Amsterdam ondanks forse toename van werkzaamheden makkelijk bereikbaar
Hinder voor voetgangers, fietsers en ov-reizigers vergroot
29 september 2004 - Lisa Neves Gonçalves
Amsterdam werkt aan een bereikbare stad en dat is te merken aan het
aantal projecten in de stad. Hoewel het aantal projecten in mei 2004
met 22% is toegenomen ten opzichte van mei 2003 is het draagvlak voor
wegwerkzaamheden in Amsterdam is onverminderd breed (80%). Ook vindt
75% van de Amsterdammers dat de stad, ondanks de vele werkzaamheden,
makkelijk tot zelfs zeer makkelijk bereikbaar is. Tegelijkertijd vindt
driekwart van de bedrijven en bewoners dat er op teveel plekken in de
stad wordt gewerkt.
De autobereikbaarheid komt in het algemeen goed uit het onderzoek. De
hinder (geblokkeerde stoepen, stremmingen, vuil e.d.) voor fietsers en
voetgangers is toegenomen en kan extra aandacht gebruiken. Ook
openbaarvervoer-reizigers hebben meer hinder door werkzaamheden
ondervonden.
Jaarlijks onderzoekt bureau Stadsregie hoe men hinder door weg- en
bouwwerkzaamheden in Amsterdam ondervonden heeft. Ook wordt in dit
onderzoek gekeken naar de informatiebehoefte, de bekendheid en het
gebruik van verschillende communicatiemiddelen en het draagvlak voor
de werkzaamheden. Het onderzoek is gedaan onder bewoners, bedrijven,
regiobewoners, bezoekers en forensen.
Uit dit onderzoek blijkt dat bewoners zich het meest ergeren aan
afwijkend gedrag van mensen, hondenpoep en zwerfvuil op straat.
Wegwerkzaamheden komen met 9% op de vierde plaats. Onder ondernemers
blijven wegwerkzaamheden wél de voornaamste bron van ergernis, zij het
dat het minder hoog scoort van in 2004 (16% tegen 20%). Bij de
regiobewoners komen wegwerkzaamheden pas op de vijfde plaats (6%).
Andere conclusies uit het onderzoek zijn:
* Het draagvlak voor de werkzaamheden in de stad blijft onverminderd
breed. Bijna tachtig procent van de respondenten heeft begrip voor
de werkzaamheden.
* De bereikbaarheid wordt door een grote meerderheid makkelijk of
zeer makkelijk ervaren. De meeste respondenten kunnen hun
bestemming binnen een half uur bereiken.
* Bedrijven hebben ten opzichte van 2003 minder problemen met de
bereikbaarheid voor leveranciers en klanten.
* Voor forensen, die voornamelijk het openbaar vervoer nemen, neemt
de hinder toe. Dat laatste heeft te maken met grote werkzaamheden
rond openbaarvervoersknooppunten en stations.
* Ook voetgangers (bewoners en bezoekers) en fietsers (bewoners)
laten een flinke toename in hinder zien.
* Meer dan in 2003 wordt er geklaagd over de omgeving, zoals
geblokkeerde stoepen (bijvoorbeeld door een berg zand,
opengebroken trottoir, bouwkeet, graafmachines), afsluitingen,
vuil en rommel, bouwverkeer en een verslechterde
verkeersveiligheid rond de bouwplaats. Zelfs 71% van de bewoners
klaagt over een geblokkeerde weg/stoep.
* Alle doelgroepen zijn dit jaar beter vooraf bereikt met informatie
over werken aan de weg dan vorig jaar. Bezoekers vormen een
uitzondering.
* Het aandeel ondernemers en regiobewoners dat vooraf over
werkzaamheden is geïnformeerd is toegenomen. Dit was een
doelstelling naar aanleiding van de resultaten in 2003. Bezoekers
blijken een minder goed te bereiken doelgroep te zijn voor
informatievoorziening.
* De behoefte aan informatie over werken aan de weg is het grootst
bij forensen en bezoekers.
De leefomgeving en economie van Amsterdam is gebaat bij een goede
bereikbaarheid. De gemeente investeert veel in verbetering van de
bereikbaarheid van Amsterdam, onder andere door verbetering van het
autowegennet en investeringen in fietsroutes en openbaar
vervoerverbindingen. Daarnaast wordt er (noodzakelijk) onderhoud
gepleegd aan riolering, waterleidingen, gasleidingen en kabels.
Wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer & Infrastructuur):
"Werkzaamheden aan de weg brengen van tijd tot tijd hinder met zich
mee. Ik ben blij dat uit dit onderzoek blijkt dat ondanks de vele
werkzaamheden in de stad en de hinder, de meerderheid van de
gebruikers vindt dat de stad nog bereikbaar is".
Dit onderzoek wordt ter kennisname gezonden aan de raadscommissie
Verkeer, Vervoer & Infrastructuur van 6 oktober 2004.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam