gaan rijden. Het
programma werd in maart 2004 gecompleteerd met de nieuwe X-TYPE
Estate. Een veelzijdige en verleidelijke topklasse stationwagon die
absoluut geen afbreuk doet aan de kenmerkende stijl en specifieke
rijeigenschappen van Jaguar.
De X-TYPE heeft bijgedragen aan de indrukwekkende groei van Jaguars
wereldwijde verkoop. Sinds de lancering in 2001 zijn wereldwijd meer
dan 200.000 Jaguars X-TYPE verkocht, waarmee dit model een
substantiële bijdrage levert aan Jaguars groei en aan de wereldwijde
verkoop, die in 2003 meer dan 120.500 autos bedroeg het op één na
hoogste aantal in de 82-jarige historie van het merk.
Het X-TYPE-modelprogramma
De X-TYPE is wat formaat en prijs betreft onder de S-TYPE
gepositioneerd. De 2.0 liter diesel en 2 liter V6 met
voorwielaandrijving en de 2.5 en 3.0 liter V6 met Jaguars Tractionm
permanente vierwielaandrijving, voor nog meer grip op de weg, bieden
alle kracht en souplesse. De X-TYPE is verkrijgbaar in een basis-,
Sport en Executive-uitvoering.
De basisuitvoering met 2, 2.5 liter V6- of 2.0 liter dieselmotor is
uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Tot de
standaarduitrusting van deze uitvoering behoort onder meer elektrische
hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, een Jaguar Sound System met
CD-speler, ABS, Traction Control, twee fasen airbags en zijairbags
voor de bestuurder en passagier voorin en airbaggordijnen.
De X-TYPE Sport is leverbaar met 2, 2.5 of 3.0 liter V6-motor of met
een 2.0 liter diesel. Deze uitvoering is voorzien van Sport-vering; 17
inch Andros lichtmetalen velgen (2 en 2.5 liter V6 en 2.0D) of 18 inch
Aruba lichtmetalen velgen (3.0 liter V6); grilleomlijsting, sierlijst
kofferdeksel en sierlijst bumper in carrosseriekleur; spoiler op het
kofferdeksel en dashboardafwerking in grijs gelakt esdoornhoutfineer.
De X-TYPE Executive, verkrijgbaar met dezelfde motoren als de X-TYPE
Sport, is voorzien van een extra luxueuze uitrusting zoals lederen
stoelbekleding; elektrisch verstelbare voorstoelen; portieren met
fineerinleg; Cruise Control met geïntegreerde bedieningstoetsen op het
stuurwiel, ook voor het Jaguar Sound System en de telefoon; Automatic
Climate Control en een boordcomputer met Message Center.
X-TYPE Business Edition
Om het expressieve karakter van de X-TYPE te versterken en inzittenden
nóg meer comfort te bieden heeft Jaguar de X-TYPE Business Edition en
Business Edition Plus op de markt gebracht. Beide modellen zijn
voorzien van een sterke 2 liter V6-motor en zijn slechts in een
gelimiteerde oplage leverbaar. Tot de uitgebreide standaarduitrusting
behoort onder meer Jaguars Advanced Occupancy Sensing System voor de
zitpositie van de bestuurder en de passagier voorin, een alarmsysteem,
zes airbags, Jaguar Sound System en elektrisch verstelbare en
verwarmbare buitenspiegels.
De X-TYPE Business Edition Plus beschikt over nog meer extra's,
waaronder metallic lak in de kleuren Jaguar Racing Green, Ebony,
Pacific, Platinum of Quartz; Automatic Climate Control met pollen- en
geurfilter en buitentemperatuurmeter; een boordcomputer met Message
Center en geheugenfunctie en Cruise Control met geïntegreerde
bedieningstoetsen op het lederen stuurwiel. Optioneel is de Business
Edition Plus te verkrijgen met een vijftraps automatische transmissie.
Het interieur van beide modellen is uitgevoerd in Warm Charcoal
velours in combinatie met Sapele houtfineer op het dashboard. Voor de
Business Edition Plus kan ook worden gekozen voor Champagne velours.
X-TYPE diesel
Voor de eerste X-TYPE diesel gebruikt Jaguar een state-of-the-art
turbodieselmotor met directe common rail inspuiting, die speciaal is
ontwikkeld voor toepassing in een compacte sportsaloon. De krachtbron
sluit naadloos aan bij het karakter van de luxueuze, op de bestuurder
georiënteerde X-TYPE, die uitblinkt door zijn mechanische verfijning,
het lage geluidsniveau en het gemak waarmee lange afstanden worden
afgelegd. Met de X-TYPE 2.0D wordt aan een grote, snel groeiende en
zeer prijsbewuste groep kopers de mogelijkheid geboden Jaguar te
rijden. Deze doelgroep waardeert het imago, de persoonlijkheid en
tradities van luxe en vakkundigheid van Jaguar, maar was voorheen
nooit in staat én een Jaguar te bezitten én diesel te rijden.
Deze verfijnde, krachtige dieselmotor, een viercilinder, 16 kleppen
turbodiesel met common rail inspuiting, levert een vermogen van 96
EEC-kW/128 DIN-pk en een indrukwekkend flexibel koppel van 330 EEC-Nm
met een inhaal-overboost tot maar liefst 350 EEC-Nm. Even belangrijk
zijn de voordelen die de X-TYPE 2.0D Saloon biedt met zijn
brandstofverbruik van gemiddeld 5,6 l/100 km (gecombineerd verbruik)
en de superlage CO2-uitstoot van 149 g/km een topscore in het segment
van de compacte premium diesels. In de Estate is het gemiddelde
brandstofverbruik slechts 5,8 l/100 km. De totale kosten van de gehele
gebruikscyclus zijn verlaagd door de minimale onderhoudseisen en de
lange levensduur van de onderdelen.
De nieuwe 2.0 liter dieselmotor biedt dezelfde verfijning en
uitstekende rijeigenschappen als de benzinemotor. Dankzij zijn lage
geluidsproductie en indrukwekkende prestaties een topsnelheid van 201
km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 9,9 seconden is de
X-TYPE 2.0D erg geschikt voor lange afstanden. De stuurinrichting en
de wielophanging van de nieuwe 2.0 liter diesel zijn geoptimaliseerd
zodat de X-TYPE diesel kan presteren als een echte Jaguar. De
bestuurder krijgt met de nieuwe X-TYPE 2.0D dus alles wat een Jaguar
kenmerkt: een mix van stijl, prestaties, snelheid, verfijning,
kwaliteit en individualiteit.
De Jaguar X-TYPE Estate
Er is nu nóg een goede reden om een Jaguar aan te schaffen - de X-TYPE
Estate. Zo veelzijdig als u maar wilt - deze opvallende uitbreiding
van het X-TYPE-modelprogramma is een topklasse stationwagon met de
stijl en rijeigenschappen van een echte Jaguar.
Deze eerste stationwagon van Jaguar vertegenwoordigt de uitbreiding
van dit merk naar belangrijke marktsegmenten waarin het voorheen niet
aanwezig was. Deze uitvoering volgde korte tijd na de allereerste
Jaguar diesel die sinds enige tijd wordt geleverd.
De X-TYPE Estate is ontworpen voor een nieuwe generatie
stationwagon-bezitters. Stijl is tegenwoordig een belangrijk criterium
bij het kiezen van een stationwagon. Meer dan eenderde van de Europese
kopers noemt het zelfs hun grootste reden. Maar ook dynamiek speelt
een belangrijke rol, omdat eigenaren weigeren concessies te doen op
het gebied van rijprestaties en comfort. Onderzoek heeft uitgewezen
dat degenen die tegenwoordig een stationwagon kopen gemiddeld
aanzienlijk jonger en actiever zijn dan de kopers van een sedan. Deze
groep wil een auto die aansluit op hun manier van leven en dat doet de
X-TYPE Estate.
Benzine- en dieselmotoren, handgeschakelde en automatische
transmissies, permanente vierwielaandrijving, het is allemaal
leverbaar in de nieuwe X-TYPE Estate. Ook biedt dit nieuwe model een
enorm assortiment opties die het comfort, het gemak en de prestaties
van de auto nog meer verhogen en waarmee klanten bovendien hun auto
een persoonlijke tint kunnen geven.
De nieuwe X-TYPE Estate is gebaseerd op de X-TYPE Saloon, maar heeft
vanaf de B-stijlen inclusief achterportieren en dak een unieke nieuwe
carrosseriestyling en constructie. Deze auto kent een ongeëvenaarde
combinatie van luxe, verfijning en veelzijdigheid. Zijn maximaal
bruikbare laadvolume met de achterstoelen plat is groter dan dat van
de BMW 3-Serie Touring en de Mercedes C-Klasse, en zelfs twintig
procent groter dan van de Audi A4 Avant een indrukwekkende prestatie.
Maar belangrijker nog is dat deze enorme bruikbaarheid wordt geboden
in een auto met de stijl en dynamische wendbaarheid van een X-TYPE
Saloon. De carrosseriestijfheid, die behoort tot de beste in deze
klasse, vormt de basis voor de uitstekende dynamische eigenschappen
van het chassis.
Ook de omgeving van de bestuurder zal iedere kenner van de X-TYPE
Saloon bekend voorkomen hoewel, net als bij alle X-TYPE-uitvoeringen
is ook hier een aantal verbeteringen doorgevoerd. Bestuurders die de
voorkeur geven aan een sportievere look, kunnen nu bijvoorbeeld ook
kiezen voor een carbonfiber dashboard en Alcantara lederen
stoelbekleding. Hiermee wordt het verschil tussen de luxueuze en
sportieve modellen uit het X-TYPE-modelprogramma nog eens
onderstreept.
Met een reeks doordachte eigenschappen van het interieur kunnen
eigenaren van de X-TYPE Estate hun auto precies zo gebruiken als hen
het beste uitkomt. De achterbank kan worden ingericht voor één, twee
of drie passagiers, afhankelijk van de benodigde hoeveelheid
bagageruimte. De laadruimte is volledig bekleed en tot halverwege
voorzien van tapijt. Een royaal bemeten, goed toegankelijk opbergvak
bevindt zich onder de laadvloer. Dit vak is overigens voorzien van een
12V-aansluiting, zodat het mogelijk is om ongezien een laptop op te
laden.
Afhankelijk van de uitvoering zijn extra opbergvakken voor kleine
voorwerpen aanwezig aan de linker- en/of rechterzijde achter, terwijl
bagage in de kofferruimte schuil gaat onder een uittrekbaar flexibel
afdekscherm. Gemakkelijk in- en uitladen is mogelijk dankzij een
gedeelde achterklep, met de keuze om ofwel de gehele achterklep of
alleen de achterruit te openen.
Zwarte dakrails zijn standaard, waarvoor een reeks draagsystemen
leverbaar is, van fietsenhouders tot skiboxen.
De motorserie van de nieuwe X-TYPE Estate komt overeen met die van de
Saloon en omvat de 2.0 liter diesel en 2, 2.5 en 3.0 liter V6 benzine.
De twee grotere V6-benzinemotoren zijn de drijvende kracht in de autos
met standaard Jaguars Tractionm permanente vierwielaandrijving. Naast
de voordelen die deze vierwielaandrijving biedt op een normale weg,
maakt het de X-TYPE Estate ook ideaal voor iedereen die extra grip wil
om over ruig terrein te rijden of een trailer met een boot te trekken.
Ook de Estate is leverbaar in een gelimiteerde Business Edition
Plus-uitvoering met een nog uitgebreidere standaarduitrusting. Een
geschikt alternatief voor de zakelijke rijder die verlangt naar
bijzonder comfort.
De Jaguar XK
Van de legendarische XK120 die de naam XK voor het eerst op de weg
zette en duizenden trotse eigenaren het genot van het rijden in een
Jaguar liet beleven tot de huidige serie Coupe's en Convertibles, is
de Jaguar XK voortdurend de norm geweest wat betreft de combinatie van
kracht, stijl, sportiviteit, geweldige prestaties en uitstekende
rijeigenschappen.
In 1996 werd de XK8 leverbaar en vanaf dat moment ontpopte de XK zich
als de best verkopende sportauto in de geschiedenis van Jaguar. Hij
veroverde een plaats onder de meest gewilde autos ter wereld, dankzij
het geraffineerde uiterlijk en zijn spannende prestaties. En net als
goede wijn is dit model eigenlijk alleen maar beter geworden.
De nieuwe Jaguar XK bouwt voort op de belangrijke aanpassingen die het
model in de afgelopen drie jaar heeft ondergaan. Na de uiterst
succesvolle lancering van de Jaguar XK8 en de introductie van de XKR,
zijn voortdurend de allernieuwste technologieën en voorzieningen
toegepast om ervoor te zorgen dat de XK in zijn klasse voorop blijft
lopen.
Het nieuwe modelprogramma
In het nieuwe modelprogramma zijn een serie subtiele, maar toch
belangrijke aanpassingen aan het exterieur doorgevoerd, die de
sportieve uitstraling van de XK nog verder onderstrepen. Voorbeelden
hiervan zijn een lagere voorbumper met een dieper gelegen luchtinlaat,
een verlaagde achterbumper, nieuwe side-skirts aan de zijkanten en
nieuwe hoogglanzend zwarte raamomlijsting (voor-, achter-, en
zijramen). De XKR kreeg ook een vernieuwde honingraatgrille, een
grotere spoiler op het kofferdeksel en nieuwe sierstukken op de
dubbele uitlaatpijpen.
Iedereen die overweegt een Jaguar XK aan te schaffen kan er voor
kiezen om de uitrusting van zijn auto uit te breiden met Packages.
Voor het nieuwe modeljaar werden drie nieuwe Packages geïntroduceerd:
* Premium Package
* Technology Package
* Convenience Package
De XKR met Premium Package omvat 19 inch lichtmetalen Atlas-velgen;
cross-drilled remschijven van Brembo; aluminium pedalen en accenten
rondom instrumenten en transmissiehendel; R Performance
Recaro-stoelen, -stuurwiel en -transmissiehendel. Met het Technology
Package kiest de Jaguar-rijder voor Adaptive Cruise Control, een
Jaguar Premium Sound System en een DVD-navigatiesysteem. Kiest de
klant voor een Convenience Package op zijn XK8, dan kiest hij voor
automatisch dimmende en elektrisch verstelbare buitenspiegels; een
tweevoudig geheugen voor de instelling van de bestuurdersstoel,
stuurkolom en een geheugenfunctie voor de buitenspiegels en
verwarmbare voorstoelen; bekerhouders vóór; Park Distance Control
achter en een verwarmbare voorruit.
Aan de uitgebreide reeks elektronische systemen die al standaard in
het gehele XK-modelprogramma aanwezig is, is nu de automatische
snelheidsbegrenzer toegevoegd. Deze verhoogt de veiligheid en
bescherming van de inzittenden door automatisch de auto te weerhouden
van het overschrijden van een vooraf door de bestuurder ingestelde
snelheid.
Al in 2001 werden de elektronische instrumenten sterk verbeterd met
het oog op op veiligheid, comfort en gemak achter het stuur. Alle
XK-modellen werden destijds voorzien van het Jaguar Adaptive Restraint
Technology System (A.R.T.S.). Dit systeem detecteert de kracht van een
botsing, de houding van de bestuurder en de passagier, en of de
veiligheidsgordels worden gedragen. Op die manier bepaalt het in
hoeverre de airbags moeten worden opgeblazen. Een ander systeem dat in
dat jaar als optie verkrijgbaar werd is Adaptive Cruise Control.
Voor een nog sportievere uitstraling kan de XK worden uitbereid met
R-Performance opties, waaronder tienvoudig elektrisch verstelbare en
verwarmbare zacht lederen Recaro-sportstoelen met geheugen; een geheel
lederen sportstuur en Momo-knop transmissiehendel; aluminium
omlijsting rond de instrumenten, de J-gate en pedalen en 20 inch
Detroit, Sepang of Montreal lichtmetalen velgen.
Het Handling Package zorgt voor een nog comfortabeler rijgedrag door
cross-drilled remschijven; 20 inch lichtmetalen velgen; CATS met
aangepaste demperkarakteristiek; steviger afgestemde schroefveren en
stabilisatoren; een directer werkende stuurinrichting en een
gereduceerde bodemspeling (Coupe).
In 2003 vond een update van de XK plaats. Er werden nieuwe motoren
geïntroduceerd; de krachtige 4,2 liter V8-motoren met 300 DIN-pk voor
de uitvoering zonder compressor en 400 DIN-pk voor de versie met
Supercharger. Maar ook een nieuwe zestraps automatische transmissie,
de beste in zijn klasse, en andere belangrijke kenmerken waaronder
Emergency Brake Assist (die zorgt voor meer remkracht in een
noodsituatie) en Dynamic Stability Control.
De Jaguar XJ
Het Jaguar XJ-modelprogramma heeft een aantal wijzigingen ondergaan
aan het in- en exterieur, die het hele modelprogramma nu nóg
aantrekkelijker maken. Daarnaast is het programma uitgebreid. Zo is de
XJ er nu ook in een luxe Sovereign-uitvoering en is er een verlengde
versie leverbaar: de XJ Long Wheelbase. De nieuwe XJ is dit najaar bij
alle Regionale Jaguar Centra in de showrooms te bewonderen en biedt in
vergelijking met zijn concurrenten een uitstekende
prijs-kwaliteitverhouding.
De wijzigingen bevatten onder meer een nieuwe chromen grilleomlijsting
voor de Super V8. Daarnaast is dit topmodel nu net als de XJR voorzien
van een chromen honingraatgrille. Hierdoor krijgt de Super V8 een
opvallender uiterlijk en wordt het verschil tussen de uitvoeringen met
en zonder Supercharger (basis, Sport en Executive) extra benadrukt.
Ook voor de andere uitvoeringen zijn nieuwe grillestijlen ontworpen,
waardoor de XJ een frissere uitstraling aan de voorzijde krijgt. De
basisuitvoering heeft nu net als de Executive chromen grillespijlen en
beide kenmerken zich door een grilleomlijsting in carrosseriekleur.
Alle uitvoeringen beschikken over een zeer complete
standaarduitrusting. De basisuitvoering, de 3.0 liter V6, beschikt
onder andere over luchtvering met CATS (Computer Active Technology
Suspension); Traction Control en Dynamic Stability Control; lederen,
verwarmbare en twaalfvoudig elektrisch verstelbare stoelen voor
bestuurder en passagier voorin; een zestraps automatische transmissie;
een elektronisch bedienbare parkeerrem; Park Distance Control achter;
Cruise Control (Adaptive Cruise Control is optioneel leverbaar);
Automatic Climate Control en elektrisch verstelbare pedalen en
stuurwiel.
Afhankelijk van de uitvoering en wensen van de klant is er keuze uit
vier configuraties van de achterbank: een doorlopende bank, wel of
niet verwarmbaar; een elektrisch verstelbare doorlopende achterbank en
een gescheiden elektrisch verstelbare achterbank met vaste
middenarmsteun met extra opbergruimte.
Sovereign
Teruggekeerd in het XJ-modelprogramma is de luxe Sovereign. Deze
uitvoering biedt ten opzichte van de toch al rijk uitgeruste Executive
nog meer extra's. Zestienvoudig elektrisch verstelbare lederen
stoelen, zonwering voor de achterruit, een DVD-navigatiesysteem,
Adaptive Cruise Control en 19 inch Custom lichtmetalen velgen zijn
standaard. Daarnaast is dit model voorzien van automatisch dimmende en
verwarmbare buitenspiegels met drie geheugenposities, Bi-Xenon
koplampen, een verwarmbare voorruit en naast achteruitrijbeveiliging
ook een Park Distance Control vóór, die hulp biedt bij krap
inparkeren. De luxe in het interieur is nog verder uit te breiden met
in wortelnotenhout afgewerkte klaptafels in de voorstoelen (Long
Wheelbase), een Four Zone Automatic Climate Control waarmee iedere
passagier zelf zijn temperatuur kan instellen, een elektrisch
verstelbare en verwarmbare achterbank en een uitgebreid
multimediasysteem.
XJ Long Wheelbase
De basisuitvoering, Sovereign en Executive met V8-motor en de Super V8
zijn ook verkrijgbaar als Long Wheelbase. Dit nieuwe model biedt niet
alleen nog meer ruimte voor de achterpassagiers, maar ook een ruime
keuze aan achterbankconfiguraties, bekledingsmaterialen, optionele
voorzieningen en uitgebreide mogelijkheden op het gebied van
communicatie en multimedia.
De voordelen van de nieuwe XJ Long Wheelbase doen absoluut geen
afbreuk aan de rijeigenschappen en prestaties. De aluminium
zelfdragende carrosserie behoudt zijn uitzonderlijke stijfheid en lage
gewicht, en biedt daarmee dezelfde verfijnde prestaties en superieure
rijeigenschappen als de XJ Saloon met standaard wielbasis. De vering-
en demperafstelling zijn vernieuwd en de wielophangingssteunen en
-bussen zijn geoptimaliseerd. Deze zorgen bovendien voor minder
geluid, wat bijdraagt aan het totale comfort.
Met een gewicht dat slechts 24 kg hoger is dan de standaarduitvoering
komt de XJ Long Wheelbase met brandstofverbruik, emissies en
prestaties die evengoed zijn als van de modellen met standaard
wielbasis. Bovendien is de nieuwe XJ in standaarduitvoering zon 200 kg
lichter dan de voorgaande generatie, en ongeveer 100 kg lichter dan de
meeste vergelijkbare concurrenten. Dit gewichtsvoordeel is zelfs nog
beter merkbaar bij de XJ Long Wheelbase, zodat deze met ruime
voorsprong de lichtste in zijn klasse is.
De wielbasis en totale lengte zijn toegenomen met 125 mm en de
achterste daklijn is op subtiele wijze 7 mm verhoogd. De nieuwe XJ
Long Wheelbase beschikt hiermee over de grootste wielbasis en totale
lengte in het premium F-segment. Hij is ontwikkeld op basis van een
verlengde versie van de innovatieve aluminium zelfdragende
carrosserie, die vorig jaar werd gepresenteerd toen het model met
standaard wielbasis werd gelanceerd. De verlenging van de carrosserie
begint achter de B-stijlen. De langere achterportieren zorgen voor een
geïntegreerde en elegante uitstraling en maken het in- en uitstappen
voor de passagiers nog gemakkelijker.
Ondanks de extra lengte blijft de XJ Long Wheelbase compact genoeg om
te kunnen parkeren in een garage van normale afmetingen, en kan hij de
ruimtelijke beperkingen van parkeergarages probleemloos aan. Zijn
draaicirkel is slechts 34 cm groter dan die van de XJ Saloon met
standaard wielbasis.
Het interieur in de XJ LWB biedt een zee van ruimte. Dankzij de enorme
been- en hoofdruimte kan hij wat betreft het comfort op de achterbank
met gemak de concurrentie aan. In de rugleuningen van de voorstoelen
kunnen klaptafels, afgewerkt met wortelnotenhoutfineer, gemonteerd
worden. Deze zijn groot genoeg voor een laptop en bieden maximaal
comfort en gemak voor passagiers die in de auto willen werken.
Bovendien is het mogelijk om 6,5 inch videoschermen te integreren in
de hoofdsteunen van de voorstoelen. Een iPod, MP3-speler of DVD-speler
kunnen worden aangesloten en via het multimediasysteembediening in de
middenarmsteun bediend worden. Dit functioneert onafhankelijk van de
bedieningsmogelijkheden voor de bestuurder. De
communicatiemogelijkheden omvatten een voorziening voor conference
calls.
De nieuwe XJ Long Wheelbase biedt dezelfde keuze aan krachtige,
verfijnde en efficiënte V8-benzinemotoren als de auto met standaard
wielbasis, waaronder de 4.2 liter V8 zonder Supercharger, en het
topmodel de 4.2 liter V8 met Supercharger met een vermogen van 291
EEC-kW/400 DIN-pk. Jaguars geavanceerde ZF zestraps automatische
transmissie is geheel op deze motoren afgestemd.
De elegante lijnen van de XJ Saloon worden bij de XJ Long Wheelbase
versterkt door de extra lengte de subtiele verhoging van het dak zorgt
ervoor dat het en profil een echte XJ blijft.
De XJ Long Wheelbase omvat een complete lijst actieve en passieve
veiligheidsvoorzieningen. Jaguars Adaptive Restraint Technology System
(A.R.T.S.) combineert twee fasen airbags voor bestuurder en passagier
met een sensor in de passagiersstoel, zijairbags in de stoelleuningen,
airbaggordijnen, botsing-energieabsorberende rugleuningen en
ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderstoeltjes op de achterbank. De XJ
Long Wheelbase heeft vierkanaals ABS met Emergency Brake Assist (EBA),
Traction Control en Dynamic Stability Control (DSC) standaard. Ook
wordt de hoogste mate van beveiliging geboden door het alarmsysteem
met centrale vergrendeling met afstandsbediening, twee fasen
ontgrendeling, ultrasoon interieursensoren en een startonderbreker.
De nieuwe XJ Long Wheelbase biedt extra ruimte, luxe en gemak zonder
daarbij afbreuk te doen aan stijl en rijgenot of kosten voor de
eigenaar.
De Jaguar S-TYPE
De presentatie van een volledig nieuwe, state-of-the-art twin turbo
V6-dieselmotor betekent opnieuw een mijlpaal in de evolutie van de
luxe Jaguar S-TYPE Saloon, en is de eerste van een reeks wijzigingen
aan het modelprogramma.
Met de komst van de twin turbo AJD-V6-motor kunnen kopers van een
S-TYPE voor het eerst kiezen voor een diesel krachtbron als
alternatief voor de vier bestaande benzinemotoren.
De uitbreiding met een geavanceerde, nieuwe 2.7 liter V6 turbodiesel
is niet de enige wijziging in het S-TYPE-modelprogramma. Opvallende
aanpassingen in de styling, zoals een nieuw ontworpen achterzijde en
een nieuwe aluminium motorkap, dynamische verbeteringen, verbeterde
voorzieningen in het interieur en een omvangrijker
standaarduitrusting, vormen de belangrijkste wijzigingen die eerder
dit jaar werden aangekondigd.
Jaguar beschouwt de toepassing van dieseltechniek in de S-TYPE als een
natuurlijke ontwikkeling, omdat dieselmotoren tegenwoordig in staat
zijn de verfijnde prestaties te leveren die klanten van het merk
verwachten. De compleet nieuwe AJD-V6 is een uitmuntend voorbeeld van
een state-of-the-art dieselmotor en vormt een perfecte aanvulling op
de geavanceerde technische eigenschappen en het sportieve karakter van
de S-TYPE.
De specificaties van de motor zijn imposante lectuur. De 24-kleps twin
turbo V6 met vier nokkenassen beschikt over de nieuwste generatie
direct ingespoten common-rail techniek en een supersnelle werking van
de piëzo-elektrische injectoren. Het maximum vermogen van de 2.7 liter
V6-motor bedraagt 152 EEC-kW/206 DIN-pk, waardoor de S-TYPE zich
volledig kan meten met vergelijkbare concurrenten. Het maximum koppel
bedraagt een krachtige 435 Nm, meer dan het koppel van de S-TYPE 4.2
liter V8-benzinemotor zonder Supercharger, en toch ligt het
brandstofverbruik van de diesel 47 procent lager. Belangrijk is dat
tachtig procent van deze trekkracht al beschikbaar is vanaf 1500 tot
en met 4000 tpm.
Deze combinatie van hoog vermogen en koppel geeft de nieuwe S-TYPE
diesel een enorme flexibiliteit in het middenbereik en verleent de
auto zijn verfijning. In de traditie van Jaguar houdt hij zich koest
bij een rustige rijstijl, en is hij verrassend snel wanneer de
bestuurder dat verlangt deze karaktereigenschappen kunnen kopers nog
benadrukken met hun keuze van de transmissie: de standaard
handgeschakelde zesversnellingsbak of de optionele zestraps automaat.
In beide gevallen biedt de nieuwe S-TYPE diesel prestaties die gezien
mogen worden: een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 8,5 seconden
voor de handgeschakelde uitvoering en 8,6 seconden voor de S-TYPE met
automaat. De topsnelheid van beide uitvoeringen ligt boven 226 km/u.
Bij het ontwikkelen van de nieuwe S-TYPE diesel is ook rekening
gehouden met de milieunormen: de CO2 -emissie van 189 g/km brengt in
enkele landen belastingvoordelen met zich mee. Het gecombineerde
brandstofverbruik bedraagt 7,1 l/100 km (handgeschakeld); buiten de
bebouwde kom is dit gemiddeld 5,7 l/100km (handgeschakeld).
Het interieur van de nieuwe S-TYPE is nog verder verbeterd en draagt
bij aan het gevoel van tijdloze luxe. Het opnieuw vormgegeven
instrumentenpaneel benadrukt het sportieve karakter van de S-TYPE en
levert meer informatie op extra heldere displays. Bovendien is er nu
ook een grotere keuze aan kleur- en bekledingsmogelijkheden. De S-TYPE
Sport- en S-TYPE R-modellen hebben voortaan standaard een sportieve
aluminium dashboardafwerking.
De standaarduitrusting van de nieuwe S-TYPE Sport is uitgebreid. Tot
de standaard voorzieningen behoren onder meer metallic lak; een
geheugen voor de instelling van de bestuurdersstoel, elektrisch
verstelbare stuurkolom, buitenspiegels en pedalen; 18 inch Triton
lichtmetalen velgen; een aluminium dashboardafwerking en bekerhouders
vóór.
Ook de S-TYPE R heeft een aantal wijzigingen aan de
standaarduitrusting ondergaan, namelijk een Park Distance Control
achter en ook hier een dashboardafwerking in aluminium.
De serie benzinemotoren en transmissies is ongewijzigd. Het
modelprogramma start met de verfijnde, en volledig uit aluminium
vervaardigde 2.5- en 3.0 liter V6-motor, gevolgd door de 4.2 liter V8
met of zonder Supercharger - de krachtigste in serie geproduceerde
motor die Jaguar ooit heeft gemaakt.
Met al deze uitbreidingen behoudt de nieuwe S-TYPE zijn unieke
Jaguar-eigenschappen - een combinatie van krachtige, karakteristieke
styling, sportieve dynamiek, buitengewoon comfort en verfijning, en
een ongeëvenaarde emotionele aantrekkingskracht. Kortom: de meest
fascinerende S-TYPE ooit is tevens de meest complete.
AutoRai